SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Orlen do końca 2021 r. chce mieć 200 nowych sklepów Ruchu, zainstaluje 2 tys. automatów do odbioru paczek

Energetyka odnawialna, nowoczesna petrochemia, zastosowanie nowych technologii w oparciu o trendy środowiskowe i konsumenckie - zakłada strategia PKN Orlen do 2030 roku. Spółka zapowiada także, że stworzy 200 nowych formatów sklepów Ruch, a do końca 2021 roku zainstaluje 2 tys. automatów do odbioru paczek.

fot. wideokonferencja PKN Orlenfot. wideokonferencja PKN Orlen

Strategia PKN Orlen 2030 opiera się na kilku filarach: energetyce odnawialnej i gazowej, niskoemisyjnej produkcji rafineryjno-petrochemicznej, własnym wydobyciu węglowodorów oraz zintegrowanej ofertę dla klientów indywidualnych. Do 2030 roku Grupa ORLEN ma przeznaczyć na inwestycje łącznie 140 mld zł.

Do 2030 roku koncern deklaruje również zredukowanie emisji CO2 o 20 proc. z obecnych aktywów rafineryjnych i petrochemicznych oraz o 33 proc. w obszarze energetyki.

Kluczowym obszarem rozwoju ma być energetyka, oparta głównie o odnawialne źródła energii i wspierana mocami gazowymi. Koncern będzie korzystać z morskich farm wiatrowych, elektrowni wiatrowych i fotowoltaiki.

W perspektywie 2030 roku segment petrochemiczny ma generować około połowę zysków Grupy ORLEN pochodzących z przerobu ropy naftowej, nową gałęzią Grupy ma by również recykling oraz biomateriały.

Ważnym segmentem działalności ma pozostać rafineria, a fundamentem transformacji - zwiększenie efektywności energetycznej, pogłębienie przerobu ropy, integracja z Grupą Lotos, zwiększenie produkcji biopaliw i paliw wodorowych. - Otwieramy nowy rozdział w historii Grupy Orlen. Kierunki zmian wytycza strategia ORLEN2030, która jest odpowiedzią na globalne trendy. Budujemy nowy koncern multienergetyczny, zdolny do konkurowania w obliczu wielkich przemian. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że segmenty biznesowe, w których dzisiaj jesteśmy najsilniejsi, będą wymagały niezwykle głębokich zmian. Jesteśmy na nie przygotowani - zaznaczył podczas poniedziałkowej wideokonferencji Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

Nowe formaty sklepów, 2 tys. automatów do odbioru paczek

Strategia ORLEN2030 zakłada również rozwój segmentu detalicznego. W ciągu najbliższych 10 lat mają zostać uruchomione przynajmniej 3,5 tys. stacji, a rozwój zakłada także zwiększenie punktów za granicą (z 37 proc. obecnie do 45 proc.). Koncern ma także stawiać na budowę minimum 1000 szybkich ładowarek elektrycznych oraz rozwój sprzedaży paliwa wodorowego i LNG/CNG.

Oferta pozapaliwowa natomiast będzie się opierać o sieć Ruchu, której udziały w 65 proc. kupiono kilka dni temu. Koncern na bazie tej firmy chce rozwinąć formaty sklepowo-gastronomiczne poza stacjami paliw, chce rozbudować własną sieć punktów odbioru paczek i ofertę e-commerce. Integracja z Grupą Energa ma z kolei pozwolić na budowę centrów kompleksowej obsługi klientów detalicznych i biznesowych w obszarze sprzedaży paliw i energii elektrycznej oraz rozwiązań z zakresu energetyki rozproszonej. Realizacja działań zapisanych w strategii ORLEN2030 pozwoli na zwiększenie masy marży pozapaliwowej o 50 proc. w stosunku do 2019 roku.

Orlen zapowiedział także, że będzie tworzyć nowe formaty sklepów – docelowo ma być ich 1,5 tys. oraz w ciągu półtora roku chce uruchomić 2 tys. punktów odbioru paczek. - Chcemy mocno wchodzić w bezobsługowe punkty odbioru paczek, zakładam, że w ciągu półtora roku jesteśmy w stanie to zrobić - poinformował prezes Daniel Obajtek.

Ruch ma obecnie 1,3 tys. punktów, do 2021 roku miałoby ich być ok. 1,5 tys. - Będziemy tam oferować oprócz prasy również produkty znane z naszych stacji paliw, a także małą gastronomię - zapowiedział zarząd podczas konferencji.

Z kolei bezobsługowe punkty odbioru paczek mają być rozwijane w przyszłym roku oraz w 2022 roku. - Będą one instalowane we współpracy z partnerem przy nowych sklepach Ruchu i przy naszych stacjach paliw - poinformowano. Łącznie ma to dać ok. 3 tys. punktów - z już istniejącymi.

Obajtek poinformował także, że powstanie w sumie 200 nowych kiosków i kilkadziesiąt punktów sklepowo-gastronomicznych pod nowym szyldem. Punkty mają być stawiane na nieruchomościach należących do Grupy Orlen. - To wiele dobrych lokalizacji. Wystarczy postawić tam niewielki, nowoczesny obiekt, do którego będzie można wejść , zrobić podstawowe zakupy, coś zjeść. Wspólnie możemy tam zwiększać skalę, sprzedawać nasze produkty pod marką własną, jak choćby kawę i hot dogi, a także oferować usługi, które dla sklepów w tzw. formacie convenience stanowią znaczące źródło przychodów, czyli odbiór i nadawanie paczek oraz usługi finansowe, jak choćby płacenie rachunków - zdradził szef Orlenu.

Zmiany w zarządzie Ruchu

W ubiegłym tygodniu Orlen objął akcje Ruchu w ramach podwyższenia kapitału zakładowego. Równocześnie Alior Bank zawarł z Orlenem i Grupą PZU porozumienie dotyczące dalszej inwestycji w Ruch. Ustalono, że docelowo Orlen będzie miał 65 proc. akcji Ruchu, Alior Bank - 6 proc., a PZU i PZU Życie - 29 proc.

Walne zgromadzenie akcjonariuszy zdecydowało, że z Ruchem żegnają się także prezes Miłosz Szulc i członek zarządu Tomasz Swat, obaj związani ze spółką od początku ub.r. Stanowisko prezesa ma objąć Piotr Regulski, od początku ub.r. członek zarządu spółki. Ponadto do zarządu Ruchu został powołany Bartosz Bielak, związany z Orlenem od połowy br., wcześniej m.in. wiceprezes w spółkach Famur i Primetech. Natomiast do rady nadzorczej Ruchu powołani zostali Agnieszka Zalewska i Łukasz Porażyński. Jednocześnie z rady odeszli Krzysztof Kowalewski, Tomasz Przybek (pełnili tę funkcję od początku br.), Joanna Lasak (była w radzie od kwietnia ub.r.) i powołana kilka miesięcy temu Marta Marchewicz (sekretarz rady nadzorczej Orlen Południe).

Ruch ma 1,3 tys. kiosków i saloników

W ub.r. Ruch zanotował spadek przychodów sprzedażowych o 7,5 proc. do 1,24 mld zł, 77,34 mln zł straty operacyjnej (wobec 42,57 mln zł w 2017 roku) i aż 352,23 mln zł straty netto (rok wcześniej wyniosła ona 56,81 mln zł).

Przychody Ruchu ze sprzedaży prasy i wydawnictw (głównie książek) zmalały rok do roku o 31,7 proc. do 355,47 mln zł. Sprzedaż prasy w kanale detalicznym poszła w dół o 17,7 proc. do 93,37 mln zł, a w kanale hurtowym - o 35,6 proc. do 261,46 mln zł. Sprzedaż prasy w prenumeracie przez Ruch spadła z 57,96 do 36,92 mln zł.

Z kolei wpływy Ruchu ze sprzedaży dób szybkozbywalnych poszły w dół z 617,99 do 230,44. Spółka zaznaczyła, że spadek o ok. 300 mln spowodowało sprzedanie na początku ub.r. zapasów wyrobów tytoniowych Orlenowi. Następnie koncern paliwowy przekazał te produkty Ruchowi do sprzedaży w modelu komisowym. Wpływy z tego tytuły wyniosły w ub.r. 20,62 mln zł.

W ub.r. do Ruchu należało średnio 1 333 własnych kiosków i saloników prasowych, o 213 mniej niż w 2018 roku. Dodatkowo liczba wynajmowanych punktów sprzedaży zmalała o 97 do 320.

Z kolei liczba obsługiwanych punktów należących do innych firm zmniejszyła się o 964 do 13 819, mimo że Ruch zaczął dostarczać prasę na 750 stacji paliwowych Orlenu. Jednocześnie firma na mocy aneksu do umowy zmieniła model współpracy z Żabką: skupiła się na obsłudze jej sklepów o największym potencjale sprzedażowym. Do połowy ub.r. dostarczała prasę do ok. 2 450 sklepów, a na koniec roku tylko do 1 850, z których ok. 1 550 było w tej grupie nowych.

Dołącz do dyskusji: Orlen do końca 2021 r. chce mieć 200 nowych sklepów Ruchu, zainstaluje 2 tys. automatów do odbioru paczek

22 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Xyz
No i fajnie oby to poszło. Przyda się konkurencja dla in postu
odpowiedź
User
Karol
No to ceny na stacjach już nigdy nie spadną dopóki bezmajtek będzie palił kasę w każdy pomysł przysłany z Nowogrodzkiej.
odpowiedź
User
Adrian
Na pewno - zwłaszcza, że inPost ma już 8000 maszyn, Poczta Polska dwie maszyny, a Orlen - zero.

No i fajnie oby to poszło. Przyda się konkurencja dla in postu
odpowiedź