SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

„Patrz w górę!”. Ruszyła kampania społeczna na rzecz ptaków z udziałem Marii Seweryn

Wystartowała kampania społeczna „Patrz w górę!” Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków, która zwraca uwagę na rosnące tempo wymierania zagrożonych gatunków i wzywa do walki z kryzysem różnorodności biologicznej. Kampanii towarzyszy spot produkcji Dynamo Film, promujący działalność organizacji i zachęcający do wspierania jej poprzez przekazywanie 1 proc. podatku.

W ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat tempo wymierania niektórych gatunków w zasięgu globalnym zwiększyło się tysiąckrotnie. Na przestrzeni stu lat w Polsce wymarło 16 gatunków ptaków lęgowych, a kolejnych 47 jest zagrożonych wyginięciem (z czego 12 – krytycznie). Polska jest ważnym przyrodniczo obszarem, a dla wielu gatunków jedną z największych ostoi. Wszystkie elementy przyrody istnieją w silnej współzależności. Chroniąc ptaki, chronimy naturę, której jesteśmy częścią.

„Ptaki są doskonałym wskaźnikiem stanu przyrody, a spadek ich liczebności to sygnał, że coś niepokojącego dzieje się w środowisku. Ratując siedliska ptaków, na przykład występujące wzdłuż koryt rzek, tj. dbając o ich (re)naturalizację, poprawiamy retencję wody, a tym samym gospodarkę wodną. Śpiew i obserwowanie ptaków zmniejsza ryzyko depresji. Pomagając ptakom, pomagamy też ludziom” - podkreśla Monika Klimowicz-Kominowska, rzeczniczka prasowa OTOP.

Spot z Marią Seweryn

Hasło kampanii „Patrz w górę!” jest wieloznaczne. Dosłownie możemy to rozumieć jako samą przyjemność obserwowania ptaków, która ma działanie relaksujące i dostarcza niesamowitych przeżyć poznawczych. To także ostrzeżenie o dotykającym nas kryzysie klimatycznym i postępującym wymieraniu gatunków. Na koniec – to też wezwanie do aktywnego działania, konieczności zaakceptowania niezbędnych zmian i wprowadzenia ich w życie oraz do krytycznego patrzenia na działania rządzących w stosunku do polityki klimatycznej i sprawdzania ich reakcji na fakty naukowe.

Czytaj też: Greenpeace w nowej kampanii uderza w PGE. Pyta, czy koncern "chce zalania gdańskiej starówki?"

„To się dzieje tu i teraz” – słyszymy z offu głos Marii Seweryn w spocie promującym kampanię. Widzimy chłopca, przechadzającego się wzdłuż brzegu rzeki. Obserwuje ptaki w locie, zachwyca się ich pięknem i różnorodnością. Barwne stworzenie, które jeszcze przed momentem podziwiał w locie, teraz leży nieruchomo na ziemi. Podnosi je na rękach i urządza mu symboliczny pogrzeb. Nagle z nieba spadają kolejne, martwe ptaki – zdezorientowany i przestraszony bohater na własne oczy widzi skutki postępujących zmian klimatycznych. Wspomniana scena w mocny i przejmujący sposób podkreśla realność, a zarazem bliskość poruszanego problemu, jakim jest kryzys różnorodności biologicznej. Puenta całej historii zostawia jednak furtkę nadziei – „Jeszcze możemy to zmienić” – nawołuje narratorka.

„Pisząc scenariusz, chciałam opowiedzieć historię, która dzieje się aktualnie, w danej chwili. Nie w zaroślach za miastem, czy na innym kontynencie. Chciałam, aby głównym bohaterem było dziecko, które może nie doświadczyć obcowania z ptakami, jeśli tempo ginięcia gatunków będzie nadal rosło” – wyjaśnia Julia Popławska, reżyserka spotu.

Spot promujący kampanię przedstawia obraz świata widziany oczami najmłodszego pokolenia, które bezpośrednio odczuje następstwa kryzysu klimatycznego. Wspieranie działań OTOP-u pozwala na czynny udział w ochronie ptaków, dzięki czemu w przyszłości będziemy mogli dalej obserwować je w ich naturalnych środowiskach, a nie tylko na kartach encyklopedii.

Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków działa od ponad 30 lat

OTOP od ponad 30 lat chroni dzikie ptaki i miejsca, w których żyją. Obecnie prowadzi – wraz z partnerami, na zlecenie Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska – Monitoring Ptaków Polski, lobbuje na rzecz odpowiedzialnej polityki środowiskowej (projekt Stop dla drogi wodnej E40), walczy o zachowanie populacji wodniczki i kraski oraz innych gatunków ptaków w Polsce, przekazuje wiedzę o przyrodzie i zachęca do dzielenia się nią. Chroniąc tzw. gatunki parasolowe, OTOP przyczynia się do poprawy sytuacji innych organizmów, siedlisk, a także klimatu. Pełni też funkcję tzw. organizacji strażniczej, reagując na negatywne działania wymierzone w środowisko i dbając o równowagę w ekosystemach.

Kampania fundraisingowa „Patrz w górę!” wystartowała 24 stycznia i trwa do 30 kwietnia br. Przekazując 1 proc. podatku na działania OTOP-u, zapobiegasz wymieraniu ptaków i przyczyniasz się do zachowania całości ekosystemów, w których żyjemy.

Dołącz do dyskusji: „Patrz w górę!”. Ruszyła kampania społeczna na rzecz ptaków z udziałem Marii Seweryn

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
gosc
sciaganie kasy z rynku "na ptaka",to tego jeszcze nie bylo.!!
Matka Natura eliminuje sama z powierzchni ziemi ok.25 roznych gatunkow i to codziennie. 25 gatunkow ktore sa jeszcze dzisiaj,jutro zniknie. To jest to co robi sama przyroda i czlowiek nic tu nie ma do rzeczy..Nalezy pozwolic naturze na samooczyszczanie ,bo jak czlowiek bedzie mocno chronil to zaburzy rownowage w przyrodzie.
Nie dawajcie kasy na cwaniakow..!!
odpowiedź
User
LOL
sciaganie kasy z rynku "na ptaka",to tego jeszcze nie bylo.!!
Matka Natura eliminuje sama z powierzchni ziemi ok.25 roznych gatunkow i to codziennie. 25 gatunkow ktore sa jeszcze dzisiaj,jutro zniknie. To jest to co robi sama przyroda i czlowiek nic tu nie ma do rzeczy..Nalezy pozwolic naturze na samooczyszczanie ,bo jak czlowiek bedzie mocno chronil to zaburzy rownowage w przyrodzie.
Nie dawajcie kasy na cwaniakow..!!

Coraz więcej dziwnych ludzi na WM. Skąd wy tu przyszliście, z wykopu?
odpowiedź