SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Plus ma zapłacić 6 mln zł kary za nieinformowanie klientów o zasadach promocji, sąd podtrzymał decyzję UOKiK-u

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał decyzję prezesa UOKiK-u nakładającą na Polkomtel, operatora sieci Plus, 5,96 mln zł grzywny. Telekom został ukarany za nieprzekazywanie klientom wystarczających informacji o jednej z usług dodatkowych.

Polkomtel (należy do grupy Cyfrowy Polsat) został ukarany przez prezesa UOKiK-u w październiku 2013 roku. Urząd zarzucił telekomowi nieuczciwe praktyki dotyczące promocji „Rachunek szczegółowy standardowy w pakiecie usług”, której kolejne edycje trwały od połowy 2009 do jesieni 2012 roku.

W postępowaniu regulator ustalił, że telekom klientom wykupującym tę usługę nie przekazywał jej regulaminu ani informacji o zmianach wprowadzanych w umowie. Natomiast w komunikatach o zakończeniu poszczególnych edycji nie informował o możliwości wyłączenia usługi, za to opisywał, jak można uniknąć dodatkowej opłaty poprzez aktywowanie usługi e-rachunek.

- W przedmiotowej sprawie naruszenie interesów konsumentów przejawiało się w naruszeniu obowiązku przekazywania konsumentom wzorców umowy dotyczących zawieranej przez konsumenta umowy (stanowiących integralną część tej umowy) oraz przekazywania komunikatów o zakończeniu promocji, które mogły wprowadzać konsumentów w błąd i, w konsekwencji, narażeniu ich na podjęcie działań, których nie podjęliby w przypadku udzielenia im rzetelnej i pełnej informacji - napisano w decyzji prezesa UOKiK-u. - W ten sposób konsumenci byli narażeni na mitręgę, stratę czasu, nierzetelność traktowania jako elementy naruszenia ich interesów o wymiarze pozaekonomicznym - dodano.

Operator Plusa ma zapłacić prawie 6 mln zł

Prezes UOKiK-u nakazał Polkomtelowi umieścić na 30 dni na stronie głównej swojego portalu link do decyzji oraz zapłacić 5,96 mln zł kary.

- Ustalając wymiar kary pieniężnej Prezes Urzędu w pierwszej kolejności dokonał oceny wagi stwierdzonej praktyki i na tej podstawie, biorąc pod uwagę również nieumyślne naruszenie przez Spółkę zakazu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, ustalił kwotę bazową, stanowiącą podstawę do dalszych ustaleń wysokości kary, a następnie - w oparciu o zaistniałe w sprawie okoliczności mające wpływ na wysokość kary - dokonał gradacji ustalonej kwoty bazowej - zaznaczył UOKiK.

Operator odwołał się od decyzji do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a ten na początku kwietnia w całości ją podtrzymał. Wyrok nie jest jeszcze prawomocny, firma może złożyć apelację do sądu drugiej instancji.

Plus z serią kar od UOKiK-u

W ostatnich latach prezes UOKiK-u wydał kilka decyzji o karach pieniężnych dla Polkomtelu. Na początku ub.r. nałożył na firmę 50,63 mln zł grzywny za pobieranie od użytkowników kilku taryf z pakietami internetowymi dodatkowych opłat za streaming treści audio i wideo, które nie były wyszczególniane na fakturach.

Ponadto regulator ukarał operatora Plusa kwotą 20,43 mln zł za niezwracanie niewykorzystanych środków użytkownikom taryf prepaidowych.

Wiosną 2019 r. na Polkomtel nałożono kary wynoszące łącznie 39,5 mln za automatyczne włączanie klientom usług kosztujących dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie. Z kolei w październiku 2019 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał kary w wysokości 16,7 mln zł nałożone przez prezesa UOKiK na Cyfrowy Polsat i Polkomtel za reklamy promocji SmartDom, które uznano za mylące.

W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat osiągnęła rekordowe w swojej historii przychody sprzedażowe w wysokości 11,96 mld zł oraz wzrost zysku netto z 1,11 do 1,15 mld zł. Najmocniej wzrosła sprzedaż usług telefonicznych w modelu abonamentowym - o 8,1 proc. do 8,53 RGU.

Dołącz do dyskusji: Plus ma zapłacić 6 mln zł kary za nieinformowanie klientów o zasadach promocji, sąd podtrzymał decyzję UOKiK-u

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
były użytkownik LTE
pół roku temu zakończyłem "przygodę" z Plusem - czytaj Cyfrowym Polsatem (niepotrzebne skreślić). Przy podpisywaniu umowy, dziesiątki podziękowań - " że jesteś z nami" - do tej pory nie wysłali mi powiadomienia podziękowania - że opuściłem ich pokład. jakieś odszkodowanie za 35 Mbps/s - trochę mało....
odpowiedź