SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polska reklama mimo wojny urosła do 2,37 mld zł. Internet zwiększa przewagę nad telewizją

W pierwszym kwartale br. wydatki reklamowe w Polsce zwiększyły się o 6,8 proc. do 2,37 mld zł, mimo że po wybuchu wojny część marketerów ograniczyła działania. Motorami wzrostu były reklama zewnętrzna i internetowa, ta druga jest liderem z coraz większą przewagą nad reklamą telewizyjną. Publicis Groupe prognozuje, że w całym br. polski rynek reklamowy zyska 4,8 proc.

fot. Shutterstock.com Article

Według danych Publicis Groupe w pierwszym kwartale br. dynamika polskiego rynku reklamowego była wyższa niż w analogicznych okresach ostatnich trzech lat. Wzrost z jednej strony był wyższy z związku z niższą bazą porównawczą sprzed roku, gdy obowiązywały jeszcze obostrzenia covidowe, natomiast z drugiej strony nerwowość na rynku reklamowym wywołał wybuch wojny w Ukrainie.

- Ledwo rynek reklamy zdołał odbudować się w 2021 roku po kryzysie wywołanym pandemią, a już przyszło nam zmagać się z nowymi wyzwaniami i adaptować do nowej normalności. W marcu część reklamodawców przyjęła strategię na przeczekanie, jedni przesuwali kampanie na kolejne miesiące, inni postanowili zrezygnować z kampanii zupełnie. Wszyscy, którzy kontynuowali działania marketingowe, starannie dobierali media, w których byli obecni z komunikacją - opisuje Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer w Publicis Groupe.

Ponad 1 mld zł na marketing internetowy

Kwotowo zdecydowanie najmocniej zwiększyły się w zeszłym kwartale nakłady reklamowe w internecie - z 975 mln zł do 1,063 mld zł, czyli o 9 proc. W efekcie udział internetu w rynku reklamowym zwiększył się z 44 do 44,9 proc.

Wzrosły wydatki na wszystkie główne kategorie reklamy internetowej: na reklamy w wyszukiwarkach o 15 proc., na wideo o 8 proc., na display - o 6,8 proc. Natomiast inne formy reklamy zanotowały spadek o 12,5 proc.

Display stanowił 49,1 proc. wartości rynku, marketing w wyszukiwarkach - 29,9 proc., a wideo - 19,6 proc. Rok do roku udział reklam mobilnych zwiększył się z 41,1 do 45,9 proc.

W telewizji inwestycje reklamowe zwiększyły się o 0,5 proc. - z 956 do 960 mln zł. Swoje nakłady mocno podwyższyła branża farmaceutyczna (o 24,5 mln zł, czyli 11,4 proc.), natomiast obniżyły je sektor handlowy (o 14,2 mln zł, 8 proc.) i żywności (o 17 mln zł, 10,3 proc.).

Udział telewizji w rynku reklamowym zmalał z 43,1 do 40,6 proc.

Outdoor 60 proc. w górę, reklama radiowa ze spadkiem

Jedynym kanałem komunikacji ze spadkiem wydatków reklamowych jest radio - inwestycje reklamowe zmalały tam ze 162 do 160 mln zł (to także mniej niż w pierwszym kwartale 2019 roku). Wpłynęło na to obniżenie nakładów przez siedem sektorów, zwłaszcza motoryzację (o ponad 10 mln zł, czyli 52,3 proc.).

Za to outdoor osiągnął wzrost o prawie 60 proc. - z 64 do 101 mln zł, z czego wydatki na nośnikach tradycyjnych zwiększyły się o 57,1 proc. (28,1 mln zł). Szczególnie mocno reklamowały się tam firmy z branż usług dla biznesu oraz nieruchomości, natomiast o 38 proc. skurczyły się wydatki podmiotów z kategorii fundacji, stowarzyszeń i instytucji politycznych.

Wydatki reklamowe w magazynach wzrosły o 4,8 proc. do 39 mln zł, głównie dzięki zwiększeniu inwestycji przez sektor handlowy (o prawie 1 mln zł, 15,2 proc.) Przy czym były o 31,1 proc. niższe niż w pierwszym kwartale 2019 roku. Wartość reklam w dziennikach poszła w górę o 10,4 proc. do 24 mln zł. Przyczyniły się to tego budżety w sektorze pozostałe, które urosły o 2 mln zł (26,6 proc.), z czego o 1 mln zł w ramach kategorii fundacje, stowarzyszenia, instytucje polityczne.

W kinach marketerzy zostawili w zeszłym kwartale 20 mln zł, o 5 mln zł mniej niż dwa lata wcześniej (w pierwszym kwartale ub.r. kina były zamknięte w związku z epidemią, na kilka tygodni otworzyła się jedynie część kin niezależnych).

Handel liderem wydatków, mniej na reklamy żywności i aut

Dwa sektory wydające najwięcej na reklamę zwiększyły swoje inwestycje o kilkanaście proc. Branża handlowa zanotowała wzrost o 14,7 proc. do 469,2 mln zł, a farmaceutyczna - o 17,3 proc. do 338,2 mln zł.

O ponad 10 proc. więcej niż przed rokiem wydały też sektor określony jako pozostałe (w górę o 11,4 proc. do 197,1 mln zł), finansowy (o 11,5 proc. do 157,3 mln zł) oraz branża sprzętów domowych i mebli (o 12,7 proc. do 64,4 mln zł). Dużo mocniej inwestycje zwiększyły branże mediów (o 44,6 proc. do 138,5 mln zł), odzieży i dodatków (o 33,5 proc. do 77,5 mln zł) oraz komputerów i sprzętu audio-wideo (o 59,2 proc. do 68,3 mln zł).

Natomiast wydatki sektora żywności zmalały o 12,2 proc. do 211,1 mln zł, a sektora motoryzacyjnego - o 20,1 proc. do 121,8 mln zł. - Są to dwa sektory, które szczególnie źle rokują na dalszą część roku - zaznacza Iwona Jaśkiewicz-Kundera.

Łącznie dziesięć sektorów zwiększyło wydatki reklamowe, a sześć je zredukowało.

4,8 proc. prognozowanego wzrostu

- Mając na uwadze bardzo niepewne warunki w jakich obecnie funkcjonuje gospodarka Polski, trudno precyzyjnie przewidzieć, jak w kolejnych kwartałach będzie zachowywał się rynek. Jednocześnie obserwujemy prognozy tempa wzrostu polskiej gospodarki, które uległy obniżeniu z 4,9% do 4,4% w 2022 r. i z 4,9% do 3% w 2023 r. - zauważa Iwona Jaśkiewicz-Kundera.

Podkreśla też wpływy kilkunastoprocentowej inflacji na rynek mediów i marketingu. - Podnoszenie cen obserwujemy również na rynku reklamy - ze strony niemal wszystkich mediów płynie presja inflacyjna, co oczywiście związane jest ze wzrostem kosztów działalności dysponentów mediów - opisuje.

- Traktujemy obecną sytuację geopolityczną z dużą ostrożnością i będziemy dostosowywać nasze prognozy do aktualnych wydarzeń. Mimo wszystko, perspektywa na ten rok jest dobra i prognozujemy, że rynek reklamy w roku 2022 powinien wzrosnąć o 4,8 proc. - dodaje menedżerka z Publicis Groupe.

Dołącz do dyskusji: Polska reklama mimo wojny urosła do 2,37 mld zł. Internet zwiększa przewagę nad telewizją

 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl