SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wzrost wartości rynku mobilnego w Polsce

Wartość rynku mobilnego w Polsce w 2020 roku wyniosła 6,2 mld zł. W skali roku oznacza to wzrost o 7 proc. Z kolei prognozowany CAGR (skumulowany roczny wskaźnik wzrostu) dla wartości rynku w latach 2021-2026 wynosi 4,9 proc. - wynika z raportu firmy PMR.

Według informacji zawartych w najnowszym raporcie PRM pt. “Rynek mobilnego internetu i usług dodanych w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026” polski rynek internetu mobilnego stale się rozwija. Największy potencjał zarobkowy operatów tkwi natomiast w segmencie usług “data” w smartfonach. Eksperci zaznaczają jednak, że na znaczeniu tracą usługi w dostępie dedykowanym, wyłączając oferty w lokalizacji stacjonarnej. Nie wyklarował się również stopień monetyzacji usług 5G na polskim rynku. Zależy on w głównej mierze od polityki cenowej przyjętej przez operatorów oraz dystrybucji paczek transferu danych w dostępie dedykowanym (dostęp limitowany lub nielimitowany).

Katarzyna Sach, która sprawuje w PMR stanowisko ICT Senior Market Analyst podjęła się oceny wartości rynku mobilnego w Polsce, poruszając tematy monetyzacji usług 5G oraz dostępu do internetu mobilnego w modelu dedykowanym. W ramach raportu przedstawiono również prognozy rynkowe sięgające do 2026 roku.

Wartość rynku mobilnego w Polsce

Według danych PMR, w 2020 r. wartość polskiego rynku internetu mobilnego wzrosła o 7% rok do roku, do poziomu 6,2 mld zł, odpowiadając za jedną czwartą całkowitych przychodów operatorów komórkowych. Koniunkturę rynku pozytywnie kształtują zarówno trendy ilościowe, jak i rosnącego/stabilnego ARPU z usługi. Kluczowym segmentem rynkubudującym jego wartość są usługi „data” w telefonach. Z kolei internet mobilny w modelu dedykowanym, jako kategoria produktowa, traci na znaczeniu z uwagi na rosnącą popularność usług internetu mobilnego w taryfach głosowych dla smartfonów oraz konkurencji ze strony łączy stacjonarnych. Czynnikiem amortyzującym rynek w segmencie dedykowanego dostępu są jednak oferty mobilnego broadbandu w lokalizacji stacjonarnej (dla domu/biura), klasyfikowane jako wprost substytucyjne względem klasycznego broadbandu - tłumaczy Katarzyna Sach.

Z raportu wynika, że kryzys pandemiczny miał neutralno-pozytywny wpływ na wartość rynku mobilnego w Polsce. Warto zaznaczyć, że ten czas był dla wielu segmentów rynku prawdziwym wyzwaniem, wszak firmy musiały dostosować się do nowego modelu pracy oraz konieczności dostosowania usług pod nowe potrzeby konsumentów.

Katarzyna Sach zaznaczyła, że jednym z kluczowych elementów gruntujących pozycję rynku mobilnego w dobie kryzysu jest jego nasycenie usługami, w tym przede wszystkim transmisją danych. Analityczka wskazała również na inne ważne czynniki jak, chociażby zakorzenieni w usługach mobilnych, czy wzrost użytkowników korzystających z internetu. Pozytywny wpływ na ten segment rynku wywarła również stale powiększająca się grupa “heavy userów” smartfonów, czyli osób korzystających codziennie z internetu w ramach coraz większej liczby usług cyfrowych takich jak strumieniowanie audio i wideo oraz gry.

PMR odnotował w 2020 roku znaczny wzrost użytkowników korzystających z internetu mobilnego za pośrednictwem smartfonów. Pod koniec ubiegłego roku ponad 20 mln Polaków  w wieku 15+ korzystało z mobilnej transmisji w smartfonach. Z analizy danych wynika również, że wolumen tego rynku buduje szereg istotnych czynników, jak chociażby popularyzacja “data” w smartfonach, rozwój technologii LTE, LTE-Advanced, 5G, bogaty kontent cyfrowy czy lokalizacja klientów w ramach ofert abonamentowych.

Raport wskazuje również na równoległy wzrost ARPU (average revenue per user) z mobilnej transmisji danych w segmencie telefonów. Katarzyna Sach zaznacza, że głównymi stymulatorami są podwyżki cen usług komórkowych z 2019 r., taryfy 5G i nastawienie operatorów na budowanie wartości przychodów. Ważnymi czynnikami są również rosnący popyt na mobilną transmisję danych oraz konsumpcja coraz wyższych pakietów danych. Duże znaczenie ma również migracja klientów pre-paid w kierunku abonamentowym.

PMR zakłada dalszy wzrost segmentu internetu mobilnego w modelu dedykowanym (“modem/karta + komputer”). Analityczka zaznacza, że na wolumen rynku dedykowanego internetu mobilnego pozytywnie wpływa względna popularność ofert do użytku stacjonarnego, a ich atrakcyjność ma amortyzować rynek i chronić go przed spadkami.

PMR szacuje poziom penetracji mobilnym i klasycznym broadbandem na podobnym poziomie – efekt komplementarności usług, rozwoju światłowodów oraz niedostatecznie rozwiniętej infrastruktury stacjonarnej poza dużymi miastami. Przewagę konkurencyjną, jeśli chodzi o preferencje konsumentów co do parametrów usługi internetowej, PMR widzi jednak po stronie łączy stacjonarnych. W przypadku stacjonarnego dostępu kartą przetargową jest sukcesywny wzrost znaczenia światłowodów jako technologii dostępowej, również poza dużymi miastami - wyjaśnia Katarzyna Sach

Warto również dodać, że według raportu ARPU z usług “data” w segmencie “modem/karta + komputer” w ostatnich latach charakteryzuje się spadkowym trendem z tendencją do stabilizacji. Jak podkreślono w raporcie, klienci tych usług są bardziej wrażliwi na cenę w porównaniu z mobilną transmisją danych na smartfonach. Wpływ na tę sytuację ma również konkurencja ze strony usług internetu stacjonarnego. Elementem stabilizującym ARPU jest natomiast sprzedaż ofert internetu mobilnego w lokalizacji stacjonarnej (oferty dla domu/biura).

Prognozy rynkowe i monetyzacja usług 5G

PMR prognozuje kontynuację trendów wzrostowych na rynku internetu mobilnego w Polsce w latach 2021-2026, zarówno w ujęciu ilościowym, jak i jakościowym. Należy jednak zauważyć, że na poziomie wolumenu w ujęciu z roku na rok trend wzrostowy będzie malejący.

W dużej mierze będzie to pochodną nasycania się rynku i efektu skali, co ogranicza dalszą ekspansję. W związku z tym liczba dostępów mobilnego internetu będzie dążyła do stagnacji - wyjaśnia analityczka.

Według modelu prognostycznego PMR, w perspektywie sześciu kolejnych lat wartość rynku mobilnego w Polsce będzie rosła średniorocznie o 4,9 proc. Natomiast trendy wzrostowe mają się tyczyć głównie segmentu “data” w telefonach ze względu na realizację strategii “more-for-more”, rosnącego zużycia danych mobilnych w smartfonach oraz cyklicznej sprzedaży taryf głosowych z dostępem do sieci 5G.

PMR nie spodziewa się jednak skokowego wzrostu przychodów operatorów komórkowych z tytułu transmisji danych w związku z rozwojem technologii 5G. Dodatkowo analitycy prognozują spadek cen taryf 5G w kolejnych latach. PMR nie przewiduje również wzmożonego wzrostu znaczenia łącza mobilnego w dostępie “modem/karta + komputer”. Przyczyną tego ma być zbyt wysokie znaczenie łączy stacjonarnych i zyskująca na znaczeniu technologia światłowodowa. Analitycy zauważają również, że technologia 5G z pewnością zrewolucjonizuje polską gospodarkę lecz nie rynek konsumencki.

Dołącz do dyskusji: Wzrost wartości rynku mobilnego w Polsce

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl