SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polskie Radio chce zredukować informację i publicystykę na swoich antenach

Program I Polskiego Radia ma nadawać w br. mniej informacji, audycji kulturalnych i słownych, Trójka - zredukować ma publicystykę, kulturę i także słowne audycje, kosztem rozrywki. Podobne cięcia mają dotknąć też m.in. Radio Dzieciom i Radio Kierowców - ustalił portal Wirtualnemedia.pl. - Nie ma co ścigać się z komercyjnymi stacjami - komentuje Jan Ordyński z rady programowej Polskiego Radia.

Zarząd Polskiego Radia przedstawił radzie programowej korektę planu programowo-finansowego na rok 2022. Wcześniej (16 marca) dokument zatwierdził zarząd publicznego nadawcy (jednoosobowy, tworzony przez prezes Agnieszkę Kamińską).

Jedynka: dużo mniej kultury

Korekta zakłada zmniejszenie udziału informacji na antenie radiowej Jedynki z zakładanych na ten rok 22 procent do 21 procent, przy jednoczesnym zwiększeniu dla tej anteny publicystyki do 10 proc. (zakładane było 9 proc.). Zmniejszyć się ma natomiast w 2022 roku udział audycji kulturalnych na antenie – z zapowiadanych 21 proc. do 18 proc. Nieznacznie zmniejszy się też edukacja: z 12 do 11 proc. Na tym samym poziomie zostanie sport (3 proc.), radykalnie jednak spadnie udział audycji słownych: z zakładanych 61 proc. do 49 proc. Rozrywka ma wzrosnąć: z 27 do 31 proc.

Zmiany dotkną też Polskiego Radia Kierowców. Udział informacji ma zmniejszyć się z zapowiadanych 22,6 proc. do 11,4 proc. Równie mocno obcięta będzie publicystyka: z 11,2 proc. w początkowych założeniach do 5,2 proc. Edukacja spaść ma na tej antenie z 5,3 proc. do 3,3 proc. udziału, zaś sport – z 5,3 proc. do 2,5 proc. Znów: wzrasta natomiast udział rozrywki na antenie z 53 proc. do 75 proc. Audycje słowne zanotują w PRK spadek – w myśl zaakceptowanej przez zarząd uchwały – z 44,4 proc. do 22,4 proc.

Trójka: znacznie mniej publicystyki

Korekta wprowadzona będzie także na antenie radiowej Trójki. Audycje informacyjne mają zostać co prawda na zapowiadanym poziomie 7 proc., lecz już udział publicystyki spadnie z 24 do 14 proc. Kulturalnych programów ma być 39 proc. (zakładano, że będzie ich 44 proc.), a udział audycji słownych ma się zmniejszyć z 44 do 33 proc.

Udział rozrywki na tej antenie wzrosnąć ma z planowanych 12 proc. do 28 proc. W uchwale podkreślono, że priorytetami działalności nadawcy na 2022 rok będą „aktywne i zaplanowane działania”, mające na celu przejście przez stan epidemii i po epidemii, ale także obliczone na ,,znalezienie siły w nowej rzeczywistości,  i na przejście przez kryzys gospodarczy i społeczny, z zachowaniem „zasady wszechstronnej pomocy i najmniejszych strat".

W myśl przepisów, uchwała zarządu powinna być zaopiniowana przez radę nadzorczą i radę programową Polskiego radia, a następnie przekazana do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (do poniedziałku, 28 marca).

Członek rady programowej, Jan Ordyński, w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl tak ocenia wzrost rozrywki na antenach kosztem audycji słownych, informacji pi publicystyki: - Nie tędy droga. Audycji „niesłownych” mamy mnóstwo w rozgłośniach komercyjnych. Tutaj nie ma się co ścigać z komercyjnymi stacjami. Zadanie radia publicznego jest zupełnie inne: po to istnieje np. Teatr Polskiego Radia.

Podczas niedawnego posiedzenia rada programowa Polskiego Radia przyjęła uchwałę, w której wyraża uznanie dla działań nadawcy publicznego podjętych po inwazji Rosji na Ukrainę

W okresie od listopada 2021 r. do stycznia 2022 r. udział Trójki w rynku słuchalności wyniósł 1,6 proc i jest najgorszym wynikiem stacji w historii badań Radio Track. Z kolei udział Jedynki wyniósł w tym samym okresie 4,9 proc.

Dołącz do dyskusji: Polskie Radio chce zredukować informację i publicystykę na swoich antenach

44 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marikka 45
Nie mogą się ścigać z komercyjnymi stacjami bo ich "gwiazdy" poza wyprowadzaniem pieniędzy z budżetu nie znają się na niczym :D :D
odpowiedź
User
M86
Jednoosobowy zarząd PR, niszczy wszystko co w Polskim Radiu było sukcesem. Kultywowanie tradycji i języka polskiego, slowo, reportaż, sztukę, historię, edukację. To chyba pierwszy przypadek niszczenia kultury radiowej na taką skalę. Ktoś ma jeszcze wątpliwości, że to patologia?
odpowiedź
User
Aka
Może niech zmienią akcję reklamową na misji publicznej co kot napłakał.
odpowiedź