SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ringier Axel Springer Polska z zerową emisją CO2

Od maja wszystkie marki z portfolio Ringier Axel Springer Polska mają zerowy ślad węglowy. - Chcemy dać wyraźny sygnał, wskazując drogę do ery zerowej emisji. Teraz albo nigdy - komentuje Mark Dekan, CEO Ringier Axel Springer Polska. Już trzy lata temu RASP przystąpiła do partnerstwa w ramach United Nations Global Compact, zobowiązując się wówczas do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko.

Kwestie ochrony przyrody RASP traktuje poważnie, czego dowodem było to, że w 2019 r. jako pierwszy wydawca w Polsce, została partnerem United Nations Global Compact. Wówczas zobowiązała się do promowania i realizacji 17 celów zrównoważonego rozwoju oraz agendy ONZ 2030. Firma prowadzi też działania proekologiczne, mające na celu uświadamianie społeczeństwa w zakresie zmian klimatycznych i zmiany nawyków.

Jako członek UN Global Compact, od 2019 r. Ringier Axel Springer w Polsce wspiera realizację 17 celów zrównoważonego rozwoju, w tym przede wszystkim działania na rzecz klimatu i promowania odpowiedzialnej konsumpcji, uruchamiając akcje takie, jak m.in. #NiechŻyjePlaneta, w ramach której namawia do zmiany nawyków i podjęcia konkretnych wyzwań proekologicznych.   W kontekście tych działań, jak podkreśla wydawca, osiągnięcie zeroemisyjności jest istotnym krokiem w podejmowaniu działań i promowaniu postaw proekologicznych zarówno wśród użytkowników, jak i partnerów biznesowych.

- Wiele firm, organizacji, a nawet krajów opóźnia realizację celów zerowej emisji, przenosząc je w odległą przyszłość. Widząc powagę problemu, jesteśmy głęboko przekonani, że najwyższy czas działać już teraz. Planeta nie może czekać. Chcemy dać wyraźny sygnał, wskazując drogę do ery zerowej emisji. To jest naprawdę teraz albo nigdy - komentuje Mark Dekan, CEO Ringier Axel Springer Polska.

Audyt w RASP przeprowadziła francuska grupa Bureau Veritas. Ścieżka dojścia do zeroemisyjności składała się z trzech etapów: obliczenia śladu węglowego i emisji CO2, określenia działań kluczowych mających wpływ na redukcję śladu węglowego oraz działań kompensacyjnych w przypadku projektów, w których nie ma możliwości znacznego ograniczenia emisji CO2. Firma podkreśla, że proces związany z redukcją CO2 jest ciągły i na bieżąco usprawniany.

Ochrona środowiska: druk

Za kluczowe w działalności wydawcy określono emisje z prasy drukowanej. W celu ich redukcji już w 2018 r. podjęto decyzję o używaniu do druku materiałów przyjaznych dla środowiska: w przypadku „Faktu” i „Przeglądu Sportowego” - papieru w 100 procentach produkowanego z makulatury; zaś w przypadku „Auto Świata”, „Komputer Świata” oraz „Newsweeka” – papieru z certyfikatem środowiskowym. Magazyny „Forbes” i „Forbes Women” drukowane są na papierze produkowanym z drewna (tzw. freshfiber), gdzie wycinka drzew jest pokrywana nowymi nasadzeniami w 110 proc. W 2020 roku Ringier Axel Springer Polska uruchomiła także wieloletni projekt Mediaklub.pl, którego celem jest rozwój niskoemisyjnych cyfrowych kanałów dystrybucji treści.

Niskoemisyjna transmisja danych

Innym obszarem, który generuje emisję CO2, jest transmisja danych. Zatem - by ją ograniczyć - w 2019 roku firma zdecydowała się na rezygnację z własnej serwerowni i podpisała wieloletnią umowę z zewnętrznym partnerem, który gwarantuje niskoemisyjność i docelowo pełną neutralność węglową całej swojej działalności.

Celem ograniczenia emisji CO2 zainwestowano również w wyposażenie siedzib firmy.  Nowe warszawskie biuro, do którego w styczniu 2020 przeniesiono siedzibę wydawcy, wyposażono w czujniki ruchu, energooszczędne oświetlenie, wprowadzono segregację odpadów i oszczędność wody oraz całkowicie zrezygnowano z plastikowych butelek.

Z kolei biuro w Krakowie (otwarte w kwietniu 2021 r.) to nowoczesny budynek z „zielonym” certyfikatem - już od etapu koncepcji powstawający zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Posiada m.in. nowoczesne liczniki mediów i czujniki parametrów pracy instalacji, oszczędną armaturę wodną, system odzyskiwania wody deszczowej, energooszczędne windy i oświetlenie oraz wysoką efektywność energetyczną budynku dzięki bardzo dobrej izolacyjności i wysokiej sprawności systemów instalacyjnych.

Gold Standard sposobem na kompensację

Aby kompensować swoje emisje, RASP inwestuje także w projekt redukcyjny w programie Gold Standard, wspierającym realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju Narodów Zjednoczonych.

- Bliska jest nam kompensacja, stąd nasze zaangażowanie w projekty związane z zalesianiem terenów Polski. Cenimy transparentne inicjatywy i zależy nam na możliwości wspierania certyfikowanych, sprawdzonych akcji, których wciąż jest w Polsce mało- stąd inwestycja w projekty zagraniczne Gold Standard. Ponieważ polskie lasy są dla nas ważne, rozpoczęliśmy współpracę z fundacją Aeris Futuro i przeznaczamy dodatkowy budżet na zalesianie w Polsce - mówi Olga Korolec, Group Sustainability Director w RASP.- Mamy świadomość, że siła naszego działania nie tkwi w ograniczaniu śladu węglowego, ale w możliwości zachęcenia do działania milionów Polaków i setek firm. Jesteśmy dużą grupą mediową, mamy w swoim portfolio kilkanaście znanych marek, którym ufają miliony Polaków. Naszą siłą jest umiejętność zwiększania świadomości zagrożeń i konieczności podejmowania zmian. Naszym celem jest trwała zmiana postaw Polaków, która przyniesie realne ograniczenie emisji C02 – dodaje Olga Korolec.

RASP zapowiada też, że w lipcu br. uruchomi drugą edycję projektu #NiechŻyjePlaneta. Wspólnie z fundacją Aeris Futuro zostanie wówczas wypracowane rozwiązanie, dzięki któremu chętni będą mogli zneutralizować swój ślad węglowy i stać się zeroemisyjnymi. Każdy, kto podejmie wyzwanie, będzie mieć możliwość obliczenia swojego indywidualnego śladu węglowego, a także zredukowania go dzięki podpowiedziom i poradom. Będzie też możliwość skompensowania swojego śladu, dzięki wykupieniu kompensacji, którą zaoferuje Fundacja Aeris Futuro.

W 2019 r. Ringier Axel Springer Polska zanotował spadek przychodów sprzedażowych o 6,5 proc. do 592,27 mln zł, a jego zysk netto wzrósł z 6,02 do 28,4 mln zł. Zmalały wpływy ze sprzedaży prasy i reklam w niej, a wpływy z reklam internetowych wzrosły o 2 proc. W firmie pracowało 1,4 tys. osób.

Dołącz do dyskusji: Ringier Axel Springer Polska z zerową emisją CO2

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
blabla
Co na to Łukasz Warzecha?
odpowiedź
User
eko_loszka
To są takie bzdury, jakich się człowiek nie spodziewa. Greenwashing level master. Brawo!
odpowiedź
User
Mój nick
Zeroemisyjność od teraz- zero podwyżek od 3 lat, brawo Niemcy
odpowiedź