SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Spada sprzedaż nowych aut osobowych, liderem Toyota (Top15)

W okresie styczeń-luty 2021 roku zarejestrowano w Polsce 70 021 samochodów osobowych, czyli 10,21 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-7 963 szt.) - wynika z analizy IBRM Samar na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Ranking najpopularniejszych marek otwiera Toyota.

Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że w lutym br. zarejestrowano w Polsce 37 755 samochodów osobowych, o 1,97 proc. (-757 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 17,01 proc. (+5 489 szt.) więcej niż w styczniu br.

Dotychczas w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 70 021 samochodów osobowych, o 10,21 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-7 963 szt.).

- Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła styczeń 2021 rok na 8. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane) - komentuje Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.

- Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku. Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 8 szt., plasuje Polskę dopiero na 23. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (14 samochodów na 1000 mieszkańców), Czechy (14 szt. na 1000 mieszkańców) oraz Słowenia (22 szt. na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w styczniu 2021 roku (ostatnie dostępne dane) 17 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców - dodaje.

Kupują głównie firmy

W lutym 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 28,60 proc., zaś udział firm osiągnął poziom 71,40 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 26 958 aut. Udział klientów firmowych w 2021 roku wyniósł 69,70 proc.

Statystyka nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć. Uwzględnienie reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 3 100 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została lub zostanie wywieziona za granicę.

Toyota liderem przed Skodą i Volkswagenem

Cztery z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2021 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Suzuki o 126,61 proc., pozostałe marki zanotowały spadek w tym największy - Renault, o 41,81proc.

Tytuł lidera przypadł marce Toyota - w tym roku klienci kupili i zarejestrowali 12 492 auta tej marki, o 5,16 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,84 proc.

Drugie miejsce na podium zajmuje Skoda - liczba zarejestrowanych aut wyniosła 8 854 szt., o 17,79 proc. mniej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 12,64 proc.

Na trzecim miejscu znalazł się Volkswagen- zarejestrowano 6 296 samochodów tej marki, o 9,15 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,99 proc.

Liczba zarejestrowanych aut marki Kia wyniosła 4 327 szt., o 9,57% proc.mniej niż w 2020 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,18 proc. Na piątej pozycji znalazło się BMW. W 2021 roku zarejestrowano 3 688 aut tej marki, o 31,67 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,27 proc.

Corolla, Yaris i Octavia w czołówce

Najczęściej kupowanym dotychczas modelem osobowym w 2021 roku jest Toyota Corolla (3 800 szt.; +2,23 proc. r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (3 168 szt.; -2,61 proc. r/r) oraz Skoda Octavia (2 726 szt. -16,71 proc. r/r), następnie Dacia Duster (1 998 szt.;+46,16 proc. r/r), a za nią Toyota C-HR (1 630 szt.; +5,50 proc. r/r).

Klienci indywidualni najchętniej kupują następujące modele aut osobowych: Toyota Yaris (1 752 szt.; -11,52 proc.), na drugim miejscu – Toyota Corolla (1 079 szt.; -9,71 proc.), na trzecim – Dacia Duster (956 szt.; +26,46proc.), na czwartym – KIA Sportage (796 szt.;+40,64 proc.), a na piątym – VW T-Roc (715 szt.; +164,81 proc.).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (2 721 szt.; +7,89 proc.). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (2 262 szt.; -9,16 proc.), na trzecim Toyota Yaris (1 416 szt.; +11,23 proc.), czwartym – Toyota RAV4 (1 063 szt.; +2,41 proc.), piątym – Skoda Fabia (1 057 szt.; -32,68 proc.).

Dołącz do dyskusji: Spada sprzedaż nowych aut osobowych, liderem Toyota (Top15)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl