SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Podsumowanie roku w SEO/SEM 2022. Co się wydarzy w 2023?

W ramach naszego cyklu tekstów podsumowujących rok w mediach i marketingu, najważniejsze wydarzenia i trendu wskazują eksperci zajmujący się SEO i SEM.

Zobacz nasze podsumowania roku 2022

Największe transfery osobowe w polskiej branży PR 2022 roku

Największe roszady i zmiany personalne w 2022 roku w polskich mediach

Prasa w 2022 i trendy na nadchodzący rok. „Los dzienników jest przesądzony”

Wydawcy internetowi: e-reklama będzie dalej rosła, podwyżki cen nieuniknione

Jaki był rok 2022 w branży PR? Przyszły upłynie pod znakiem renegocjacji umów z klientami i poszukiwania pracowników

Branża e-commerce podsumowuje rok. Trendy i prognozy na 2023 r.

Wyzwania 2023 roku według Macieja Szarolety z Żabka Polska


Marcin Bugajski, head of SEM & programmatic Mediahub


Wydarzenie roku w branży SEO

Google Helpful Content update, czyli aktualizacja dotycząca przydatnych treści, która ma premiować treści faktycznie odpowiadające na pytania użytkowników i obniżać pozycje treści stworzonych tylko z myślą o pozycjonowaniu. Aktualizacja wdrożona pod koniec sierpnia dla wyników anglojęzycznych, natomiast na początku grudnia wdrożona globalnie. Na efekty, wpływu tych zmian na wyniki wyszukiwania będzie trzeba więc jeszcze poczekać, natomiast wydaje się, że 2022 będzie właśnie początkiem ważnych zmian, do których w kolejnym roku będzie trzeba się dostosować.  

Najważniejsze trendy w branży SEO w mijającym 2022 roku. Trend na 2023.

Jeszcze większy nacisk położony na content, zarówno ten pisany przez "żywych" autorów, jak również treści tworzone przez sztuczną inteligencję (AI). W 2022 roku w zakresie tworzenia treści przez sztuczną inteligencję pojawiło się kilka ciekawych rozwiązań, których rozwój warto śledzić w 2023, szczególnie w kontekście wprowadzonej przez Google aktualizacji Helpful Content i jej możliwych poprawek. Pytanie jak będzie radził sobie algorytm przede wszystkim w kontekście rozpoznawania tego czy treść stworzona przez człowieka, czy przez sztuczną inteligencję jest użyteczna dla użytkownika.
 
Konieczność dopasowania strategii i optymalizacji pod tzw. zero click searches, czyli wszelkiego typu grafy, direct answer, rich snippety. Tego typu elementy pojawiają się na coraz większą ilość fraz kluczowych, więc jeszcze większym wyzwaniem, również w 2023 roku, będzie to jak wykorzystać potencjał tych elementów, by znalazły się tam wyniki z naszej domeny i żeby przyniosło to korzyść marce, nawet jeżeli użytkownicy nie będą opuszczali stron wyników wyszukiwania, bo znajdą już, dzięki takim elementom, odpowiedź na swoje pytanie.  
 
Element związany pośrednio z SEO, to przejście na GA4 od lipca 2023. Część witryn zmigrowała już z GA3 do GA4, część czeka na ostatnią chwilę. Na pewno będzie to ważny element w kontekście dalszego prawidłowego monitorowania efektów działań marketingowych, w tym SEO.  

Ocena wpływu wojny w Ukrainie na branżę SEO w 2022 roku.

Ograniczanie budżetów reklamowych (w tym na SEO), dla części branż, przede wszystkim tych, w przypadku których dochodzi do problemów z dostępnością produktów czy przerwaniem łańcuchów dostaw (np. branża automotive, dealerzy samochodów). Zawieszenie budżetów reklamowych w innych branżach (np. branża stoczniowa, naprawa statków, luksusowych jachtów) ze względu na rezygnację, wstrzymanie lub przełożenie zleceń przez wielu inwestorów (niepokój o realizację zleceń lub nawet przepadek majątku firmy, przez to, że Polska jest krajem przyfrontowym).
 
Nie jest natomiast tak, że w SEO dochodzi tylko do zmniejszenia lub zawieszenia budżetów. Paradoksalnie część podmiotów szukając oszczędności w ramach działań marketingowych, szuka tańszych i skutecznych metod promocji, a do takich SEO się zalicza. Część budżetów z innych działań jest więc przenoszona do SEO.

Największe wyzwanie na 2023 rok.

Dopasowanie się do nowych wytycznych, które się na pewno pojawią w kontekście zmian, jakie wprowadziło i jeszcze z pewnością wprowadzi zmiana Helpful Content update. Na pewno przeorganizuje to sposób tworzenia i patrzenia na content. Część "sztuczek", które działały do tej pory i polegały na odpowiednim użyciu fraz kluczowych w treści pod roboty wyszukiwarki z pewnością odejdzie do lamusa. Pytanie czy odpowiednie treści będą tworzyli copywriterzy, czy może większy udział w generowaniu skutecznego contentu przejmie sztuczna inteligencja (AI).


Marcin Kordowski, head of SEO, Havas Media Group

Wydarzenie roku w branży SEO/SEM

Udział wszelkich systemów automatyzujących procesy SEO. W szczególności na uwagę zasługują narzędzia wykorzystujące AI do budowania treści. Szczególnym przykładem tego typu rozwiązań jest popularny ChatGPT. Na rynku pojawiło się wiele rozwiązań opartych o GPT3 OpenAI. Dzięki nim możemy przygotowywać treści i ich wiele kombinacji bez większych nakładów pracy, co jest idealnym rozwiązaniem dla e-commerce. Duże ilości treści o powtarzalnych, schematycznych konstrukcjach są doskonałym zastosowaniem dla narzędzi opartych o algorytmy AI. Kolejne lata będą obfitowały w kolejne tego typu narzędzia, charakteryzujące się coraz większą precyzją i jakością tworzonych treści.

Najważniejsze trendy w branży SEO/SEM  w mijającym 2022 roku. Trend na 2023

W 2023 roku pojawią się kolejne modyfikacje algorytmu Google. Będzie on sprawnie selekcjonował strony i dokładnie określał ich autorytet. Walka z fake news w Google spowoduje odizolowanie wielu serwisów, które obecnie żerują na tworzeniu tego typu treści. Jeśli miałbym jednym hasłem opisać co będzie kluczowe w 2023 to autorytet stron. Warto się skupić na nim i odsunąć stare wytarte techniki z pogranicza White Hat SEO oraz skupić się na wykorzystaniu innych kanałów digital do budowania przydanych treści, jak również promowania ich wszelkimi dostępnymi kanałami.

Ocena wpływu wojny w Ukrainie na branżę SEO/SEM w 2022 roku

Wojna wywołana przez Rosję już zaczęła wpływać na globalną gospodarkę i prawie na pewno wpłynie na firmy z branży e-commerce i digital. Wpływ agresji rosyjskiej na koszty paliw kopalnianych, surowców i żywności przełoży się bezpośrednio na koszty życia, koszty prowadzenia wszelakich biznesów. Z pewnością odczuwalne będzie zmniejszenie wydatków reklamowych, co za tym idzie też wpływów do agencji mediowych. Jeśli chodzi o SEO, to sytuacja może być odmienna. Transfer budżetów z innych kanałów może wpłynąć nawet na wzrost przychodów agencji SEO w przyszłym roku. Relatywnie niski koszt inwestycji w SEO i potencjalny wysoki zwrot przekona decydentów działów odpowiedzialnych za marketing. Dodatkowo, rynek pracy wzbogacił się o wiele wykwalifikowanych osób uciekających przed wojną. Co sprawia, że wiele polskich firm będzie ich zatrudniać, i tak też będzie w SEO.

Największe wyzwanie na 2023 rok

Największym wyzwaniem w SEO będzie kryzys i jego wpływ na całą branżę. Dynamicznie zmieniające się warunki finansowe, a szczególnie wysoka inflacja, nie pozostaną bez wpływu na  wynik finansowy agencji SEO. Wiele z nich będzie musiało wejść na ścieżkę strategii opartej nie na niskich kosztach a na ścieżkę wysokiej efektywności i jakości obsługi.


Marcin Każmierczak, paid media manager, Kamikaze

Wydarzenie roku w branży SEO. Wpływ wojny na Ukrainie

W mojej opinii wybuch wojny w Ukrainie to najważniejsze dla regionu wydarzenie tego roku, przez co nie dziwi jego wpływ również na SEM. Wojna gwałtownie zatrzęsła rynkiem i w mgnieniu oka poddała w wątpliwość prowadzenie działań marketingowych. Wiele firm z dnia na dzień postanowiło wstrzymać prowadzone kampanie, w oczekiwaniu na rozwój wypadków. Skutkowało to niższymi stawkami za placement reklamowy, jednak niskie koszty dotarcia nie przekładały się na większą liczbę zakupów, ponieważ konsumenci częściej decydowali się wstrzymać z zakupami, o ile nie były to zakupy pierwszej potrzeby. Spadek współczynnika konwersji - nawet do ułamków procenta - dotknął przede wszystkim rynek dóbr luksusowych. Niektóre brandy z rosyjskim kapitałem zniknęły z rynku niemal natychmiast, zabierając ze sobą niemałe budżety na promocję. Inne - ze względu na decyzję o pozostaniu na rosyjskim rynku - muszą zmagać się z konsekwencjami mniej lub bardziej skutecznych form konsumenckiego bojkotu. Wszystko wskazuje jednak, że tak duży kryzys był jedynie chwilowy, a już w kwietniu sytuacja w branży zaczęła się stabilizować. Czy nadal niepewna przyszłość i gęsta atmosfera w regionie sprawią, że cały 2022 rok nie będzie udany jeśli chodzi o sprzedaż? Poczekajmy na podsumowania, ale wszystko wskazuje na to, że ostatecznie spadki nie będą aż tak duże, jak mogło się wydawać jeszcze niedawno. Oczywiście długofalowych skutków, na przykład ze względu na inflację, możemy spodziewać się w dalszej przyszłości, w przyszłym roku, ale jeszcze za wcześnie na próby podsumowania wpływu czynników okołowojennych.

Trendy 2022, Trend 2023

Postępująca automatyzacja to trend, do którego jeszcze w 2021 mogliśmy zachować pewien dystans. Rok 2022 pokazał, że z automatycznymi kampaniami Discovery i Performance Max musimy się mocno zaprzyjaźnić, a wszystko wskazuje na to, że w 2023 będziemy obserwować dalszy rozwój automatycznych kampanii. Prostota korzystania z tego typu kampanii okupiona jest na ten moment stosunkowo niewielką ilością danych zwrotnych, które mogłyby stanowić dla nas inspirację do tworzenia nowych kampanii lub bardzo skutecznego ulepszania tej już istniejącej (co oczywiście nie wyklucza skutecznej optymalizacji). W kolejnym roku powinniśmy obserwować zmiany zmierzające w kierunku oddania nam do dyspozycji nowych opcji do kontrolowania kampanii automatycznych - ostatnio mogliśmy w końcu w łatwy sposób wykluczyć miejsca docelowe dla P-Max i podobnych zmian możemy spodziewać się w 2023.

Wyzwanie roku 2023

Przygotowanie się do pracy z GA4 to kluczowe wyzwanie nadchodzącego roku. Najnowsza wersja Analyticsa stanie się jedyną obowiązującą już w lipcu 2023 (choć użytkownicy Google 360 będą mieli możliwość korzystania z poprzedniej wersji Analyticsa nieco dłużej). Jak pokazuje praktyka, wiele serwisów dopiero niedawno wdrożyło GA4, a na niektórych stronach jakość danych pozostawia wiele do życzenia. W 2023 największym wyzwaniem będzie dopracowanie rozwiązań analitycznych i weryfikacja jakości dostarczanych danych. Będzie to też świetna okazja do przyjrzenia się jakości strony docelowej i zatroszczenie się, choćby o szybkość wczytywania i poprawność tekstów na stronie. Wbrew pozorom to często optymalizacja po stronie serwisu jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na sukces kampanii SEM. Od połowy przyszłego roku aspekty techniczne funkcjonowania strony będą jeszcze bardziej istotne.


Przemysław Włodarski, SEM expert, Performics

Wydarzenie roku w branży SEO/SEM

Mijający rok przyniósł ze sobą wiele zmian, jednak sądzę, że nie można jednoznacznie stwierdzić, która zmiana była tą największą. Zamiast tego chciałbym skupić się na trendzie, który widzimy już teraz, a który swą kulminację osiągnie w przyszłym roku. Ten trend składa się z dwóch elementów, jednak bardzo mocno się przeplatających – mam na myśli oczywiście zjawisko cookieless oraz automatyzacji. Na pierwszy rzut oka te dwa elementy nie mają punktów styku – jednak nie jest to prawda. Automatyzacja działa w oparciu o dane, a dostęp do nich jest i będzie limitowany w jeszcze większym stopniu – cookieless jest tego najlepszym przykładem.

Najważniejsze trendy w branży SEO/SEM w mijającym 2022 roku. Trend na 2023

Zmiany w ramach dostępu do danych oznaczają większe niż dotychczas skupienie się na danych estymowanych – co z kolei będzie miało ogromne znaczenie w ocenie działań performance i alokacji budżetu w ramach działań w wyszukiwarce Google. W tle zagadnień dostępu do danych pojawia się także element automatycznej optymalizacji a przede wszystkim automatycznego akceptowania zmian rekomendowanych przez Google w ramach konta Google Ads. Na chwilę obecną zmiany wprowadzane przez Google są dyskusyjne, jednak wierzę, że w niedługim czasie ten system zacznie działać już w docelowym, efektywnym kształcie.

Ocena wpływu wojny w Ukrainie na branżę SEO/SEM w 2022 roku

W tym kontekście widać wyraźnie, że istotne wydarzenia dziejące się wokół nas jak np. wojna w Ukrainie nie mają zasadniczego wpływu na szybkość zachodzących zmian. Choć zarówno działania wojskowe jak i wzrost inflacji potencjalnie będą miały wpływ na wielkość budżetu alokowanego na działania w wyszukiwarce, to jasne jest, że dopóki użytkownicy szukają, dopóty marki będą chciały dać się znaleźć. W tym zakresie nie nastąpiły żadne zasadnicze zmiany.

Największe wyzwanie na 2023 rok

Patrząc na obecne trendy, czy też wyzwania w nadchodzącym roku widzę bardzo wyraźnie konieczność zmiany dotychczasowego paradygmatu naszej pracy. Powoli coraz większa ufność pokładana w decyzje algorytmów będzie miała wpływ na naszą codzienną pracę – z jednej strony pozwoli na zmniejszenie zaangażowania w optymalizację, z drugiej strony, dopóki nie będziemy mieć pewności, że algorytmy działają tak jak powinny będziemy musieli na bieżąco patrzeć im na ręce.

Kolejnym elementem jest, kluczowe z mojego punktu widzenia, poczucie bezpieczeństwa Klienta. To ono zwykle przesądza o ocenie naszych starań, niezależnie od realnie odnoszonych przez kampanię efektów. Umiejętności miękkie związane z komunikacją i budowaniem relacji z naszymi Partnerami powoli stają się najważniejszym elementem naszej pracy w nadchodzącym czasie. Czy to dobrze? Sądzę, że w zwłaszcza dzisiaj, kiedy widzimy rozwój systemów opartych o AI czy algorytmy to właśnie ten „human touch” a nie próby dorównania algorytmom, pozwoli nam na zachowanie nie tylko miejsc pracy, ale przede wszystkim radości z jej wykonywania. Czego sobie i Państwu życzę :)


Olga Sadowska SEO specialist, Whites

Wydarzenie roku w branży SEO

Mieliśmy w tym roku sporo różnego rodzaju update’ów algorytmów wyszukiwarki i zawirowań w SERP-ach. Czasem w ciągu kilkudziesięciu dni obserwowaliśmy spore zmiany, np. w lutym czy w maju. Na pewno dużą rolę odegrała lutowa aktualizacja Page Experience, biorąca pod uwagę czynniki ważne z punktu widzenia użytkowników, np. dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych, wykorzystanie certyfikatu SSL i oczywiście Core Web Vitals. Jedni się cieszyli, inni rwali włosy z głowy.

Najważniejsze trendy w branży SEO w mijającym 2022 roku. Trend na 2023.

Mijający rok stał pod znakiem automatyzacji w branży SEO oraz sztucznej inteligencji. Tematy te były poruszane na najważniejszych imprezach branżowych, np. na Festiwalu SEO w Katowicach AI doczekała się oddzielnego bloku tematycznego.

Trudno wyrokować, jakie będą trendy na 2023 rok. Ostatnie trzy lata pokazały nam, że estymowanie przyszłości to zgubne zajęcie. Niemniej widać znaczący wzrost zainteresowania wykorzystania machine learningu i sztucznej inteligencji w praktyce. Na pewno będziemy się również skupiać na tym, co i w 2022 roku było bardzo ważne, czyli na podnoszeniu jakości witryn klientów – zarówno od strony technicznej, jak i contentowej. Istotna też będzie kwestia tzw. SXO, czyli Search Experience Optimization. Działka ta sprawi, że specjaliści SEO będą musieli poszerzyć swoje zainteresowania o kwestie związane z UX-em.

Ocena wpływu wojny w Ukrainie na branżę SEO w 2022 roku

Przede wszystkim znaczna część klientów postawiła na pozycjonowanie się w języku ukraińskim. Wojna w Ukrainie miała również pośredni wpływ na kryzys gospodarczy, co skłoniło wielu klientów do przemyślenia budżetów na działania SEO/SEM i skupienia się na najistotniejszych, najbardziej konwersyjnych elementach ofert.

Największe wyzwanie SEO na 2023 rok

Przewiduję, że w 2023 roku klienci będą kładli jeszcze większy nacisk na konwersyjność projektów SEO-wych. Jak dotąd duża część specjalistów skupiała się przede wszystkim na zwiększeniu ruchu organicznego na stronach klientów. Ruch ten mógł wspierać konwersję, ale sprzedaż czy pozyskanie leadu nie było celem samym w sobie.

Dołącz do dyskusji: Podsumowanie roku w SEO/SEM 2022. Co się wydarzy w 2023?

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Hubert
Branża SEO to rak internetu
0 0
odpowiedź
User
Tomek
W 2023 wszyscy nadal będą nas olewać. Z Ukrainą włącznie.
0 0
odpowiedź
User
komisja sledcza
adamowicz i nikt nie chcial politykow oprocz tv trwam a gwiazdy komisji sledczej to mysla ze beda glupkowato dogadywac telewidzom
0 0
odpowiedź