SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Duży spadek liczby klientów jednego z największych operatorów kablowych

Operator kablowy Comcast w III kwartale br. w USA stracił 561 tys. abonentów. Pocieszeniem dla giganta rynku płatnej telewizji mogą być jednak wyniki z Wielkiej Brytanii. Serwis streamingowy jego platformy Sky zyskał 300 tys. nowych subskrybentów dzięki szybszemu sezonowi piłkarskiemu, spowodowanego mundialem.

Operator kablowy Xfinity oferuje też usługi streamingowe Operator kablowy Xfinity oferuje też usługi streamingowe

Należąca do koncernu marka Xfinity w Stanach Zjednoczonych oferuje usługi telewizji kablowej, szerokopasmowego internetu i telefonii. W III kwartale 2022 roku pozyskała 14 tys. klientów internetowych. To poprawa w stosunku do II kwartału br., kiedy firma nie odnotowała poszerzenia bazy abonenckiej. Liczba abonentów telewizyjnych spadła o 561 tys. Z danych Leichtman Research Group wynika, że w III kwartale ub.r. wszyscy najwięksi amerykańscy operatorzy kablowi stracili 653 tys. abonentów, natomiast w tym samym okresie 2020 roku tylko 90 tys.

Serwisy streamingowe skłaniają klientów do rezygnacji

Firma Comcast nie kryje, że spadek liczby klientów korzystających z tradycyjnych usług płatnej telewizji ma związek z rozwojem serwisów streamingowych. W USA należąca do Comcast platforma Peacock przekroczyła pułap 15 mln regularnie płacących subskrybentów. To wzrost o 70 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2021 roku. Przychody Comcast w III kwartale spadły o 1,5 proc. do 29,85 mld dol. To wyniki powyżej oczekiwań, ponieważ prognozowano, że przechody wyniosą 29,65 mld dol.

W Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemczech, Austrii i we Włoszech Sky, który również należy do Comcast, odnotował spadek przychodów o 14,7 proc. do 4,3 mld dol. Liczba abonentów i subskrybentów wzrosła jednak o 300 tys. do 23 mln. Stało się tak z powodu zbliżającego się mundialu w Katarze. Rozgrywki piłkarskie w wielu krajach rozpoczęły się szybciej, dlatego w III kwartale więcej osób zdecydowało się na subskrypcje usług streamingowych od Sky. W 2021 roku platformy i serwisy Sky w Europie straciły prawie 200 tys. klientów.

Na rozwiniętych rynkach sieci kablowe i platformy cyfrowe tracą abonentów na rzecz platform streamingowych typu Netflix, Amazon Prime Video, Disney+ i HBO Max. Nie trzeba się z nimi wiązać długoterminowymi umowami. Dotychczasowi tradycyjni operatorzy uruchamiają też swoje usługi streamingowe i próbują stać się agregatorami tego rodzaju usług. Xfinity i Sky zaoferowały swoje telewizory do streamingu, a Sky niedawno wdrożył także przystawkę Sky Stream. Tego typu działania jedynie częściowo przynoszą oczekiwane skutki. Z powodu dużego rozdrobienia na rynku platform SVoD i wysokich opłat abonamentowych za płatną telewizję w Stanach Zjednoczonych kwitnie piractwo IPTV.