SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

RMF FM liderem w 2019 roku, rekordowe spadki PR1 i PR3. Radio ma więcej słuchaczy w samochodzie niż w domu

W 2019 roku uśredniony dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a średni czas słuchania uplasował się na poziomie 269 minut. Najwyższy zasięg medium to generuje w samochodzie. Liderem słuchalności w zeszłym roku było RMF FM, a PR1 i PR3 odnotowały historycznie najniższe wyniki - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Średni dobowy zasięg radia w 2019 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 72,2 proc. (21,77 mln osób), po spadku względem analogicznego okresu rok wcześniej o 0,2 pkt. proc. (71 tys. osób) - wynika z najnowszej fali badania Radio Track Kantar Polska, opracowanej przez portal Wirtualnemedia.pl.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Uśredniony dzienny czas słuchania radia w zeszłym roku wyniósł 269 min. Dla porównania, w 2018 roku było to 272 min. W ciągu tygodnia w zeszłym roku radio docierało do 92 proc. Polaków (w poprzednim roku było to 91,9 proc.).

Polacy najczęściej słuchają radia w samochodzie. Wśród wszystkich słuchaczy średni dobowy zasięg w czasie słuchania w tym miejscu wynosi 41,6 proc. Na drugim miejscu znajduje się dom (37,5 proc.). Dalej plasują się: praca (15,2 proc.) i inne miejsce (7,5 proc.).

- Po raz pierwszy w historii badań radiowych w Polsce samochód stał się głównym miejscem słuchania radia mierzonym wielkością audytorium. Samochód jest dziś głównym miejscem słuchania radia, a konsumenci radia w samochodzie stanowią prawie 60 proc. wszystkich słuchaczy radia. Są to częściej osoby z wykształceniem wyższym z dochodami gospodarstw powyżej 5 tys. zł, przedstawiciele kategorii zawodowych jak dyrektorzy, wolne zawody, właściciele firm. W tej grupie znajdują się też rodzice dzieci do 14. roku życia - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Anna Wiater, rzecznik prasowy KBR.

Wśród poszczególnych kanałów dystrybucji radia na pierwszym miejscu znajduje się tradycyjny odbiornik radiowy FM, którego udział w 2019 roku wyniósł 68,8 proc. Dalej plasują się: internet (6 proc.) oraz dekodery telewizji kablowych i platform satelitarnych (2,4 proc.).

Polacy w ciągu doby najczęściej słuchają radia od godzin porannych do późnego popołudnia. W dni powszednie, w godz. 7.00-15.00 jest to średnio 9,06 mln Polaków (peak przypada na godz. 8.00-9.00 - 9,44 mln).

- Wysoka słuchalność radia w Polsce i bardzo długi prime time radiowy budują wysokie wskaźniki kampanii reklamowych tj. zasięgi i częstotliwość. A to, niezmiennie od wielu lat, pozwala reklamodawcom skutecznie komunikować się z klientami.  Radio jako medium słuchane masowo przez miliony osób, jest w wielu przypadkach medium najskuteczniejszym, zapewniającym szerokie i zarazem precyzyjne dotarcie - komentuje nam Wiater.

 

 

 

Udany rok dla RMF FM i Antyradia

Udział RMF FM pod względem słuchania w 2019 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 27,8 proc. Względem analogicznego okresu rok wcześniej wynik zwiększył się o 2 pkt. proc. - najbardziej w zestawieniu.

Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET z udziałem na poziomie 12,2 proc. (udział tej stacji względem fali styczeń-czerwiec 2018 zmalał o 0,2 pkt. proc.).

Od kwietnia ub.r. redaktorem naczelnym stacji jest na stałe Michał Celeda, a dyrektorem muzycznym - Agnieszka Woźniak. W ostatnim czasie z rozgłośnią rozstała się dyrektor informacji Katarzyna Buszkowska, jej obowiązki przejął wspomniany już wyżej Celeda.

Ostatnią lokatę podium uzupełnia sieć Eska. Jej udział w rynku wyniósł 7,8 proc., po wzroście o 0,3 pkt. proc.

Rekordowe spadki PR1 i PR3

Czwarte miejsce zajęła publiczna Jedynka. Udział PR1 spadł o 1,1 pkt. proc. do 5,7 proc - zdecydowanie najbardziej w zestawieniu. Tym samym Jedynka zanotowała najniższy wynik słuchalności w historii nadawania.

5,1 proc. udziału miała siostrzana Trójka, która tym samym zanotowała najsłabszy wynik od początku lat 2000. Udział tej stacji zmalał o 0,6 pkt. proc. do 5,1 proc.

W sierpniu 2018 roku zmienił się prezes Polskiego Radia - najpierw zawieszonego, a niedługo potem odwołanego Jacka Sobalę zastąpił Andrzej Rogoyski - początkowo oddelegowany na to stanowisko z rady nadzorczej, a w listopadzie 2018 roku powołany na nie na stałe. Natomiast w marcu ub.r. z zarządu spółki odwołano Mariusza Staniszewskiego, w jego miejsce nie wyznaczono nowej osoby. W grudniu ub.r. decyzją Rady Mediów Narodowych na członka zarządu publicznej rozgłośni powołana została Agnieszka Kamińska. Kilka dni temu Andrzej Rogoyski został odwołany z funkcji prezesa przez RMN, a jego miejsce zajęła Kamińska. Obecnie zarząd Polskiego Radia jest jednoosobowy.

Najwyższy wynik w historii zanotowało RMF MAXXX. Stacja ta w analizowanym okresie miała 3,9 proc. udziału, po wzroście o 0,4 pkt. proc. Awansowała ona z pozycji 8. na 7.

Wysokie wzrosty, wynoszące po 0,2 pkt. proc., osiągnęły również AntyRadio i Meloradio, których wyniki zwiększyły się do odpowiednio 2,1 proc. i 1,1 proc. Obie anteny również odnotowały najwyższe udziały w historii nadawania.

Dołącz do dyskusji: RMF FM liderem w 2019 roku, rekordowe spadki PR1 i PR3. Radio ma więcej słuchaczy w samochodzie niż w domu

17 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jarek.
Jeżeli z Trójki usuwa się tak wartościowe osoby, jak Dariusz Rosiak to tak się dzieje. I jeszcze ta straszna "popikowa" muzyka! Jakbym słuchał RMF, czy ZET. Rozumiem, że takie czasy i takie piosenki zdobywają Grammy głównych kategoriach, ale jesteście niszową stacją. Wasi słuchacze to 40 plus - ludzie z wyrobionym gustem muzycznym. Wydaje się, jakby władze Trójki (PR) całkowicie zatraciły instynkt samozachowawczy. Ale to przecież emanacja władzy - ludzi butnych, zapatrzonych w siebie, nie przyjmujących konstruktywnej krytyki.
odpowiedź
User
Hej
A ja słucham anty radia
odpowiedź
User
majkk
ja tam lubie RMF zwłaszcza w aucie dobrze sie słucha, poza tym Meloradio jest też spoko
odpowiedź