SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Szymon Sikorski: Sabotaż w kampanii Komorowskiego, Duda świetny merytorycznie i wizerunkowo

O stylu komunikacji w dotychczasowej kampanii prezydenckiej Andrzeja Dudy i Bronisława Komorowskiego rozmawiamy z Szymonem Sikorskim, prezesem agencji Publicon.

Beata Goczał: Dlaczego Pana zdaniem Bronisław Komorowski przegrał z Andrzejem Dudą w pierwszej turze wyborów?

Szymon Sikorski: Sztab Prezydenta Komorowskiego popełnił wszystkie możliwe błędy podczas kampanii wyborczej. Przede wszystkim jest ofiarą arogancji: w zakresie potrzeb opinii publicznej, w zakresie mediów społecznościowych, w zakresie potrzeb politycznych. Tym jednak, co powaliło Prezydenta jest wojna wewnątrz platformy i brak jednego frontu - co było widać aż nadto.

Prezydent był osobą koncyliacyjną przez całą prezydenturę, potrafił nie zrażać środowisk, co udało mu się w okresie kilku miesięcy. To musiał być sabotaż.

Co teraz musiałby zrobić Bronisław Komorowski, żeby odrobić stratę, a co powinien robić Andrzej Duda, żeby w zakresie komunikacji przewagę utrzymać?

Andrzej Duda jest świetnie przygotowanym kandydatem. Pod kątem merytorycznym, ale także wizerunkowym. Coraz lepiej prezentuje się w mediach. Myślę, że będzie bił w jedyny słuszny bęben, czyli potrzebę zmiany.

Jak duży wpływ na wynik Bronisława Komorowskiego miały jego wpadki w wystąpieniach publicznych i to że Duda wypadał w nich dużo lepiej? I że lepiej wyeksponował swoją rodzinę w kampanii?

Myślę, że lapsusy językowe Prezydenta Komorowskiego nie były podstawą jego porażki. Przecież on popełnia je od zawsze. To wcześniej był ciepły śmiech, który w kampanii zamienił się w śmiech szyderczy, jednak to nie był języczek uwagi.

Spoty Bronisława Komorowskiego wymierzone w Andrzeja Dudę - ten w sprawie in vitro i z tezą że, za Dudą stoi Jarosław Kaczyński, okazały się nieskuteczne i mało udane? Może pokazano je zbyt późno?

To jest sabotaż na Prezydencie Komorowskim. Ktoś, kto to wymyślił, powinien wziąć na siebie całą porażkę. Naprawdę trzeba było się postarać, by z kandydata dla wszystkich „zjadliwego” uczynić kandydata, który walczy w grze politycznej narzędziami określanymi jako „pisowskie”. Czego nie uczynił, w taki ohydny sposób, Andrzej Duda. Touche.

Czy spoty Andrzeja Dudy były celnym punktowaniem negatywnych aspektów rządów ostatnich 5 lat? I happeningi typu muzeum rządów Komorowskiego albo sklep po wprowadzeniu euro?

Były absolutnie neutralne. I chwała za to. Spoty Andrzeja Dudy odpowiadały na to, co rzeczywiście interesuje elektorat PiS.

W przekazie medialnym i marketingowym Bronisław Komorowski bardziej został utożsamiony z kontrowersyjnymi decyzjami rządu PO-PSL - takimi jak podwyższenie wieku emerytalnego i VAT, niekonsekwentna polityka zagraniczna wobec Rosji - niż Andrzej Duda z poglądami i wypowiedziami Kaczyńskiego, Macierewicza czy Rydzyka oraz aferą wokół SKOK-ów?

Tak. I to wielka zasługa sztabu Andrzeja Dudy.

Skoro Paweł Kukiz zdecydowaną większość wyborców ma w grupie wiekowej 18-40 lat, to kluczowe będzie np. wzmocnienie aktywności w internecie, także w social media? I dotarcie do nich w tym medium? W nim Duda wydaje się mieć sporą przewagę nad Komorowskim, który jest częściej krytykowany i wyśmiewany m.in. za wpadki.

Prezydent Komorowski o social media nie ma zielonego pojęcia. Nie rozumie tego świata. Ja mam wrażenie, że jego Twittera prowadzi gimnazjalista. To nie jest klucz do zwycięstwa, ale jedna z „wielu małych rzeczy”, które czynią różnicę w swej rozpiętości.

Jak duże znaczenie będą mieć debaty telewizyjne Andrzeja Dudy z Bronisławem Komorowskim? Czy raczej - przy obecnym rozproszeniu mediów i sposobów korzystania z nich - będzie liczyć się suma wszystkich wystąpień medialnych kandydatów?

Debatą będziemy podniecać się raczej my, czyli PR-owcy. Większość ludzi obserwujących debaty raczej nie zwraca uwagi na detale, którymi kipią fora internetowe. Szczególnie że obaj kandydaci są bardzo do siebie podobni (konserwatyści), będą świetnie przygotowani, więc będzie to równy, merytoryczny bój. I umocni raczej elektoraty, niż „przeciągnie” niezdecydowanych.

Czy można spodziewać się dużego zaostrzenia kampanii, wielu przekazów negatywnych?

Na pewno tak. Do gry wkroczył Grzegorz Schetyna. Gracz, który słynie z tego, że nie ma żadnych zasad. Swoją drogą, po ostatnich doniesieniach, że zmienia się sztab i na jego czele staje zbawca - Grzegorz Schetyna, tym bardziej wyniki pierwszej tury pachną sabotażem. Bo wygrać kampanię dla obecnego prezydenta Bronisława Komorowskiego teraz, to mimo wszystko nie problem - wystarczy podnieść z kanap tych, którym nie chciało się wstać w minioną niedzielę. Więc Schetynie się uda. I w ten sposób wygra wojnę w Platformie. Jeżeli ten scenariusz się powiedzie - to iście makiaweliczny ruch.

Dołącz do dyskusji: Szymon Sikorski: Sabotaż w kampanii Komorowskiego, Duda świetny merytorycznie i wizerunkowo

17 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
piekoszewski
Skończyłem czytać pana wypowiedź kiedy stwierdził że Duda jest świetnie przygotowany merytorycznie... bełkot.
odpowiedź
User
marne
A komu w wyborach prowadził kampanię pan prezes, aby występować jako autorytet? I wypowiadać się tak zdecydowanie?
odpowiedź
User
X
No ale takich "znawców" nie publikujcie, bo to kompromitacja jest... i dla chłopca i dla WM.
odpowiedź