SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Telewizja Puls śrubuje zysk. Przychody w górę przy niższych kosztach

W ub.r. Telewizja Puls osiągnęła rekordowy w swojej historii zysk netto - 51 mln zł, prawie dwa razy więcej niż rok wcześniej. Nadawca zwiększył przychody o 8 proc., a jego koszty operacyjne zmalały o 7,9 proc.

Dariusz Dąbski, prezes Telewizji PulsDariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls

Przychody Telewizji Puls z reklam zwiększyły się w ub.r. z 201,82 do 208,7 mln zł, a ze sponsoringu - z 5,27 do 13,73 mln zł. Od początku ub.r. sprzedażą oferty reklamowej dwóch stacji nadawcy zajmuje się Polsat Media.

Więcej z reklam mimo niższego udziału w rynku

Według danych Nielsen Audience Measurement w ub.r. TV Puls zanotowała 221 682 widzów średniej oglądalności minutowej i 3,6 proc. udziału w rynku oglądalności (0,02 pkt proc. mniej niż w 2020 roku), a Puls2 - średnio 103 892 widzów i 1,69 proc. udziału (po spadku o 0,3 pkt proc.). Cały polski rynek reklamy telewizyjnej w ub.r. zwiększył się w ub.r. o 11,5 proc.  do 4,45 mld zł (według danych Publicis Groupe).

Przychody Telewizji Puls uzupełniło 1,14 mln zł z VoD (rok wcześniej nadawca nie osiągnął żadnych wpływów w tym zakresie) i 1,01 mln zł pozostałych przychodów sprzedażowych (wobec 923 tys. zł w 2020 roku).

Prawie wszystkie wpływy wygenerowano od kontrahentów krajowych, te z zagranicy w ub.r. wyniosły 358 tys. zł, a rok wcześniej 369 tys. zł.

Mniej na usługi obce

Telewizji Puls udało się ograniczyć koszty operacyjne o 7,9 proc. do 158,1 mln zł. Wydatki na usługi obce zmalały z 72,77 do 60,55 mln zł, a na amortyzację - z 62,92 do 58,31 mln zł.

Na koniec ub.r. zobowiązania nadawcy w ramach zawartych umów do zakupu aktywów programowych wynosiły 53,2 mln zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Koszty wynagrodzeń zwiększyły się z 11,64 do 12,22 mln zł, a ubezpieczeń i innych świadczeń pracowniczych - z 2,18 do 2,45 mln zł. Firma w ub.r. zatrudniała średnio 90 pracowników, o trzech więcej niż w 2020 roku.

Z kolei pozostałe koszty operacyjne wzrosły z 6,81 do 7,41 mln zł, a wydatki finansowe zmalały z 1,74 do 1,08 mln zł.

51 mln zł zysku, 173 mln zł na rachunkach i w obligacjach

Wzrost przychodów i spadek kosztów przełożyły się na wysoką dynamikę zyskowności Telewizji Puls. Na poziomie operacyjnym zysk poszedł w górę z 33,84 do 64,12 mln zł, a na poziomie netto - z 27,39 do 51,03 mln zł.

Nadawca od kilku lat systematycznie zwiększa wpływy, z wyjątkiem najmocniej naznaczonego covidem 2020 roku, a jego rentowność rośnie dużo mocniej. W 2017 roku przy 172 mln zł przychodów zarobiła na czysto 11,8 mln zł, rok później miała 210,6 mln zł przychodów i 27 mln zł zysku netto, a w 2019 roku - 213,8 mln zł wpływów i 27,1 mln zł zysku netto.

Jedynym udziałowcem firmy jest jej prezes Dariusz Dąbski. W internetowym KRS nie ma jeszcze informacji, jak rozdysponował zeszłoroczny zysk netto.

Nadawca ma dużą poduszkę finansową: na koniec ub.r. należało do niego 145,1 mln zł w obligacjach i 28 mln zł na rachunkach bankowych, wobec odpowiednio 119,9 i 23,5 mln zł rok wcześniej.

Straty wskutek niepełnego refarmingu

W br. dla firmy największym wyzwaniem okazuje się to, że przy przejściu wiosną na wyższy standard DVB-T2/HEVC naziemnej telewizji UKE pozwolił na dalsze nadawanie w poprzednim standardzie multipleksowi, na którym są stacje Telewizji Polskiej. Pozostałe kanały szybko zanotowały spadki udziału w oglądalności naziemnej telewizji, bo nie wszyscy posiadacze starszych telewizorów kupili nowe odbiorniki albo dekodery potrzebne do odbioru w nowym standardzie.

Grupa TVN, Polsat, Telewizja Puls i Kino Polska TV wspólnie zapowiedzieli, że skierują sprawę do sądu i będą domagali się od państwa rekompensaty. Na niedawnej konferencji PISE Dariusz Dąbski ocenił, że w związku z niepełnym refarmingiem Telewizja Puls straciła kilkadziesiąt mln zł, a cały rynek - kilkaset mln zł.

Nadawca stara się zarabiać także poza telewizją. Właśnie do sprzedaży trafia seria produktów, m.in. gier planszowych, na licencji z Jeżykiem - postacią znaną z pasma „Puls Kids” w Puls 2. Rok temu Dariusz Dąbski zapowiadał też uruchamianie miniparków rozrywki dla dzieci w centrach handlowych.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.

Dołącz do dyskusji: Telewizja Puls śrubuje zysk. Przychody w górę przy niższych kosztach

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marcin
Szkoda ze TV Puls nie uruchomi jeszcze jednego kanału.
odpowiedź
User
Ech
Szkoda, że nie idzie to w parze z inwestycjami w ramówkę. Niestety i w Pulsie jest dzisiaj mnóstwo niskich lotów paradokumentów. Czy dyrektorzy programowi wszystkich głównych stacji telewizyjnych nie mają już innych pomysłów niż te patotreści?
odpowiedź
User
Krasawica
Szkoda, że nie idzie to w parze z inwestycjami w ramówkę. Niestety i w Pulsie jest dzisiaj mnóstwo niskich lotów paradokumentów. Czy dyrektorzy programowi wszystkich głównych stacji telewizyjnych nie mają już innych pomysłów niż te patotreści?
Nie, nie inwestują w działy kiedyś zwane literackimi, dziś developmentu / scenariuszowymi oraz w tzw. twórców - a to są fabryki produktu, jak działy czy biura inżynierskie w fabrykach aut i im podobnych. Polskie telewizje nie mają też pomysłu, jak sprzedawać zagranicy własne produkcje / formaty, co np. w Anglii i Holandii finansuje działy scenariuszowe. Coś tam może i wygmerają i sprzedadzą serial po kosztach negocjacji do republiki środkowej Ugandy, ale pomysłu i działań ws. sprzedaży na większą skalę - nie ma.
odpowiedź