SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVP i Polskie Radio dostaną kolejną część rekompensaty, minister emituje obligacje za 350 mln zł

4 maja zarejestrowana zostanie kolejna transza obligacji skarbowych, o wartości 350 mln zł, na potrzeby rekompensaty abonamentowej dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. W połowie marca wyemitowano w tym celu papiery za 650 mln zł, łącznie nadawcy publiczni dostaną w br. 1,91 mld zł z budżetu państwa.

Jacek Kurski, fot. AKPAJacek Kurski, fot. AKPA

W zeszłą środę minister finansów, funduszy i polityki regionalnej w imieniu Skarbu Państwa wydał list emisyjny dotyczący 350 tys. obligacji skarbowych serii OH0423. Każda z nich ma wartość 1 tys. zł.

Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych poinformował, że 4 maja te obligacje zostaną zarejestrowane. Następnie trafią do Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i 17 regionalnych rozgłośni publicznych, od których zostaną odkupione bez odsetek.

To mechanizm stosowany od kilku lat do przekazywania TVP i Polskiemu Radiu rekompensat za utracone wpływy abonamentowej. W połowie marca br. minister finansów wyemitował już w tym celu obligacje skarbowe serii OH0423 o wartości 650 mln zł. Następnie seria OH0423 została zasymilowana z serią OK0423.

TVP dostanie 1,71 mld zł z rekompensaty

Na mocy tegorocznej ustawy budżetowej rekompensata abonamentowa dla TVP, Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni publicznych może wynieść do 1,95 mld zł. Środki mogą zostać przeznaczone przez nadawców wyłącznie na realizację misji publicznej.

W styczniu br. ustawę budżetową z przyjął Sejm, uchylając większość poprawek Senatu, m.in. wykreślenie zapisu o rekompensacie abonamentowej. Pod koniec miesiąca ustawa została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z tegorocznej rekompensaty Telewizja Polska otrzyma w formie obligacji skarbowych 1,71 mld zł (minimalnie mniej niż przed rokiem), Polskie Radio - 125,91 mln zł (6,7 mln zł więcej niż w ub.r.), a rozgłośnie regionalne - 112,66 mln zł (6,6 mln zł mniej).

Na początku marca przewodniczący KRRiT zaakceptował zmiany w karcie powinności TVP na lata 2020-2024: wzrost kosztów misji publicznej w 2021 r. do 2,87 mld zł, a w 2024 do 2,9 mld zł.

Rekompensata zapisana w budżecie na 2021 r. będzie kolejnym wsparciem publicznym dla TVP i Polskiego Radia. Przez ostatnie cztery lata największą sumę pomocy publicznej - 4,8 mld zł - otrzymała właśnie Telewizja Polska - wynika z danych Fundacji ePaństwo.

Wiosną 2019 roku rekompensata wyniosła 1,26 mld zł, z czego 1,12 mld zł trafiło do TVP, a w marcu ub,r. przyznano publicznej telewizji i radiu 1,95 mld zł. Dzięki przyznanym rekompensatom TVP w ostatnich latach zanotowała zysk.

Na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach nowelizacji ustawy budżetowej przyznano 960 mln zł Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu. Z tej kwoty TVP dostała 860 mln zł.

2,04 mld zł dla TVP z abonamentu i rekompensaty

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku).

Firma zanotowała 198 mln zł zysku netto, z czego ponad 188 mln zł zamierza przeznaczyć na kapitał zapasowy, a 9 mln zł - na premie dla pracowników.

W 2019 roku firma osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. 57 proc. wpływów stanowiły środki abonamentowe wynoszące 1,459 mld zł, z czego 331,4 mln zł to opłaty abonamentowe, a 1,127 mld zł - zeszłoroczna rekompensata.

Liczba etatowych pracowników Telewizji Polskiej w ub.r. zwiększyła się o 95 do 2 825. Na wynagrodzenia firma przeznaczyła 513,27 mln zł, o 10,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Z zeszłorocznego zysku pracownikom zostanie wypłacone do podziału 17,8 mln zł brutto.

W pierwszej połowie ub.r. Telewizja Polska, głównie dzięki otrzymanej rekompensacie, zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.

W 2019 r. Polskie Radio zanotowało spadek przychodów o 6,07 proc. do 336,53 mln zł. Nadawca miał 219,32 mln zł z abonamentu rtv i rekompensaty abonamentowej (5,8 proc. mniej niż rok wcześniej), a jego Agencja Reklamy osiągnęła 62,72 mln zł wpływów (po spadku o 7,4 proc.).

Firma zanotowała 10,44 mln zł straty netto w porównaniu do 15,3 mln zysku netto w 2018 roku. Kadra kierownicza wyższego szczebla zarabiała średnio miesięcznie 15,9 tys. zł brutto, a dziennikarze - 10,3 tys. zł brutto. W planie finansowym na br. Polskie Radio zapisało symboliczny zysk - 80 zł.

Wyższy abonament rtv, 1,23 mld zł zaległych opłat

Z początkiem br. wzrosły stawki abonamentu radiowo-telewizyjnego. Miesięczna opłata za posiadanie tylko odbiornika radiowego zwiększyła się z 7 do 7,50 zł, a za posiadanie telewizora lub radia i telewizora - z 22,70 do 24,50 zł. Przy opłacaniu abonamentu na okres dłuższy niż rok nadal obowiązuje 10-procentowa zniżka.

Według danych KRRiT spośród 13,572 mln gospodarstw domowych w Polsce 96,4 proc. ma odbiornik telewizyjny, z czego zarejestrowało go poniżej połowa gospodarstw (48,28 proc.). Na koniec 2019 roku opłaty uregulowało jedynie niecała jedna trzecia zobowiązanych do tego osób.

Poczta Polska, która na zlecenie Krajowej Rady zajmuje się poborem abonamentu, w 2019 roku uzyskała z tego tytułu 732,8 mln zł, w tym 8,6 mln zł odsetek za zwłokę i 7,7 mln zł kar za niezarejestrowane odbiorniki.

W ub.r. Poczta Polska w sprawie niepłacenia abonamentu rtv wysłała 279,5 tys. upomnień oraz wystawiła 101,7 tys. tytułów wykonawczych, z czego zrealizowano 89,2 tys. nakazów zapłaty. Łączna suma zaległości abonamentowych wynosi ponad 1,23 mld zł.

Dołącz do dyskusji: TVP i Polskie Radio dostaną kolejną część rekompensaty, minister emituje obligacje za 350 mln zł

24 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
SyIwia
Jeżeli nie ma wystarczających wpływów z należnego a-bo-na-men-tu RTV, to trzeba rekompensować stratę. Proste i logiczne.
odpowiedź
User
qba
Jak już taką kasę dostają od państwa to może zdecydowaliby się na likwidację reklam ? Chociażby w Polskim Radiu.
odpowiedź
User
obserwatorka
I bardzo dobrze.
odpowiedź