SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Pięciu chętnych do budowy nowej siedziby TVP Info. Chcą ponad 100 mln zł więcej niż oferuje Telewizja Polska

W przetargu Telewizji Polskiej dotyczącym budowy nowej siedziby Telewizyjnej Agencji Informacyjnej złożono pięć ofert, z kwotami od 607 do 643 mln zł. Tymczasem TVP na realizację projektu chce przeznaczyć maksymalnie 495,6 mln zł.

Wizualizacja nowej siedziby Telewizyjnej Agencji InformacyjnejArticle

Postępowanie publiczne na budowę nowej siedziby Telewizyjnej Agencji Informacyjnej (wraz z usługami, garażem podziemnym, infrastrukturą towarzyszącą i zagospodarowanie terenu przy siedzibie głównej TVP na ul. Woronicza w Warszawie) zostało ogłoszone pod koniec sierpnia ub.r.

Trzykrotnie przesuwano termin końcowy na składanie ofert, ostatecznie upłynął on w zeszły czwartek. Telewizja Polska dostała pięć ofert:
- Korporacja Budowlana Doraco z kwotą 606,9 mln zł,
- konsorcjum firm Adamietz (jako lidera) i EBS BUD (jako partnera) z kwotą 607,2 mln zł,
- Mirbud z kwotą 626,1 mln zł,
- Mostostal Warszawa z kwotą 632 mln zł,
- PORR z kwotą 642,9 mln zł.

Równocześnie z ujawnieniem otrzymanych ofert Telewizja Polska podała, że na sfinansowanie budowy zamierza przeznaczyć maksymalnie 495,6 mln zł. Spółka nie poinformowała, jak w takiej sytuacji zakończy procedurę przetargową.

Ogłaszając postępowanie, zapowiedziano, że przy ocenie ofert 97 proc. wagi będzie stanowić cena brutto, a 3 proc. - okres zapewnianej gwarancji jakości na urządzenia elektryczne i elektroenergetyczne (m.in. stacje transformatorowe, rozdzielnie, baterie UPS, RUPS, agregaty) oraz wszelkie urządzenia sanitarne, wentylacji i klimatyzacji.

Z wybranym podmiotem TVP planowała podpisać umowę na 36 miesięcy.

Oferty mogły składać firmy, które w ostatnich 10 lat zrealizowały przynajmniej dwie budowy obiektu kubaturowego z garażem podziemnym za 75 mln zł brutto każdy oraz zatrudniają kierownika budowy z takim doświadczeniem.

TAI działa obecnie przy placu Powstańców

Telewizyjna Agencja Informacyjne odpowiada za realizację wszystkich treści informacyjnych i publicystycznych w TVP, na czele z TVP Info oraz „Wiadomościami”, „Panoramą” i „Teleexpressem”.

Obecnie siedziba TAI mieści się w budynku przy placu Powstańców w ścisłym centrum Warszawy. Wiosną 2020 roku, zaraz po wybuchu epidemii, realizację „Teleexpressu” przeniesiono tymczasowo do siedziby TVP przy ul. Woronicza.

Jak ma wyglądać nowa siedziba TAI

Według szczegółowego opisu zamówienia (dołączono do niego wizualizacje, które zamieszczamy przy tekście) opublikowanego wraz z ogłoszeniem przetargowym nowa siedziba Telewizyjnej Agencji Informacyjnej ma składać się z dwóch budynków. Ten oznaczony numerem 1 będzie składał się z dwupoziomego garażu podziemnego oraz pięciu kondygnacji naziemnych.

Na parterze wyznaczono m.in. dwa studia telewizyjne z pomieszczeniami towarzyszącymi oraz pomieszczenia biurowe i socjalne, na pierwszym piętrze - studio TVP Sport, pomieszczenia dla montażystów i grafików oraz kantynę pracowniczą, na drugim piętrze - pomieszczenia redakcyjne i montażowe, na trzecim - dwa studia telewizyjne na potrzeby TVP3, główny pokój komutacyjny i centrum danych, na czwartym piętrze - pokoje biurowe, redakcyjne oraz sale konferencyjne.

Przestrzeń na newsroom TAI wyznaczono na parterze oraz pierwszym, drugim i trzecim piętrze.

Budynek nr dwa ma mieć 10 kondygnacji (bez parkingu podziemnego). W większości zaplanowano pomieszczenia biurowe, gospodarcze i archiwa. Natomiast na dziewiątym piętrze ma działać studio panoramiczne z reżyserką i pomieszczeniami zapleczowymi.

- Kształt budynków wpisuje się w przestrzeń ograniczoną z jednej strony istniejącymi budynkami D i F, z drugiej strony istniejącymi szpalerami drzew wzdłuż linii rozgraniczającej ul. Woronicza. W części centralnej, zgodnie z zapisami zawartymi w MPZP, występuje dominanta wysokościowa (10 kondygnacji) porządkująca widok perspektywiczny - stwierdzono w opisie.

- Zaprojektowano trzy główne wątki elewacji, wspólne dla obu nowoprojektowanych budynków, dwa z nich (z wertykalnym podziałem) nawiązują poprzez czytelny rytm do istniejących w najbliższym sąsiedztwie budynków D, F i B, natomiast trzeci: duże panoramiczne przeszklenia - umożliwia wytworzenie interesujących interakcji w publicznej przestrzeni ulicy Woronicza oraz „ożywia” elewację północną budynku nr 1, otwierając go na publiczną strefę ul. Woronicza - dodano.

TVP buduje halę za 150 mln zł i dwie siedziby regionalne za 29 mln zł

W pierwszej połowie stycznia br. zainaugurowano budowę hali zdjęciowej Telewizji Polskiej przy siedzibie głównej nadawcy. Obiekt ma zostać oddany do użytku w 2024 roku, będzie kosztować ok. 150 mln zł.

Generalnym wykonawcą nowej hali jest Korporacja Budowlana Doraco, wybrana przez TVP w przetargu na początku ub.r. Budynek zaprojektowała pracownia PIG Architekci - podwykonawca Doraco. - Hala wprowadzi nową jakość w produkcji Telewizji Polskiej, a przede wszystkim - uniezależni nas od dostawców zewnętrznych. Będziemy samowystarczalni - zapowiada Jacek Kurski.

W sierpniu ub.r. wbito symboliczną łopatę pod budowę nowej siedziby oddziału TVP w Gorzowie Wielkopolskim. - To już 21 wiek i telewizja publiczna musi mieć najwyższy standard, nie tylko dziennikarski, ale również i organizacyjny - powiedział Jacek Kurski.

Miesiąc później ruszyły prace na budowie nowej siedziby publicznego nadawcy w Kielcach. Przetarg na budowę obu obiektów Telewizja Polska rozstrzygnęła jesienią 2020 roku, wybrała konsorcjum, które zaproponowało cenę 28,66 mln zł.

TVP ze wzrostem wpływów i niższym zyskiem

W pierwszych trzech kwartałach 2021 roku przychody marketingowe TVP mocno wzrosły rok do roku: te z reklam - z 428,2 do 489,4 mln zł, a ze sponsoringu - z 79,9 do 86,7 mln zł. Przy czym nadawca spodziewał się więcej: 514,6 mln zł z reklam i 91,3 mln zł ze sponsoringu. W sprawozdaniu przekazanym Radzie Mediów Narodowych tłumaczy, że wynika to „z niepewnej sytuacji na rynku reklamy w związku z pandemią”.

Łączne przychody publicznego nadawcy zmalały rok do roku o 9,2 proc. do 2,36 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 24 proc. do 2,15 mld zł zysk netto zmniejszył się z 702,6 do 164,4 mln zł. Wyniki są lepsze od planu TVP.

W 2020 roku Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku). Spółka osiągnęła 198 mln zł zysku netto.

Na koniec 2020 roku w Telewizji Polskiej było 2 867 pracowników etatowych, o 42 więcej niż rok wcześniej. Każdy zarabiał średnio 9 832 zł brutto (bez nagród i odpraw), wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,17 mln zł. Łączne nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się o 6,2 proc. do 545,19 mln zł.

W planie finansowym na br. TVP zakłada wzrost przychodów o 5,4 proc. do 3,2 mld zł oraz spadek wyniku netto ze 198,3 mln zł zysku do 250 mln zł straty. Rentowność nadawcy obniżą m.in. koszty obsługi Euro 2020 i igrzysk oraz uruchomienia nowych stacji.

W 2021 roku Telewizja Polska otrzymała kolejne 1,71 mld zł w ramach rekompensaty abonamentowej. Ustawa budżetowa, w której zapisano łącznie 1,95 mld zł rekompensaty dla TVP, Polskiego Radia i publicznych rozgłośni regionalnych, została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę pod koniec stycznia.

Dołącz do dyskusji: Pięciu chętnych do budowy nowej siedziby TVP Info. Chcą ponad 100 mln zł więcej niż oferuje Telewizja Polska

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ja_2022
Zamiast zamykać tą propagandę to oni się budują za nasze.
odpowiedź
User
CSI Warszawa
Drogi Redaktorze, czy będzie Pan tak uprzejmy sprawdzić który z oferentów może pochwalić się maksymalnym dorobkiem w firmie: "w ostatnich 10 lat zrealizowały przynajmniej dwie budowy obiektu kubaturowego z garażem podziemnym za 75 mln zł brutto każdy".

i dlaczego ta firma wygra? Taka zagadka.
odpowiedź
User
Warto
Polska - 36 milionowy kraj w centrum Europy, jednocześnie przy potędze dezinformacji jaką jest Rosja, zasługuje na porządny publiczny kanał informacyjny. Choćby miało to kosztować okrągły miliard, to są to koszty które powinniśmy ponieść. Informacja jest dziś nie mniej ważna co broń konwencjonalna.
odpowiedź