SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ukraińska KRRiT chce usunięcia rosyjskich TV z francuskiego satelity

Rosyjskie platformy cyfrowe Trikolor i NTV+ są nadawane z transponderów satelity Eutelsat 36E. Petycję w sprawie usunięcia kanałów agresora z pojemności satelitarnej należącej do francuskiej firmy poparli wszyscy członkowie ukraińskiego odpowiednika Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Propagandowy materiał Russia Today o pomocy dla Ukraińców Article

Autorem petycji jest Komitet Denisa Diderota, nazwany na cześć francuskiego filozofa, krytyka sztuki i pisarza. Pomysłodawcy apelu proponują, żeby w związku z inwazją Rosji na Ukrainę zakazać rosyjskim kanałom korzystania z europejskich satelitów.

Eutelsat nadaje 7 tysięcy kanałów telewizyjnych, z czego 34 w jakości 4K. Z usług francuskiej firmy korzystają też polskie platformy cyfrowe Polsat Box, Canal+ i Orange (pozycja orbitalna Hot Bird 13E). Na Eutelsacie 36E/Express AMU1 poza rosyjskimi platformami można znaleźć też kanały ukraińskie, gruzińskie, arabskie oraz pakiety ZAP (Portugalia) i DSTV (Afryka).

Okrojona oferta rosyjskich operatorów płatnej telewizji

Rosyjskim operatorom płatnej telewizji wojna coraz bardziej przeszkadza w zarabianiu. Zwrócili się do Dumy Państwowej o wsparcie finansowe. Koszty transmisji sygnału satelitarnego i emisji kanałów mocno się zwiększyły przez słaby kurs rubla.

Choć za blisko 10 zł miesięcznie oferują dostęp do ponad 200 kanałów telewizyjnych, to ich oferta w ostatnich tygodniach mocno się uszczupliła. Swoje kanały wycofały lub zamierzają wycofać z powodu inwazji na Ukrainę koncerny Discovery, WarnerMedia, Disney i Paramount Global. Rosyjscy operatorzy płatnej telewizji informują, że to jedynie „prace techniczne” i stacje typu Eurosport szybko powrócą.

Rosyjski rząd przyjął dekret, który pozwoli na piracką transmisję kanałów telewizyjnych lub treści VOD (wideo na żądanie). Na razie rosyjskie platformy cyfrowe i sieci kablowe nie decydują się na takie ruchy. Być może z obawy o dalszą obecność na europejskich satelitach. Odbiór satelitarny jest bardzo popularny na rosyjskiej prowincji. To jedyna możliwość dostępu do większej liczby kanałów telewizyjnych.

Cenzura w rosyjskich platformach cyfrowych

Abonenci płatnej telewizji z Rosją są jednak odcinani nie tylko od kolejnych kanałów rozrywkowych, ale także - za sprawą decyzji Kremla -  od zagranicznych kanałów informacyjnych. Platformy cyfrowe musiały usunąć z oferty m.in. BBC World News, CNN, Deutsche Welle (DW), Euronews (po rosyjsku), France 24, NHK World, RAI News 24 i TV5 Monde. Rosyjscy operatorzy poinformowali, że stacje zniknęły z powodu woli ich nadawców.

Zobacz także: Rosyjskie kanały znikają z całego świata. Co pokazują?

- Dwaj rosyjscy operatorzy twierdzą, że wyłączenie międzynarodowych kanałów informacyjnych nastąpiło z inicjatywy nadawców, co jest oczywistą nieprawdą. Unia Europejska i Eutelsat nie mogą zaakceptować tej cenzury przy użyciu europejskich pojemności satelitarnych, a także kontynuacji transmisji na transponderach Eutelsat RT News, kremlowskiego kanału propagandy wojennej, zakazanego decyzją UE miesiąc temu - ocenił koordynator petycji z Komitetu Denisa Diderota, dr Andre Lange.

Polska KRRiT już kilka tygodni temu zakazała polskim platformom satelitarnym i sieciom kablowym emisji rosyjskich i białoruskich kanałów z propagandą.

Dołącz do dyskusji: Ukraińska KRRiT chce usunięcia rosyjskich TV z francuskiego satelity

 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl