SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Uniwersytet Gdański ma nowe logo po 50 latach istnienia

Uniwersytet Gdański, który istnieje od 50 lat pierwszy raz w historii wprowadza nowe logo. Ma ono podkreślać silne związki z morzem, poszanowanie tradycji i nowoczesność. Prace nad nim trwały kilka miesięcy.

Article

Nowe logo Uniwersytetu Gdańskiego od 1 czerwca 2021 zastąpi dotychczasowe godło uczelni. Prace nad nowym znakiem trwały kilka miesięcy, poprzedzone zostały zamkniętym konkursem z udziałem wybranych biur projektowych, konsultacjami na posiedzeniach Senatu uczelni oraz dyskusją w gronie ekspertów – grafików wyspecjalizowanych w identyfikacji graficznej.

Uczelnia wyjaśnia, że podczas 50 lat istnienia Uniwersytetu Gdańskiego kilkakrotnie mówiono o konieczności zmiany jego logo w związku z niezbyt fortunnym wizualnie przyciężkim dużym U z wpisanym w nie G i nieczytelnym przy redukcyjnym skalowaniu godle Miasta Gdańska. Taką próbę podejmowano m.in. podczas obchodów 35-lecia UG, kiedy to na budynku Wydziału Filologicznego pojawił się motyw żagla, który miał być prekursorem nowego godła.

W związku z rozpoczęciem obchodów 50-lecia uczelni zatwierdzono znak oparty o tarczę nawiązującą do herbu Gdańska z datami powołania uczelni i rokiem jubileuszowym, który po zakończeniu jubileuszu miał zastąpić dotychczasowe logo. Proces ten jednak nie został szerzej skonsultowany, a decyzje podejmowane były bez zasięgnięcia opinii tak ważnych gremiów jak Senat UG czy Rada Uczelni.

W marcu tego roku dobiegły końca obchody Jubileuszu Uniwersytetu Gdańskiego. Jak niejednokrotnie podkreślał Rektor prof. dr hab. Piotr Stepnowski - zamknięcie to oznaczało jednocześnie otwarcie kolejnego, zupełnie nowego rozdziału historii uczelni. Jeżeli zatem miało dojść do tzw. rebrandingu marki, czyli zmiany sygnetu i typografii logotypu, opracowania nowej księgi identyfikacji wizualnej i innych standardów komunikacji graficznej uczelni, należało ten proces przeprowadzić w sposób możliwie najbardziej profesjonalny i transparentny.

- Cezura pięćdziesięciolecia naszej uczelni to faktycznie znakomity moment do opracowania i wdrożenia nowej identyfikacji wizualnej Uniwersytetu. Dotychczasowy, mocno przestarzały logotyp, niepoddający się regułom funkcjonowania znaku w odwzorowaniach graficznych, cyfrowych i różnoformatowych, brak jasnych wytycznych tzw. księgi znaku, chaos w stosowaniu z innymi elementami graficznymi, zmusza nas do opracowania kompletnie nowej, adekwatnej do współczesnych wyzwań strategii identyfikacji wizualnej znaku UG - mówi rektor prof. Piotr Stepnowski.

Dedykowany zespół do prac nad logo

W lutym tego roku Senat UG powołał zespół ds. projektu nowego godła Uniwersytetu Gdańskiego w składzie: prof. Krzysztof Polkowski (Rektor ASP), dr Adam Świerżewski (Prorektor ASP, specjalista ds. identyfikacji graficznej), prof. UG Aneta Oniszczuk - Jastrząbek (Dyrektor Centrum Komunikacji i Promocji UG). Zespół do swoich prac zaangażował dodatkowo dwóch ekspertów: prof. Jana Buczkowskiego (kierownika Katedry Sztuk Wizualnych PG) oraz mgr. Patryka Hardzieja (Katedra Projektowania Graficznego ASP).

Eksperci opiniowali nadesłane propozycje i pomagali w wyłonieniu znaku kierunkowego. Proces ten podzielono na dwa etapy – pierwszy polegał na zorganizowaniu zamkniętego konkursu, do udziału w którym zaproszono kilka graficznych biur projektowych: Tatastudio, BrandScope, TOFU, Studio Spectro oraz Wojtek Radtke Studio.

Po pierwszych konsultacjach Senatorowie uczelni wybrali jeden z zaproponowanych znaków jako propozycję kierunkową docelowego logo UG - jego autorem jest Studio Spectro.

- Naszym pomysłem na stworzenie koncepcji odpowiadającej na potrzeby Uczelni było użycie nowoczesnej i czytelnej typografii, mocnego, progresywnego koloru (intensywny kolor ultramaryny) oraz estetyczne i funkcjonalne połączenie pierwszych liter z nazwy Uniwersytetu wraz z dwoma pionowymi krzyżami na siatce modularnej. Zastosowaliśmy tutaj także zabieg przestrzeni negatywowej, co powoduje, że znak zyskuje dodatkową głębię oraz daje podstawy na zbudowanie ciekawego i ponadczasowego języka wizualnego - dodaje Małgorzata Macioch, właścicielka i art director ze Studio Spectro.

Twórcy nowego znaku graficznego UG zastosowali nietypowy kolor. Nawiązuje on do tradycyjnego uniwersyteckiego granatu, ale jest świeży i bardziej nowoczesny.

Nowa identyfikacja została przyjęta przez Senat zdecydowaną większością głosów (48 głosów za, 4 głosów przeciw, 3 wstrzymujące się) oraz jednomyślnie zaaprobowana przez Radę Uczelni. Obecnie trwają prace nad implementacją projektu do nowej księgi znaku naszej Uczelni, która stanie się dokumentem referencyjnym dla wszelkich form identyfikacji wizualnej Uniwersytetu Gdańskiego.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Uniwersytet Gdański ma nowe logo po 50 latach istnienia

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Magister z UG
OK, approved.
odpowiedź
User
Marta
Tetris
odpowiedź
User
kilobit
Tetris

Raczej "gra w życie" Johna Conwaya
odpowiedź