SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK: operator platformy nc+ podwyższył opłaty abonamentowe w sposób niezgodny z prawem

Operator telewizji Cyfra+ podwyższył opłaty abonamentowe w sposób niezgodny z prawem. Spółka zobowiązała się do usunięcia skutków zakwestionowanej przez UOKiK praktyki.

ITI Neovision (dawniej: Canal+ Cyfrowy) jest operatorem telewizji satelitarnej nc+ (wcześniej Cyfra+). Postępowanie przeciwko spółce UOKiK wszczął w listopadzie 2013 roku. Zarzuty dotyczyły jednostronnej zmiany warunków umów zawartych z abonentami na czas określony.

Na początku stycznia 2012 r. operator, powołując się na stosowany przez siebie regulamin, poinformował klientów o planowanej od marca podwyżce opłaty abonamentowej za dostęp do kanałów telewizji satelitarnej. W przypadku braku akceptacji nowych warunków przez konsumenta umowa miała zostać zakończona.

Postępowanie Urzędu wykazało, że spółka mogła naruszyć zasadę dotrzymywania umów przez wprowadzenie jednostronnej zmiany do kontraktu zawartego na czas oznaczony. Zdaniem UOKiK konsument, który zawiera taką umowę, ma prawo oczekiwać, że ustalone warunki będą obowiązywać do zakończenia okresu, na jaki kontrakt został zawarty.

Urząd stwierdził, że zachowanie spółki narażało konsumentów na niewygodę i straty związane z ponoszeniem nieprzewidzianych opłat, zmianą usługodawcy, kosztami zakupu i instalacji sprzętu oraz opłatami aktywacyjnymi.

Operator zobowiązał się do podjęcia działań zmierzających do usunięcia skutków zakwestionowanej praktyki:

1. Klienci, którzy nadal korzystają z usługi otrzymają ofertę skorzystania z darmowych usług (pakiet filmów VOD, dostęp do nowego kanału telewizyjnego albo wymiana dekodera),

2. Klienci, którzy nie są już abonentami spółki otrzymają ofertę zawarcia umowy abonenckiej na specjalnych warunkach albo zwrot kwoty 43,16 zł w gotówce.

- Spółka podejmie również działania informacyjne dostosowane do poszczególnych grup abonentów (do aktualnych abonentów komunikat zostanie skierowany poprzez ekran telewizora, e-mailem, smsem, pocztą, a także w Internetowym Centrum Abonenta; informacja dla byłych abonentów będzie zaś wyświetlana na stronie internetowej spółki przez 2 miesiące, zostanie też opublikowana w prasie ogólnopolskiej) - podano we wtorkowym komunikacie UOKiK.

Operator został zobowiązany do złożenia sprawozdania z wykonania decyzji prezesa UOKiK.

- Kary nie ma, spółka zobowiązała się do dobrowolnego usunięcia skutków zakwestionowanej praktyki, na co prezes UOKiK wyraził zgodę - informuje Wirtualnemedia.pl Paweł Ratyński z UOKiK.

Platforma nc+ na koniec ub.r. miała 2,15 mln abonentów (więcej na ten temat).

Przypominamy, że każdy konsument, który czuje się poszkodowany, może indywidualnie na drodze sądowej starać się o odszkodowanie. Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

Dołącz do dyskusji: UOKiK: operator platformy nc+ podwyższył opłaty abonamentowe w sposób niezgodny z prawem

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gie
Dlaczego to abonent ma się upominać o jakieś odszkodowanie, rekompensatę a nie nc+ zgłasza się do abonenta? Przecież to oni złamali prawo więc to oni powinni wyciągnąć rękę do abonenta. Nawet nie wiem czy ta podwyżka mnie objęła. Kto pamięta co było 3 lata temu. Rachunki dawno zapłacone i wyrzucone.
odpowiedź
User
Maciek
Oj, współczuję Wam. W CP takich numerów się nie robi, przynajmniej ja do tej pory nie kojarzę takich sytuacji.
odpowiedź
User
Fulder
Jestem w szoku i zaraz sprawdzam swój rachunek, bo jak się okaże, że jest jakaś podwyżka to "finito". mam już tego serdecznie dość - kasa za wynajem dekodera i multiroom bo przeszedłem z cyfry+ do nc+, teraz jakaś dziwna podwyżka. CP mnie kusi multiofertą i się nad nią zastanawiam - 3 usługi za niższą kasę co prawda stracę canal+, ale tam już nie ma co oglądać (szczególnie w paśmie nocnym).
odpowiedź