SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UX i web design - najważniejsze wydarzania i trendy 2021 roku, prognozy na 2022

W ramach naszego cyklu podsumowań branży marketingowej prezentujemy przegląd najważniejszych wydarzeń i trendów, które zdominowały rok 2021 w UX i web designie. Dla Wirtualnemedia.pl komentują eksperci VMLY&R, GoldenGrid powered by GoldenSubmarine, Grupa Eura7, Kamikaze Altavia Group, MullenLowe Warsaw, Focus Nation, Fabrity (Grupa K2), Billennium, iTaxi i Landingi.

Article

POLECAMY: podsumowanie roku social media

POLECAMY podsumowanie roku w influencer marketingu

POLECAMY: podsumowanie roku w esporcie


Marcin Cichoń, head of experience design team, VMLY&R

Wydarzenie roku

2021 rok nadal zdominowany jest wydarzeniami lat poprzednich i wszyscy wiemy, że jeszcze przez jakiś czas będziemy czuć na plecach ten nieprzyjemny oddech pandemii. Na szczęście branża UX dość szybko zareagowała i odpowiedziała na całe to covidowe zamieszanie. Jest to w tym roku mocno zauważalne i owocuje nie jednym, ale kilkoma ciekawymi wydarzeniami w Polsce. Moją uwagę przykuły m.in. działania sieci sklepów Żabka, która wprowadziła parę ciekawych nowości, w tym Żappka Store — całkowicie bezobsługowe i bezgotówkowe sklepy. Pomysł pilotażowy i bardzo ciekawy, zwłaszcza w okresie pandemii. Kolejne warte podkreślenia wydarzenie, to uruchomienie polskiej wersji sklepu Amazon, który na pewno namiesza na naszym rynku. Z globalnych doniesień, to mnie osobiście dreszcze ekscytacji przeszyły na wiadomość o Metaverse. Pewnie jeszcze poczekamy długo na konkrety, ale sam fakt deklaracji mocnego rozwoju tej koncepcji jest bardzo ekscytujący.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022 rok

W tym temacie jest dość sporo do powiedzenia. Myślę, że trendy, które mocno teraz wynurzają się na powierzchnię projektowania i które już wpływają na web i app design w Polsce to m.in. spory nacisk na dostępność i Inclusive Design (i to nie tylko na płaszczyźnie wizualnej). Wykorzystywanie nowoczesnych i nietypowych wzorów nierzadko mieszanych ze zdjęciami, interakcja przenikająca się z animacją i na odwrót. Potrzeby użytkowników idące w kierunku personalizacji i doświadczeń zdalnych (digitalizacja i wirtualizacja usług), czy wreszcie dynamiczny rozwój interfejsów głosowych. Myślę, że to wszystko sprawi, że przyszły rok będzie jeszcze bardziej ekscytujący i przyniesie sporo naprawdę wartościowych projektów.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Tak naprawdę niewiele zmieniło się od zeszłego roku, branża UX jest elastyczna i dość dobrze poradziła sobie z problemami, jakie zaserwowała nam pandemia. Ciągnąca się sytuacja Covidowa coraz częściej popycha firmy w digitalizację usług, a co za tym idzie, potrzebę naprawdę przemyślanych, skutecznych i nowych rozwiązań. Widać sporą różnicę w podejściu do projektowania doświadczeń użytkowników i interfejsów, które coraz częściej bazuje na zbieranych danych.

Największe wyzwanie na 2022 rok

Ach te wyzwania, z każdym rokiem jest ich coraz więcej. Myślę, że rok 2022 pod tym względem będzie ciekawy. Niektóre trendy zapoczątkowane jakiś czas temu, nasilą się i spowodują, że projektanci będą coraz mocniej brać pod uwagę nowe potrzeby użytkowników. A mówimy tutaj na pewno o potrzebie dopasowania rozwiązań do nowych atrybutów ekranów (wysyp urządzeń ze składanym/elastycznym ekranem), projektowaniu inkluzywnym i pewnie zwiększoną potrzebą na bezobsługowe i bezdotykowe rozwiązania.


Rafał Niemczynowicz - GoldenGrid powered by GoldenSubmarine

Wydarzenie roku

Zmiana nazwy koncernu Facebook na Metaverse sprawiła, że coraz więcej mówi się również o samym metaversie, czyli nowej wizji Internetu 3.0, gdzie doświadczenie użytkownika będzie odgrywać kluczową rolę.  

W 2022 roku organizacje będą eksperymentować i szukać sposobów na to, jak dostarczyć właśnie takich „immersyjnych" doświadczeń swoim użytkownikom. W projektowaniu możemy spodziewać się rosnącej roli VR i AR oraz tworzenia doświadczeń dla użytkowników na zupełnie nowym poziomie. Dobry projekt będzie musiał być nie tylko intuicyjny, łatwy w obsłudze i estetyczny, lecz także „wciągający".  

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.

Budowanie hybrydowych rozwiązań, łączenie kanałów online i offline, a także tworzenie jednego spójnego doświadczenia Klienta w kontakcie z marką.  

Nie jest to trend nowy, bo o sprzedaży w modelu omnichannel mówi się od dawna, jednak pandemia doskonale pokazała, że nie możemy tych kanałów traktować rozłącznie.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Początkowo, wraz z wybuchem pandemii, każdy z nas starał się przystosować do nowej rzeczywistości.

Obecnie, jesteśmy już „o krok dalej". Nauczyliśmy się załatwiać wiele rzeczy przez internet, korzystamy z hybrydowych rozwiązań i często nie wyobrażamy sobie już powrotu do tego, co było. Wraz z upływem czasu, rosną również oczekiwania konsumentów związane z korzystaniem z produktów cyfrowych.

Dlatego rok 2021 to przede wszystkim rok „dopracowywania doświadczeń" z produktami cyfrowymi, które przez wiele firm, wraz z wybuchem pandemii, były tworzone w pośpiechu, bez weryfikacji ich założeń z badaniami z użytkownikami.

Największe wyzwanie na 2022r.

Projektowanie doświadczeń użytkowników nie jest już usługą premium, a zaczyna stawać się pewnego rodzaju standardem.

Jednak jak pokazuje raport „UX i Product Design w Polsce 2021", aż 28% specjalistów nie korzysta z narzędzi dedykowanych badaniom - a bez prowadzenia badań ciężko tak naprawdę mówić o realnym rozwiązywaniu problemów użytkowników. W nadchodzącym roku istotnym zagadnieniem dla wielu organizacji będzie więc osiągnięcie dojrzałego podejścia w procesie projektowym. 


Arkadiusz Śliwiński art director, Kamikaze Altavia Group

Wydarzenie roku

Wydarzeniem roku jest niewątpliwe zapowiedź stworzenia przez Marka Zuckerberga wirtualnej platformy społecznościowej “Metaverse”. Jedni czują ekscytację, inni przerażenie oraz spełnianie się najczarniejszych wizji z dystopijnych filmów science fiction. Jakąkolwiek stronę reprezentujesz, na pewno nie można przejść obok tematu obojętnie. Rozwój VR i AR jest oczywisty i  chociaż niektórzy liczyli na jeszcze większą i szybszą integrację z życiem codziennym, to właśnie Metaverse jest pierwszą poważną próbą stworzenia wirtualnego społeczeństwa oraz komercjalizacji tego świata. Czekając na namacalne konkrety świata Metaverse, już dzisiaj mamy do czynienia z tego typu projektami, choć na dużo mniejszą skalę. W związku z tym, to nieuniknione, że firmy coraz częściej będą szukać niekonwencjonalnych metod promocji swoich produktów.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022

2021 to rok upowszechnienia się i rozwoju interfejsów głosowych, rozpoznawania mowy oraz voice shoppingu. Rozwiązania te, coraz częściej i chętniej będą wykorzystywane w kontakcie z użytkownikiem, dla którego szybkość i łatwość korzystania z takiego rozwiązania to wielki krok naprzód i istotna zmiana w stosunku do tradycyjnych metod nawigacji. Już teraz chętnie korzystamy z metody głosowej w autach, gdzie mamy zakaz używania klawiatury telefonu. Nie wspominając już o asystencie Google, czy też wyszukiwaniu fraz w przeglądarce Google, a kończąc na prowadzeniu konwersacji tekstowej na MSN za pomocą głosu..

W roku 2022 usługa, która może mieć duży wpływ na rynek  to Cloud gaming Microsoftu. Możliwość uruchomienia gry na każdym urządzeniu, bez konieczności pobierania i instalacji gry niesie ze sobą ogromne możliwości, a przeniesienie tej idei na różne gałęzie internetu daje ogromne korzyści.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Kolejny rok pandemii to próba usystematyzowania nowej rzeczywistości poprzez wprowadzenie pracy hybrydowej oraz walka ze zjawiskiem FOMO u osób, które za długo przebywają na pracy zdalnej. Stworzenie takiej możliwości spowodowało już na stałe pojawienie się w naszych kalendarzach spotkań online, zarówno wewnątrz organizacji, jak i z klientem. Korzystanie z komunikatorów video stało się chlebem powszednim, a formy ich wykorzystania tylko się powiększyły. Niektórzy poszli o krok dalej i wprowadzili spotkania oraz warsztaty VR, przyczyniając się do rozwoju i wzrostu zapotrzebowania na tę technologię.

Największe wyzwanie na 2022 rok

Rok 2022 będzie niewątpliwie kolejnym rokiem pod znakiem pandemii, niska liczba zaszczepionych, kolejne mutacje wirusa nie zwiastują szybkiego powrotu do normalności. Dlatego też, coraz ważniejsze znaczenie ma projektowanie z nastawieniem na dostępność cyfrową, rozumiana nie tylko jako możliwy dostęp dla osób z niepełnosprawnością, ale dla wszystkich grup wiekowych, w szczególności dla osób starszych, które broniły się jeszcze na początku pandemii przed koniecznością wchodzenia w cyfrowy świat e-usług. Obecnie pomimo otwartych galerii i większej wolności zakupowej, rozwój e-commerce nie stanął w miejscu, a wręcz przeciwnie - przyzwyczajenia zakupowe  konsumentów z początku pandemii pozostały, generując kolejne wyzwania dla twórców aplikacji i serwisów. Nawet sceptyczna do tej pory grupa  klientów, dzięki rozwojowi samoobsługi i automatyzacji procesów została skuszona do korzystania również z tej drogi zakupowej.


Kamil Leszczyński, UX lead designer w Landingi

Wydarzenie roku
Wydarzeniem roku był na pewno redesign macOS, który mocno wpłynął na popularność Dark Mode, co możemy obserwować przez cały czas na rynku. Gwoli przypomnienia, od wersji 10.14 użytkownicy mają możliwość wyboru wariantu kolorystycznego na swoim urządzeniu. Użytkownik może dostosować ustawienia ciemnego trybu kolorystycznego i dopasować jego wygląd pod własne potrzeby. Jego najważniejszą funkcją jest zmniejszenie zmęczenia oczu, ale wersja Dark Mode pomaga także skupić się na pracy.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Wiele trendów, które zyskały na popularności w 2021 r., będą mieć też kontynuację w 2022. Na uwagę zasługuje tworzenie jednego systemu operacyjnego dla wielu typów urządzeń i prawidłowe współdziałanie pomiędzy tymi urządzeniami. Z pewnością będziemy obserwować kontynuację trendu w tworzeniu Dark Mode, bo coraz więcej stron i aplikacji decyduje się na wprowadzenie ciemnego trybu. Plusy to mniejsze zmęczenie oczu u użytkowników, gdy pracują w ciemnym pomieszczeniu, a w wielu przypadkach również oszczędność baterii urządzenia i estetyka, na którą część userów zwraca mocno uwagę. Kolejny trend to ciągły rozwój sztucznej inteligencji i wykorzystywanie jej w różnych aspektach badań nad zachowaniami użytkowników.

Następna kwestia to rozwijanie i wspieranie komunikacji w pracy zdalnej. Coraz więcej komunikatorów wprowadza rozwiązania pomagające w porozumiewaniu się na odległość. FaceTime wprowadził w najnowszej aktualizacji iOS 15 możliwość wspólnego ekranu, słuchania muzyki oraz oglądania materiałów wideo. Slack z kolei wdrożył funkcjonalność szybkich pogawędek, które mają zastąpić nieformalne dyskusje biurowe. Widać też rozwój aplikacji i produktów do pracy wizualnej zastępujących tablice i mazaki, takie jak Miro czy Mural, które zyskują coraz większą popularność. Ostatnim trendem, o którym warto wspomnieć, to technologia 5G. Dzięki jej rozwojowi zyskaliśmy jeszcze większą szybkość, której do tej pory nie doświadczyliśmy. Kontent strony www otrzymujemy prawie natychmiastowo, co sprawia, że niedługo loadery czy spinnery mogą okazać się zbędne. Jest to również szansa dla rozwoju VR i AR - coraz więcej firm decyduje się na wykorzystywanie tych technologii na swoich witrynach, prezentując swoje produkty w 3D.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Pandemia COVID-19 wpłynęła przede wszystkim na komunikację i prowadzenie spotkań zdalnych - jest teraz łatwiej, głównie za sprawą rozwoju narzędzi wspierających taką formę komunikacji oraz poprzez przyzwyczajenie i dostosowanie się ludzi do takiej formy pracy. Praca zdalna stała się codziennością, która może z nami zostać na dłuższy czas, przy czym w ostatnich miesiącach można zaobserwować wzrost zainteresowania pracą w trybie hybrydowym/mieszanym. Według raportu “UX I PRODUCT DESIGN W POLSCE 2021”, 65% projektantów chce w przyszłości pracować w sposób mieszany. Dla porównania w 2020 r. taką chęć zadeklarowało 31% respondentów.

Pandemia przyspieszyła także cyfryzację wielu sektorów gospodarki i życia codziennego każdego z nas. Zwiększyła się świadomość znaczenia UX w projektowaniu usług cyfrowych. Wiele działalności przeniosło się do Internetu, otwierając tym samym nowy, nieznany dla nich wcześniej kanał sprzedaży. Zauważamy wzrost nacisku na UX i kreowanie pozytywnych doświadczeń odwiedzających witrynę użytkowników, aby zachęcić ich do powrotu oraz ponownego skorzystania z usługi/serwisu, czy też zakupu. Zmieniły się również zwyczaje oraz wymagania odwiedzających - oczekujemy łatwego, szybkiego i intuicyjnego skorzystania z danej usługi/serwisu oraz bezproblemowego zakupu.

Największe wyzwanie na 2022 rok
Można powiedzieć, że w niemal każdej branży będzie kilka dużych wyzwań, z którymi trzeba będzie się zmierzyć. Wiele organizacji nadal nie wprowadziło popularnego Dark Mode. Firmy będą musiały przede wszystkim zmierzyć się tutaj z tworzeniem spójnego interfejsu do ciemnej wersji. Pierwszym krokiem jest oczywiście wprowadzenie ciemnej wersji kolorystycznej, a kolejny to dopasowanie aplikacji czy strony w taki sposób, aby żaden z trybów nie był stratny w stosunku do drugiego. Kolejnym trendem, który zaobserwowaliśmy wśród producentów oprogramowania, jest tworzenie jednego systemu operacyjnego dla wielu typów urządzeń oraz dążenie do przesyłu w czasie rzeczywistym informacji i obrazu pomiędzy tymi urządzeniami. Tutaj dużym wyzwaniem może być projektowanie jednej aplikacji, która będzie dostosowana zarówno do wielu typów urządzeń, jak i interakcji, jakie użytkownicy na nich wykonują.

Ciekawym wyzwaniem będzie sprostanie wymaganiom rozszerzającej się grupy użytkowników usług cyfrowych, którzy za sprawą pandemii muszą przenoszą swoje działania do Internetu. Musimy nauczyć się nowych zachowań użytkowników oraz dostosować się do ich wymagań. Następny trend to składane smartfony z dodatkowymi ekranami, których na rynku pojawia się coraz więcej. Użytkownikom zmienia się podejście do korzystania ze smartfonów, dlatego tutaj największym wyzwaniem będzie dostosowanie aplikacji do zachowania użytkowników na takich urządzeniach.


Szymon Czajka, senior digital designer MullenLowe Warsaw


 

Wydarzenie roku

W mojej opinii najważniejszym wydarzeniem roku 2021 jest zdecydowanie debiut Amazona na polskim rynku. Jest to znaczące utrudnienie dla wszelkich brandów działających w obszarze e-commerce. Amazon jest światowym gigantem sprzedażowym z książkowo przemyślanym interfesjem, do którego miliony użytkowników przywykło, dlatego prowadząc sklep internetowy warto pochylić się nad odpowiednią optymalizacją UX/UI, aby nie pozostać w tyle.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022

Jednym z moich ulubionych trendów estetycznych, wyróżniającym się w 2021, jest stosowanie nieoczywistych form i struktur geometrycznych ubranych w realistyczne tekstury z nadaną głębią poprzez miękkość światła i cieni, co trochę wyparło tzw. flatart, który dominował przez długi czas.

Typograficznie, rok 2021 pokazuje również, że kroje szeryfowe, bardziej wyrafinowane, mają się świetnie i prezentują się rewelacyjnie w zestawieniu z fontami bezszeryfowymi, które dotychczas nosiły koronę.

Nie można pominąć, wciąż aktualnego, trendu minimalizmu komunikacyjnego i wizualnego - selektywność, focus na najbardziej istotnych elementach, redukcja informacji, prosta nawigacja i konsekwencja wizualna nieodwracająca uwagi od produktu, pozbawiona zbędnych dodatków.

2022 będzie ściśle związany z jeszcze lepiej skrojonymi rozwiązaniami pod kątem doświadczeń konsumenta oraz udoskonalaniem technologicznym. Sztuczna inteligencja czy wirtualna rzeczywistość to hasła przewodnie na przyszły rok. Wizualnie również zrobimy krok do przodu idąc jeszcze bardziej w kierunku trzech wymiarów i animacji.

Nadchodzący rok może być przełomowy dla designu pod kątem jego automatyzacji. Powstało wiele narzędzi, m. in. popularna Canva, które już pozwalają na szybkie przygotowywanie prostych grafik bez specjalistycznej wiedzy.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Na pewno oswoiła branżę z pracą hybrydową. Na szczęście okazuje się, że taka forma jest równie efektywna w większości przypadków, choć nie zawsze jest w stanie zastąpić rzeczywistych spotkań.

Pandemia zmusiła do zmiany komunikacji brandów z klientem i przykucia większej uwagi do rozwiązań cyfrowych.

Największe wyzwanie na 2022r.

Według mnie, pogoń za rozwojem technologicznym. Urządzenia odbioru będą napędzane co raz to większymi lub bardziej zagęszczonymi w piksele wyświetlaczami, mocniejszymi procesorami, które, wraz z rozwijającą się super szybką siecią 5G, będą pozwalały na płynną obsługę bardziej skomplikowanych rozwiązań wizualnych i technicznych.

Automatyzacja designu jest kolejnym zagadnieniem, które, z punktu widzenia osoby projektującej, będzie niemałym zamieszaniem. Takie nieuniknione następstwo z całą pewnością będzie kuszące dla klientów ze względu na usprawnianie procesów i obniżanie kosztów produkcji, jednak wydaje mi się, że nigdy nie będzie w stanie zastąpić autorskich prac i jednak ceniące się marki będą wciąż sięgać po dedykowane projektowanie.

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: UX i web design - najważniejsze wydarzania i trendy 2021 roku, prognozy na 2022

 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl