SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

„Wiadomości” krytykują Tuska za to, że tak jak Putin za słabo klaskał Lechowi Kaczyńskiemu

W połowie zeszłego tygodnia „Wiadomości” TVP wróciły do codziennego atakowania Donalda Tuska, cytując m.in. fragmenty jego wypowiedzi po niemiecku i sugerując prorosyjskie nastawienie. W czwartkowym wydaniu stwierdzono, że w 2009 roku po wystąpieniu Lecha Kaczyńskiego Tusk nie klaskał, tylko tak jak Władimir Putin „nerwowo pocierał ręce”.

Ujęcie z relacji w "Wiadomościach"Article

Od 24 lutego „Wiadomości”, tak jak wszystkie serwis informacyjne, zdominowało relacjonowanie rosyjskiej inwazji na Ukrainę i przybycia do Polski setek tysięcy uchodźców z tego kraju. Jednak od połowy zeszłego tygodnia program TVP wrócił do ciągłej krytyki opozycji na czele z Donaldem Tuskiem, tym razem w kontekście relacji z Rosją.

W czwartkowym wydaniu „Wiadomości” pokazano relację Macieja Sawickiego „Pożyteczni idioci wyhodowali Putina”. - Dopiero w obliczu wojny świat uświadomił sobie jak wiele państw Unii Europejskiej - ściśle i to latami - współpracowało z putinowską Rosją. Zachodnia Europa często lekceważyła kolejne sygnały ostrzegawcze, a dziś na Ukrainie życiem płacą za to niewinni ludzie - stwierdziła Danuta Holecka w zapowiedzi materiału.

W relacji Sawicki przypomniał, że czołowi francuscy i niemieccy politycy popierali rozszerzanie współpracy z Rosją w zakresie zakupu gazu (m.in. poprzez budowę Nord Stream 2), a podobne opinie wyrażali politycy PO, krytykując stanowisko w tej sprawie wyrażane przez Lecha Kaczyńskiego.

Przywołano fragment wystąpienia Kaczyńskiego z obchodów 70. rocznicy wybuchu II wojny światowej oraz, w zwolnionym tempie, ujęcie obecnych na uroczystości Angeli Merkel, Donalda Tuska i Władimira Putina. - Po tym przemówieniu, kiedy nawet Angela Merkel biła brawo, Donald Tusk tylko nerwowo pocierał ręce, dokładnie tak samo jak Władimir Putin - skomentował Maciej Sawicki.

Komentarz Sawickiego do tego ujęcia szybko trafił na Twittera. - Jak nazwać połączenie kremlinologii z polityczną chiromancją, czytającą nie tyle samo dłonie, co ich pocieranie (zamiast oklasków)? "Wiadomości" robią rzeczy tak innowacyjne, że nie ma jeszcze na nie nazwy - skwitował Jakub Majmurek, współpracujący m.in. z „Krytyką Polityczną”.

- Przepraszam, oto gówno. Zaczynając tam 32 lata temu pracę nigdy bym nie pomyślał, ze w tym miejscu za jakiś czas zbydlęcenie może przekroczyć to z czasów PRL. I to absolutnie - napisał Tomasz Lis z „Newsweek Polska”. - To jest telewizja legitymizowana przez ludzi, którzy odbyli „historyczną wyprawę do Kijowa”, jak mówi egzaltowane państwo dziennikarstwo. To jest telewizja, na którą władza daje 2 miliardy rocznie z podpisem przeobrażonego w europejskiego demokratę prezydenta. Oglądajcie, ślepcy - stwierdził Przemysław Szubartowicz z Wiadomo.co.

- Z rzeczy w zwolnionym tempie w stylu "Wiadomości" to najbardziej bym chciał zobaczyć, jak cała ta banda po zamaszystym kopniaku w tyłek na rozpęd wylatuje z siedziby na Woronicza - przyznał Michał Danielewski z OKO.press. - Jacku Kurski płyń tam gdzie rosyjski okręt wojenny - napisał Bartosz Wieliński z „Gazety Wyborczej”.

W środowym wydaniu „Wiadomości” podobny materiał Macieja Sawickiego został zapowiedziany na „pasku” stwierdzeniem „EPP - Europejska Partia Putina”.

- Donald Tusk - na Węgrzech poparł antyrządową opozycję, której część wcześniej słynęła ze skrajnych antyeuropejskich poglądów. Komentatorzy negatywnie oceniają wsparcie szefa Platformy Obywatelskiej dla prorosyjskich polityków - szczególnie w obliczu wojny na Ukrainie - powiedziała Danuta Holecka przed emisją materiału.

Donald Tusk do TVP: siejecie nienawiść

Do kolejnej serii materiałów Telewizji Polskiej o nim Donald Tusk odniósł się w poniedziałek wieczorem na Twitterze. - Siejecie nienawiść między Polakami w czasie wojny, która toczy się u naszych granic. Nie trzeba wagnerowców, wystarczy TVP - napisał.

W poniedziałek "Wiadomości" w głównym wydaniu sformułowały pod adresem byłego premiera m.in. zarzuty o sprzyjanie Rosji i Władimirowi Putinowi, co - według autorów jednego z materiałów - miało skutkować m.in. błędami w śledztwie dotyczącym przyczyn katastrofy smoleńskiej.

Pokazane zostały fragmenty nagrań, na których widać Tuska w trakcie rozmowy z Putinem. W dalszej części materiału przypomniano także współpracę między Tuskiem i b. kanclerz Niemiec Angelą Merkel i odtworzono fragment wypowiedzi lidera Platformy po niemiecku.

W niedzielę z kolei na antenie TVP Info redaktor naczelny "Gazety Polskiej" Tomasz Sakiewicz oskarżył Tuska o współudział w śmierci byłego prezydenta Lecha Kaczyńskiego.

"Rząd Tuska zrobił wszystko, co mógł, żeby uzależnić Polskę o rosyjskiego gazu. Tylko przez to, że jeszcze przez dwa lata żył Lech Kaczyński, zanim Tusk pozwolił go zabić Putinowi, nie udało się tych działań podjąć na tyle mocno i na tyle głęboko, że mogliśmy to wszystko w czasie rządów PiS odkręcić" - powiedział Sakiewicz.

Donald Tusk antybohaterem „Wiadomości”

„Wiadomości” dużo więcej uwagi niż wcześniej poświęcają Donaldowi Tuskowi, odkąd ten w połowie ub.r. wrócił do krajowej polityki, obejmując przywództwo w Platformie Obywatelskiej. Bywały tygodnie, w których w programie codziennie pojawiały się materiały krytykujące polityka.

W styczniu br. w „Wiadomościach” wyemitowano serię materiałów przekonujących, że to Donald Tusk ponosi odpowiedzialność za duże podwyżki cen gazu i prądu. W kolejnych dniach w głównym wydaniu programu powtarzano, że to za premierostwa Tuska ustalono na poziomie unijnym zasady ograniczenia emisji CO2, które skutkują teraz podwyżkami, ponadto nic w tej sprawie nie robi kierowana przez byłego premiera Europejska Partia Ludowa. Na „pasku” zapowiadającym relacje pokazywano stwierdzenia: „‘Tuskowe’ drenuje kieszenie Polaków” oraz - po dwa razy - „‘Podatek Tuska’ uderzył w Polaków” i „‘Podatek Tuska’ podbił inflację”.

W jednym z wydań wypowiedź szefa PO wyemitowano z dużo gorszą jakością dźwięku niż słowa Mateusza Morawieckiego, a „pasek” wymierzony w Tuska pokazywano także w „Gościu Wiadomości”. Natomiast Edyta Lewandowska na koniec rozmowy z Jackiem Sasinem stwierdziła: "Życzę powodzenia, panie premierze".

Od połowy ub.r. w wielu relacjach "Wiadomości" pokazywano zbliżenia zaciśniętej pięści i zegarka na ręku Tuska oraz fragmenty jego wystąpienia wygłoszonego po niemiecku. Inaczej niż zwykle przy obcojęzycznych wypowiedziach polskiej wersji nie czytał lektor, tylko pokazywano napisy. Wielokrotnie do materiałów o Tusku wplatano jego słowa „für Deutschland”.

Skierowano w tej sprawie wiele skarg do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, jedną z nich złożył Krzysztof Luft, w przeszłości m.in. członek KRRiT, a obecnie członek rady programowej TVP. W listopadzie przewodniczący Krajowej Rady skierował do Telewizji Polskiej wystąpienie, zwracając uwagę na konieczność przestrzegania przepisów zawartych ustawie o radiofonii i telewizji, które „zobowiązują publiczne media do obiektywnego, rzetelnego ukazywania wydarzeń i zjawisk oraz sprzyjania swobodnemu kształtowaniu się opinii publicznej”.

W połowie grudnia Luft i także zasiadający w radzie programowej TVP poprzedni prezes firmy Janusz Daszczyński i posłanka PO Iwona Śledzińska-Katarasińska skierowali kolejną skargę do KRRiT na cytowanie słów „für Deutschland” w „Wiadomościach”.

Według danych Nielsen Audience Measurement w lutym ub.r. główne wydanie "Wiadomości" oglądało średnio 2,94 mln widzów (6,3 proc. mniej niż rok wcześniej), z czego 2,15 mln w TVP1, a 785 tys. w TVP Info.

Dołącz do dyskusji: „Wiadomości” krytykują Tuska za to, że tak jak Putin za słabo klaskał Lechowi Kaczyńskiemu

 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl