SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wojas ze spadkiem wpływów o 16 proc. i 8,8 mln zł straty. Przychody z e-commerce 43 proc. w górę

Firma obuwnicza Wojas, do której należą sieci sklepów Wojas i Bartek, w pierwszej połowie br. w ujęciu skonsolidowanym zanotowała spadek przychodów o 16,4 proc. do 102,82 mln zł oraz wyniku netto z 1,94 mln zł zysku do 8,84 mln zł straty. Wpływy w sklepach stacjonarnych zmalały o 42,1 proc., a w internecie wzrosły o 43 proc.

W pierwszej połowie br. przychody grupy Wojas w sklepach stacjonarnych wyniosły 47,25 mln zł, co wobec 81,6 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 42,1 proc. W konsekwencji ich udział w łącznych wpływach detalicznych firmy poszedł w dół z 83,2 do 66,7 proc.

Oczywiste przełożenie na te przychody miało zamknięcie od połowy marca do początku maja sklepów Wojas w centrach handlowych w związku z epidemią koronawirusa. Na koniec czerwca do firmy należało 167 sklepów stacjonarnych: 160 pod marką Wojas i 7 marki Bartek, a także jeden sklep franczyzowy w Kaliningradzie.

Za to przychody grupy Wojas ze sprzedaży internetowej poszły w górę z 16,51 do 23,62 mln zł, a ich udział w łącznych wpływach detalicznych - z 16,8 do 33,3 proc.

O połowę mniejszy ruch w centrach handlowych, od czerwca stabilizacja przychodów

W sprawozdaniu firma podała, że tylko w marcu jej przychody ze sprzedaży detalicznej zmalały rok do roku o 52,5 proc., w kwietniu - o 70,9 proc., a w maju - o 38 proc.

- Od miesiąca czerwca 2020 r nastąpiła stabilizacja uzyskiwanych przychodów w stosunku do 2019 r. przy wyraźnym wzroście sprzedaży online i spadku o kilka p.p. sprzedaży w kanale offline, głównie ze względu na spadek o ca 50 proc. trafficu w galeriach  handlowych - opisano.

Z kolei przychody grupy Wojas ze sprzedaży hurtowej, materiałów i usług produkcyjnych zwiększyły się o 28,7 proc. - z 24,82 do 31,95 mln zł.

Ogółem przychody krajowe firmy zmalały rok do roku ze 113,82 do 95,44 mln zł (a ich udział w łącznych wpływach wzrósł z 92,6 do 92,8 proc.), natomiast wpływy z zagranicy - z 9,11 do 7,38 mln zł (ich udział - z 7,4 do 7,2 proc.).

Koszty sprzedaży 14 proc. w dół, mniej pracowników

W minionym półroczu koszty sprzedanych przez grupę Wojas produktów, towarów i materiałów wyniosły 70,07 mln zł, wobec 70,33 mln zł rok wcześniej.

Wydatki na ogólny zarząd zmalały rok do roku z 4,73 do 4,62 mln zł, natomiast koszty sprzedaży poszły w dół o 13,6 proc. w dół -  z 48,62 do 42,01 mln zł.

Średnie zatrudnienie w firmie w zeszłym półroczu wynosiło 1 191 osób, wobec 1 355 rok wcześniej. Liczba pracowników w funkcjach kierowniczych wzrosła rok do roku z 11 do 15, pracowników umysłowych - z 96 do 153, pracowników fizycznych zmalała z 1 214 do 980, natomiast tych na urlopach wychowawczych i bezpłatnych zwiększyła się z 34 do 43.

Rentowność mocno w dół

Wyniki rentowności grupy Wojas zmalały znacznie poniżej zera. Strata sprzedażowa pogłębiła się z 0,74 do 13,87 mln zł, wynik operacyjny poszedł w dół z 3,57 mln zł zysku do 7,74 mln zł straty, wynik brutto - z 1,99 mln zł zysku do 8,97 mln zł straty, a wynik netto - z 1,94 mln zł zysku do 8,84 mln zł straty.

- Spadek popytu konsumpcyjnego, a więc i wielkości sprzedaży, a co za tym idzie automatyczny wzrost stanów magazynowych z obuwiem, powoduje przejściowy niedobór płynnościowy, a także obniżkę jednostkowych cen i uzyskiwanej marży brutto. To natomiast powoduje pogłębienie się straty na poziomie EBIT i EBITDA, gdyż większość kosztów prowadzenia działalności handlowej są kosztami stałymi (jak wynagrodzenia czy koszty czynszów w galeriach handlowych), które reagują dużo wolniej od aktualnych zmian w sprzedaży i marży brutto - skomentowano w sprawozdaniu firmy.

- Straty związane z utratą całego sezonu sprzedażowego wiosna/lato 2020 można szacować już na ponad 10 mln złotych na poziomie wyniku EBIT lub zysku netto - dodano.

Wojas jest notowany na rynku głównym warszawskiej giełdy. W zeszły piątek za akcję firmy płacono 4,30 zł, co daje kapitalizację wynoszącą 54,51 mln zł. 86,06 proc. akcji należy do prezesa spółki Wiesława Wojasa.

Dołącz do dyskusji: Wojas ze spadkiem wpływów o 16 proc. i 8,8 mln zł straty. Przychody z e-commerce 43 proc. w górę

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl