SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wpływy Allegro 28 proc. w górę. Mniej z Ceneo i na marketing, więcej kupujących

W drugim kwartale br. przychody grupy Allegro zwiększyły się rok do roku o 28,4 proc. do 1,308 mld zł, a zysk netto - ze 185 do 295,9 mln zł. Zmalały natomiast wpływy firmy z porówanywarki Ceneo oraz wydatki marketingowe.

Przychody grupy Allegro ze sprzedaży realizowanej na platformie przez inne podmioty (czyli z marketplace’u) poszły w górę o 29,4 proc. do 1,08 mld zł w minionym kwartale, wpływy z reklam - o 39,5 proc. do 113,3 mln zł, a z własnego sklepu Allegro - o 29,3 proc. do 64,6 mln zł.

Za to przychody z porównywarki Ceneo zmalały o 10,9 proc. do 40,4 mln zł.

13,2 mln kupujących na Allegro

Wartość produktów sprzedanych na platformach firmy (GMV) zwiększyła się w zeszłym kwartale o 10,6 proc. do 10,44 mld zł, natomiast liczba aktywnych kupujących na Allegro - z 12,3 do 13,2 mln.

Wskaźnik GMV w przeliczeniu na kupującego wzrósł o 29,4 proc. do 2 969 zł.

- Drugi kwartał był wyjątkowy ze względu na to, że punktem odniesienia dla naszych wyników jest okres gwałtownego wzrostu który zanotowaliśmy krótko po wybuchu pandemii COVID-19 rok temu. Na nasze bardzo dobre wyniki z tamtego czasu wpłynęły nie tylko bezprecedensowe ograniczenia w handlu, ale także nasza reakcja na te wyjątkowe wydarzenia, czyli np. zapewnienie bezpłatnego dostępu do programu Smart! wszystkim konsumentom. Biorąc pod uwagę efekt bazy, wspaniale jest widzieć, że nasz biznes tak dobrze się rozwija - komentuje Francois Nuyts, prezes Allegro.

- Od marca ubiegłego roku branża handlowa dotknięta była kilkoma lockdownami o różnym stopniu restrykcyjności. Obecnie sklepy stacjonarne zostały ponownie otwarte, a konsumenci znów mogą swobodnie decydować o sposobie spędzania czasu i miejscu robienia zakupów. Nie tylko utrzymaliśmy, ale wręcz zwiększyliśmy naszą bazę aktywnych kupujących o kolejne 7 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, a coraz większy wybór i konkurencyjne ceny spowodowały, że konsumenci wydają na naszej platformie coraz więcej. Dzięki temu po raz kolejny odnotowujemy dobre wyniki kwartalne, robiąc znaczne postępy we wszystkich obszarach biznesowych, co jest dobrym prognostykiem na przyszłość - wylicza Nuyts.

Dwa razy więcej na dostawy

Koszty operacyjne grupy Allegro zwiększyły się o 31 proc. do 760,6 mln zł. Ich zdecydowanie największą część stanowią wydatki na dostawy zakupów, które poszły w górę o 98,3 proc. do 284,5 mln zł.

Nakłady na IT wzrosły o 63,9 proc. do 23,5 mln zł, na wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze - o 21,5 proc. do 137,9 mln zł, a koszty sprzedanych produktów - o 27,7 proc. do 63,2 mln zł.

Za to wydatki na usługi marketingowe spadły o 15,5 proc. do 152,2 mln zł, a na prowizje przy płatnościach - o 5 proc. do 38,3 mln zł.

Grupa Allegro z większym zyskiem

Skonsolidowany zysk EBITDA grupy Allegro w minionym kwartale wyniósł 547,6 mln zł, wobec 438,4 mln zł rok wcześniej. W ujęciu skorygowanym zysk EBITDA wzrósł z 452,4 do 559,9 mln zł, a zysk operacyjny - z 324,4 do 421,8 mln zł.

Natomiast zysk netto poszedł w górę ze 185 do 295,9 mln zł, a w ujęciu skorygowanym - ze 197,1 do 305,9 mln zł.

Allegro z mniejszą prognozą wydatków inwestycyjnych

- Dzisiejsze wyniki udowadniają, że nasza strategia zakładająca nieustanne inwestowanie w jakość obsługi klienta, a także pakiet Smart!, Allegro Pay i wiele innych innowacji powstałych z myślą o kupujących i sprzedających pozwoliły nam utrzymać znaczną część dodatkowego popytu ze strony kupujących wykreowanego po wybuchu pandemii COVID-19 i dobrze przygotowały nas na drugie półrocze 2021 roku - podkreśla Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.

- W drugim kwartale przychody wciąż rosły szybciej od GMV, przy utrzymaniu stabilnego poziomu wskaźnika take rate w ujęciu kwartał do kwartału i wysokim popycie na nasze usługi reklamowe, co przełożyło się na wzrost kwartalnych przychodów o 28,4% do 1,3 mld zł. Skorygowana EBITDA wzrosła w drugim kwartale o 23,8% r/r, a my kontynuujemy inwestowanie w rozwój dostaw, marketing i rekrutację, czemu towarzyszy miarowy wzrost tego wskaźnika. Niższa dźwignia, obecnie poniżej dwukrotności EBITDA, spowodowała wzrost zysku netto o 60% r/r za II kwartał i niemal podwoiła się w ciągu półrocza do 565,5 mln zł - opisuje Jon Eastick.

- Wyniki te nie tylko przekonują do podtrzymania naszej prognozy na 2021 rok, którą wcześniej podnieśliśmy po pierwszym kwartale, ale także zachęcają do kontynuowania aktywnego inwestowania w rozwój działalności - dodaje menedżer.

Allegro w sprawozdaniu stwierdziło, że podtrzymuje wszystkie prognozy całorocznych wyników z wyjątkiem tych dotyczących nakładów inwestycyjnych, które mają wynieść od 475 do 525 mln zł (wcześniej firma zakładała, że sięgną 560-600 mln zł). Obniżenie prognozy w tym zakresie uzasadniono m.in. oszczędnościami przy kupowaniu sprzętu IT oraz opóźnieniem w pracach budowlanych realizowanych dla firmy.

Akcje Allegro tanieją

Zdaniem analityków, podtrzymanie przez Allegro prognoz dotyczących skorygowanej EBITDA na 2021 r. implikuje dość niską dynamikę wyniku w drugim półroczu. Pozytywnie oceniają z kolei obniżenie przewidywanego poziomu inwestycji. Wskazują jednak, że po wzroście kursu Allegro w ciągu ostatnich trzech miesięcy negatywna reakcja rynku na wyniki może być uzasadniona.

Na otwarciu czwartkowej sesji giełdowej kurs Allegro wzrósł o 1,65 proc. Potem nastąpił spadek, po godz. 11:30 akcje taniały o 2,31 proc.

Paweł Szpigiel z BM mBanku ocenił w porannym raporcie, że wyniki okazały się zgodne z oczekiwaniami, nieco powyżej konsensusu rynkowego, jednak - jego zdaniem - dynamika GMV wyraźnie spadła i była poniżej rynku.

"GMV w drugim kwartale 2021 r. wyniosło 10,4 mld zł (...), tj. +10,6 proc. rdr. W tym czasie polski rynek e-commerce wzrósł o ok. 18 proc. (na podstawie danych GUS). Take rate był na poziomie 10,46 proc. vs. 10,43 proc. nasza prognoza. Zwracamy uwagę, że w drugim kwartale pierwszy raz od długiego czasu spadła kdk liczba aktywnych klientów do 13,179 mln (tj. -66 k kdk vs. +255 k w pierwszym kwartale 2021 r. kdk i +418 k w czwartym kwartale 2020 r. kdk)" - napisał analityk BM mBanku.

Wskazał ponadto, że zarząd po wzroście EBITDA o 36 proc. rdr nie podniósł guidance na tę linię na cały rok, co implikuje dość niską dynamikę wyniku w drugim półroczu 2021 r.

"Zarząd podtrzymał guidance na 2021. Guidance implikuje wzrost ok. 20 proc. na GMV rdr, nieco wyższy na przychodach. W tym kontekście nieco dziwi nas brak podniesienia guidance na linii Skorygowana EBITDA (po wzroście o 36 proc. rdr). Guidance implikuje wzrost skor. EBITDA tylko o ok. 4-12 proc. rdr" - dodał Szpigiel.

Grzegorz Kujawski i Dominik Niszcz z Trigon DM ocenili w porannym raporcie, że w wynikach uwagę zwraca m.in. dalsza poprawa take rate, pomimo guidance’u zarządu, który zakładał lekkie pogorszenie po mocnym wzroście w pierwszym kwartale, a także wzrost udziału przychodów reklamowych w relacji do GMV - chociaż założenia średnioterminowe analityków są znacznie ambitniejsze.

Kujawski i Niszcz zwracają uwagę również na niższą od ich założeń ekspansję kosztów wynagrodzeń przy jednocześnie wyższych niż szacunki kosztach marketingu, czy gorszy OCF, który wynika m.in. z ekspansji Allegro Pay.

"W wynikach zwraca uwagę (...) gorszy rdr OCF, który w dużym stopniu wynika z ekspansji Allegro Pay (przyrost o ok. 100 mln zł kdk) i zapłaconego podatku dochodowego, niemniej jednak wysoka dynamika EBITDA przekłada się na dalszy spadek lewara" - napisali analitycy Trigon DM.

Zdaniem analityka BM mBanku, optymistycznym punktem publikacji było natomiast obniżenie przewidywanego poziomu inwestycji w 2021 r. do 475-525 mln zł z 560-600 mln zł.

Jak wskazał Szpigiel, po wzroście kursu Allegro o ponad 23 proc. w ciągu ostatnich trzech miesięcy negatywna reakcja rynku na wyniki może być uzasadniona.

Dołącz do dyskusji: Wpływy Allegro 28 proc. w górę. Mniej z Ceneo i na marketing, więcej kupujących

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Mat
I gdzie ten wielki Amazon, który miał zmieść Allegro z polskiego rynku?
0 0
odpowiedź