Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2017-10-03

A A A POLEĆ DRUKUJ

Dobrze dobrana opona to gwarancja bezpiecznej jazdy!

Kiedy jest odpowiedni moment na wymianę opon z letnich na zimowe? To pytanie co roku wraca jak bumerang i nurtuje niejednego kierowcę. Specjaliści zazwyczaj radzą, by nie zwlekać z tym do późnej jesieni. Przyjmuje się, że właściwy czas na tę operację następuje w okresie gdy średnia temperatura w ciągu dnia nie przekracza 7 stopni Celcjusza.

Dopiero zdążyliśmy poĹźegnać lato, ale kaĹźdy dzień nieubłaganie przybliĹźa nas do jesiennej wizyty w serwisie. Wielu kierowców wkrótce teĹź przystąpi do poszukiwania nowych opon. RozwaĹźając zakup nowego ogumienia, warto przy okazji zwrócić uwagę nie tylko na cenę czy markę, lecz równieĹź jak zalecają eksperci, na specjalne oznaczenia, które się na nim znajdują. Umiejętność prawidłowego odszyfrowywania symboli moĹźe być nie tylko wysoce przydatne, ale równieĹź całkiem ciekawe.

Rozmiar ma jednak znaczenie…

Podstawową i najwaĹźniejszą informacją, jaką moĹźemy odczytać z opony jest parametr dotyczący jej rozmiaru. W tym względzie jesteśmy zdani na producenta pojazdu, który sugeruje dobranie opon o określonej wielkości dopasowanych do naszego samochodu.

- Pierwsza część oznaczenia wielkości to szerokość opony wyrażona w milimetrach. Tuż za nim, umieszczony jest wskaźnik profilu, czyli informacja o proporcji wysokości opony do jej szerokości, wyrażona w procentach. Następnie możemy odczytać średnicę opasania. Informacja ta wskazuje nam na wielkość felgi, na jakiej może zostać zamontowana - wyjaśnia Wojciech Koszewnik szef serwisu Sieńko i Syn, autoryzowanego dealera Volkswagen i Audi.

Kolejny istotny element to symbol wyraĹźony literą „R”. Jest to informacja dla uĹźytkownika, Ĺźe ma on do czynienia z oponą radialną.

Nośność i prędkość

O ile więc, z rozmiarem jesteśmy sobie wstanie na ogół poradzić samodzielnie, to prawdziwe „schody” pojawiają się wraz z kolejnymi oznaczeniami. Ich właściwa interpretacja moĹźe wprawić w niemałe zakłopotanie nawet doświadczonych uĹźytkowników.

Indeks nośności opony informuje o tym jakie jest dopuszczalne obciążenie dla konkretnego modelu opony, przy jeĹşdzie z maksymalną, dopuszczoną przez producenta prędkości. O tym jaka jest wartość obciążenia opony wyraĹźonej w kilogramach moĹźemy dowiedzieć się z odpowiednich tabel – łatwo je odnaleźć np. w internecie. – wyjaśnia przedstawiciel serwisu Sieńko i Syn i dodaje, Ĺźe jest to waĹźny parametr, gdyĹź zamontowanie opony ze zbyt niskim, dopuszczalnym naciskiem jest powaĹźnym zagroĹźeniem dla kierującego.

- Nieodpowiednio dobrane ogumienie w najlepszym razie posłuĹźy nam krócej, bo będzie się szybciej zuĹźywać. Niestety, w skrajnych przypadkach moĹźe nawet prowadzić do wypadku. Zatem nie warto ryzykować – radzi Wojciech Koszewnik.

Niemniej waĹźny jak nośność, jest równieĹź indeks prędkości wyraĹźony w formie litery – od A (A1 - A8) do Y. Prawidłowy odczyt pozwoli nam dowiedzieć się z jaką prędkością maksymalną przy danym obciążeniu opony moĹźemy bezpiecznie poruszać się przy jej uĹźyciu.

Najczęściej, w powszechnie dostępnych samochodach osobowych klasy średniej (i autach miejskich) moĹźna spotkać symbole z zakresu od Q (maksymalna prędkość 160 km/h) do V – 240 km/h. Wraz z kaĹźdą kolejną literą alfabetu pomiędzy od A8 (40 km/h) do U, maksymalna dopuszczalna prędkość wzrasta od 10. Kolejną literą występującą w tym specyficznym alfabecie jest jednak… H i oznacza 210 km/h. Następna po niej - opona z literą V - gwarantuje z kolei bezpieczeństwo przy 240 km/h; W – 270 km/h a Y – to juĹź zawrotne 300 km/h.

DOT czyli wiek opony

Symbol DOT umieszczony na poszczególnych modelach opon jest informacją, której równieĹź warto poświęcić uwagę. Oznacza datę produkcji ogumienia.

- Składa się ona z czterech cyfr. Dwie pierwsze odnoszą się do numeru tygodnia, a dwie ostatnie roku produkcji. Czyli np. opona z symbolem 1216 oznacza wyrób, który opuścił fabrykę w 12 tygodniu 2016 roku – wyjaśnia specjalista z serwisu Sieńko i Syn. – Opona nie powinna być eksploatowana dłuĹźej niĹź 6 lat. Jeśli nawet bieĹźnik nie został zuĹźyty do wskaĹşnika maksymalnego zuĹźycia to i tak po upływie 6 lat oponę naleĹźy bezwzględnie wymienić. Z upływem czasu guma traci swoje właściwości, staje się mniej wytrzymała, jest przez to naraĹźona w większym stopniu na pęknięcie i uszkodzenia a dalsza jazda staje się więc zwyczajnie niebezpieczna.

WskaĹşnik dopuszczalnego zuĹźycia opony

Przepisy ruchu drogowego podają, iĹź opona nie moĹźe być eksploatowana poniĹźej 1,6 mm głębokości bieĹźnika. Na obwodzie opony co kilkadziesiąt centymetrów jest oznaczenie “TWI” lub strzałka w postaci trójkąta. Te symbole informują, Ĺźe w tym miejscu na bieĹźniku umieszczony jest wskaĹşnik dopuszczalnego zuĹźycia opony. Jest on w postaci paska umieszczonego poprzecznie do kierunku obrotu opony. Jeśli powierzchnia bieĹźnika zrówna się z powierzchnią paska kontrolnego to oznacza, Ĺźe opona uległa zupełnemu zuĹźyciu i konieczna jest jej wymiana. W przypadku opon zimowych to głębokość 3 mm dyskwalifikuje oponę z dalszej eksploatacji.

Letnie, zimowe i mniej istotne

OdróĹźnienie opon letnich od zimowych nie sprawi problemu nawet laikowi. Na tych uĹźywanych podczas chłodnych miesięcy producenci umieszczają charakterystyczną śnieĹźynkę.

Co ciekawe, kupując opony zimowe, nie musimy decydować się na produkt o identycznych rozmiarach jak w przypadku wyrobów dedykowanych na pozostałą część roku. Zimowe mogą być bowiem nieco węższe, pod warunkiem zachowania odpowiedniego profilu opony, aby w efekcie końcowym zachować zbliĹźoną średnicę toczenia.

- Mniejsza powierzchnia styku opony z podłoĹźem sprawia, Ĺźe węższe opony, faktycznie lepiej sobie radzą na ośnieĹźonych drogach. Zmniejszenie powierzchni styku oznacza zwiększenie nacisku powierzchniowego, a to poprawia kontakt opony z powierzchnią – tłumaczy Wojciech Koszewnik.

Ale to jeszcze nie koniec zagadek, jakie skrywają oznaczenia na oponach. Litery „TL” informują nas, Ĺźe opona jest bezdętkowa, „FP” z kolei świadczy o specjalnym ochraniaczu na felgi.

Symbole „RF”, „R/F” lub „RFT” - komunikują natomiast, Ĺźe mamy do czynienia z oponą typu Run Flat, czyli taką, która umoĹźliwia jazdę nawet w przypadku jej przebicia i utraty ciśnienia.

Warto jest poszerzyć swoją wiedzę przed wyborem, zakupem i w efekcie wyminą opon. Odpowiednio dopasowane opony dadzą gwarancję płynnej i bezpiecznej jazdy, co jest szczególnie waĹźne zimą.





Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS

Społeczność Serwis społecznościowy branży mediów, reklamy, PR, badań i internetu ZAREJESTRUJ SIĘ