Reklama2014-12-15
0

14 proc. więcej na reklamy farmaceutyków. Dominują Aflofarm i USP, najmocniej promowane Apap i Ibuprom (analiza)

Shutterstock.comShutterstock.com

W pierwszych 10 miesiącach br. cennikowe wydatki reklamowe (bez internetu) producentów farmaceutyków były o 14,3 proc. wyższe niż rok wcześniej. Aż 93 proc. budżetów trafiło do telewizji i radia, 37 proc. to inwestycje Aflofarmu Farmacji Polska i USP Zdrowie. Wśród marek najmocniej reklamowane były Apap, Ibuprom, Polocard i Linea.

Od stycznia do października br. producenci farmaceutyków cennikowo przeznaczyli na reklamy (bez uwzględnienia internetu) 3,26 mld zł, o 409,4 mln zł więcej niż przed rokiem, co oznacza wzrost o 14,3 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Zdecydowanie największym marketerem w branży jest Aflofarm Farmacja Polska, którego cennikowe inwestycje w analizowanym okresie wyniosły 889 mln zł, o 168 mln zł więcej niż rok wcześniej (wzrost o 23,3 proc.). Budżet firmy stanowił 27,2 proc. wydatków całego sektora farmaceutycznego, o 1,9 pkt proc. więcej niż przed rokiem.

Procentowo jeszcze bardziej wzrosły cennikowe nakłady dwóch kolejnych reklamodawców: USP Zdrowia i Polpharmy. Pierwszy wydał 331,3 mln zł, o 103,6 mln zł więcej niż rok wcześniej (45,5 proc. w górę), a drugi - 170,3 mln zł, o 61,5 mln zł więcej (56,5 proc. w górę).

Budżet Olimp Laboratories zwiększył się w skali roku o 16,7 mln zł (czyli o 11,2 proc.) do 165,9 mln zł, a Natur Produkt Zdrovit - o 22,4 mln zł (o 26,6 proc.) do 106,6 mln zł. Duży wzrost zanotował też Novascon Pharmaceuticals, który przed rokiem z wydatkami poniżej 84 mln zł nie załapał się do czołowej dziesiątki.

Spadki przeważają natomiast w dalszej części zestawienia. Reckitt Benckiser Poland wydał o 29,1 mln zł mniej niż rok wcześniej (to 23,7 proc. w dół), Novartis Poland - o 10,3 mln zł (10,2 proc. w dół), Glaxosmithkline - o 10,9 mln (10,9 proc. w dół), a Sanofi-Aventis - o 18 mln zł (17,3 proc. w dół).

Jeśli chodzi o internet, nieuwzględniony w monitoringu Kantar Media, to w pierwszej połowie br. faktyczne wydatki branży farmaceutycznej stanowiły 3 proc. polskiego rynku reklamy online wartego w tym okresie 1,25 mld zł, a więc wyniosły ok. 38 mln zł (według IAB AdEx - zobacz szczegóły).

Zobacz tabelę


Jeśli chodzi o konkretne marki farmaceutyczne, to najmocniej w br. w mediach pozainternetowych promowane były Apap  i Ibuprom (oba są produkowany przez USP Zdrowie). Cennikowy budżet Apapu wyniósł 66,7 mln zł (o 16,2 mln zł, czyli 32 proc. więcej niż rok wcześniej), a Ibupromu - 60,1 mln zł (o 1,7 mln zł, czyli 2,8 proc. mniej niż przed rokiem).

Mocno wzrosły w skali roku nakłady reklamowe Polocardu, który rok wcześniej z budżetem poniżej 34 mln zł znalazł się poza czołową dziesiątką. Do zestawienia spoza listy wskoczyły również Chela-Mag B6, Iladian i Pyraligina.

Z kolei cennikowe wydatki na reklamy Nurofenu (produkowanego przez Reckitt Benckiser Poland) zmalały w skali roku o 17 mln zł (czyli 30,9 proc.) do 38 mln zł. Niewielki spadek (o 1,7 mln zł, czyli 4,6 proc.) zanotował Gripex (z portfolio USP Zdrowie).

Zobacz tabelę


Dominującym kanałem w komunikacji reklamowej marek farmaceutycznych jest telewizja. W pierwszych 10 miesiącach br. trafiło do niej 2,24 mln zł cennikowych inwestycji reklamowych, o 336,6 mln zł więcej niż przed rokiem (to wzrost o 17,6 proc.). Telewizja miała 68,8 proc. udziału we wszystkich wydatkach marketerów farmaceutycznych, o 1,9 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.

Cennikowe wydatki w radiu wyniosły 782,2 mln zł, o 87 mln zł więcej niż rok temu (12,5 proc. w górę), a udział tego medium - 24 proc., o 0,4 pkt proc. mniej niż przed rokiem.

Mocno zmalały natomiast inwestycje reklamowe w magazynach (o 9 mln zł, czyli 4,8 proc.), na outdoorze (o 3,9 mln zł, czyli 30,9 proc.) oraz w kinach (o 6,4 mln zł, czyli 23,9 proc.).

Zobacz tabelę

Autor:tw

KOMENTARZE(0)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas