Reklama 2013-01-03
4

2012 r. w reklamie telewizyjnej: TVN w górę, Polsat i TVP w dół, Orange liderem reklamodawców

W ub.r. TVN zanotował wzrost cennikowych przychodów reklamowych, za to TVP1, TVP2 i Polsat - spadki. Najwięcej na reklamę telewizyjną wydały PTK Centertel (operator Orange) oraz Alfofarm Farmacja Polska.
 

Z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że w 2012 TVN cennikowo zarobił z reklam 7,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Również kilkuprocentowe wzrosty tych wpływów zanotowały AXN (2,2 proc.), TVN24 (1,2 proc.), TV4 (5,3 proc.), a kilkunastoprocentowe – TV Puls (16,5 proc.), TVN7 (13,3 proc.) i Discovery Science (17,4 proc.). Jeszcze bardziej zwiększyły się przychody TLC (o 25,6 proc.), Discovery (o 26,9 proc.), Polsatu 2 (o 35 proc.) i Disney Channel (o 55,1 proc.).

>>> Największe stacje telewizyjne straciły widzów w 2012 roku

Jednak zdecydowanie największe wzrosty wpływów reklamowych osiągnęły kanały, które rozpoczęły nadawanie w ramach naziemnej telewizji cyfrowej: Eska TV i Polo TV. Pierwszy zarobił prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej, a drugi - aż czternaście razy więcej.

>>> Polo TV i Eska TV nokautują konkurencję, Viva dopiero czwarta

Z drugiej strony trzy z czterech czołowych stacji zanotowały spadki przychodów reklamowych. Polsat zarobił mniej o 2,4 proc., TVP1 - o 9,4 proc., a TVP2 - o 10,4 proc. Natomiast aż o 37,9 proc. spadły wpływy z reklam VIVA Polska.

Zobacz tabelę


Wśród czołowych reklamodawców największe wzrosty budżetów ulokowanych w 20 powyższych kanałach telewizyjnych zanotowały PTK Centertel i Alfofarm Farmacja Polska. Operator sieci Orange wydał 30,4 proc. więcej niż rok wcześniej, co wynika m.in. z kampanii wspierającej rebranding TP na Orange. Za to dwaj inni operatorzy telekomunikacyjni: Polska Telefonia Cyfrowa (zarządzająca T-Mobile) i Polkomtel (właściciel sieci Plus) ograniczyli swoje budżety reklamowe w 20 czołowych stacjach - pierwszy o 4,8 proc., a drugi o 19,8 proc. Z kolei Alfofarm wydał aż o 48,9 proc. więcej, tymczasem jego konkurent z branży farmeceutycznej, US Pharmacia, zmniejszył swój budżet o 3,1 proc.

>>> Polska reklama 5,3 proc. w dół przez cięcia w FMCG, tylko internet i kina na plusie

Wydatki na reklamę w 20 największych kanałach telewizyjnych obcięły dwa polskie oddziały koncernów produkujących żywność i dobra szybko zbywalne: Procter & Gamble - o 14,4 proc., oraz Unilver - o 25,8 proc. Z drugiej strony budżet Reckitt Benckiser wzrósł o 15,1 proc., a Masterfoods - o 12,2 proc.

Zobacz tabelę


 

Autor: tw

KOMENTARZE (4) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas