Internet2016-08-03
10

25 proc. więcej na polską reklamę internetową, display o 42 proc. w górę

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

W pierwszym kwartale br. wydatki na reklamy internetowe w Polsce wzrosły w skali roku o 24,9 proc. O 42 proc. zwiększyły się nakłady na reklamy display, a największymi marketerami pozostają branże: motoryzacyjna, handlowa i finansowa.

Według badania AdEx w pierwszym kwartale br. wydatki reklamowe w polskim internecie wyniosły 801 mln zł, o prawie 160 mln zł więcej niż rok wcześniej, co daje wzrost o 24,9 proc.

Nakłady na reklamę display zwiększyły się o 41,9 proc., a jej udział rynkowy z 44,3 do 50,3 proc. Kilkunastoprocentowe wzrosty zanotowały SEM (11,8 proc.) i ogłoszenia (14,1 proc.), przy czym udziały obu typów zmalały na rzecz displayu. Natomiast nakłady na reklamy e-mailowe spadły o 8,9 proc.

Procentowo najbardziej zwiększyły się wydatki na reklamy mobilne (o 89 proc.) i w social media (o 136 proc.).

14 proc. wszystkich inwestycji reklamowych pochodziło z branży motoryzacyjnej, 12 proc. - z handlowej, a 10 proc. - z finansowej. W skali roku największe wzrosty wydatków osiągnęły sektory chemii gospodarczej oraz napojów i alkoholi.

IAB AdEx jest cyklicznie realizowany przez IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku. W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. W badaniu uwzględniono przychody: Ad!vice, Aegis Media, Agora, Goldbach, Cormedia, Eniro, Evolutionmedia, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, IDG, IDM Net, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, Iplex (szacowane), Media Impact, Media Regionalne, Money.pl, NetSprint, Novem, Pkt.pl, LOWE, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 14 lipca br.

Autor:tw

KOMENTARZE(10)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas