Reklama2011-07-25
0

290 mln zł na reklamę outdoorową - 3 proc. w dół (raport)

W I półroczu br. na reklamę out of home wydano w Polsce 287,9 mln zł, czyli 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Ponad 8 mln zł z tej kwoty przypadło na reklamę na pojazdach komunikacji miejskiej.

O 3 proc. wartość polskiego rynku reklamy out of home zmniejszyła się w I półroczu br., przy czym o ile w I kwartale ten spadek wyniósł 5 proc., o tyle w II kwartale - 1,4 proc. - Świadczy to o zahamowaniu tendencji spadkowej w branży - przekonuje Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, która przygotowała wszystkie te dane.

W II kwartale br. - podobnie jak w całym I półroczu br. - największe udziały w sprzedaży reklamy out of home mieli marketerzy z sektora handlu, żywności i telekomunikacji.

SPRZEDAŻ     18,19% (II kwartał 2010: 16,14%)
ŻYWNOŚĆ        15,07% (II kwartał 2010: 16,70%)
TELEKOMUNIKACJA   13,29% (II kwartał 2010: 14,90%)
ROZRYWKA/KULTURA     9,46% (II kwartał 2010:   9,61%)
FINANSE/MARKETING       8,17% (II kwartał 2010:   5,34%)

W pierwszej piątce branż reklamodawców znalazły się też finanse i marketing. - Firmy z tego segmentu są na drodze odbudowy zaufania wśród swoich klientów i starają się zabiegać o nich coraz intensywniej, przy czym wcześniej lokowały większość swoich kampanii w telewizji i prasie - komentuje Lech Kaczoń.

Natomiast jeśli chodzi o produkty, to największym kosztem na outdoorze reklamowane są sieci handlowe i hipermarkety oraz oferty i produkty telefonii komórkowej. - W drugiej połowie br. interesujące będzie, czy inni operatorzy odpowiedzą na intensywną kampanię T-Mobile - zapowiada Kaczoń.

SIECI HANDLOWE/HIPERMARKETY   15,64% (II kwartał 2010: 13,45%)
SYSTEMY TELEFONII KOMÓRKOWEJ  12,33% (II kwartał 2010: 12,33%)
ODZIEŻ/OBUWIE        5,45% (II kwartał 2010:   5,80%)
PIWO          5,24% (II kwartał 2010:   4,61%)
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA    5,13% (II kwartał 2010:   5,37%)
 

Zobacz tabelę

Z kolei na reklamę na pojazdach komunikacji miejskiej od stycznia do czerwca br. wydano 8,4 mln zł, czyli 21,5 proc. mniej niż rok wcześniej. W II kwartale br. udział tej reklamy w wielkości sprzedaży out of home wyniósł prawie 3,4 proc., co oznacza spadek w skali roku o ok. 0,8 pkt proc.

W wydatkach na reklamę tranzytową przodowały firmy z tych samych branż, co w przypadku całej reklamy out of home.

SPRZEDAŻ     18,19% (II kwartał 2010: 16,14%)
ŻYWNOŚĆ        15,07% (II kwartał 2010: 16,70%)
TELEKOMUNIKACJA   13,29% (II kwartał 2010: 14,90%)
ROZRYWKA/KULTURA     9,46% (II kwartał 2010:   9,61%)
FINANSE/MARKETING       8,17% (II kwartał 2010:   5,34%)

- Do tej pory nie udało się przekonać partnerów samorządowych zarządzających taborem komunikacyjnym do pozytywnych rozstrzygnięć i wypracowania rozsądnej koncepcji dla reklamy tranzytowej - tak spadek znaczenia tej reklamy na rynku out of home uzasadnia Lech Kaczoń. - Świadczy to zresztą o całościowym, specyficznym podejściu samorządów do reklamy: „Chętnie chcemy się reklamować, tylko nie na naszym terenie”. Polityka ograniczeń i zakazów zaczyna obejmować coraz liczniejsze ośrodki miejskie w Polsce - opisuje.
 

Zobacz tabelę


Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy) AMS, BP Media, Business Consulting, CAM Media,  Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer i Warexpo. W stosunku do II kwartału 2010 roku nastąpiła zmiana liczby firm raportujących do IGRZ, dlatego wynik porównawczy II kwartał 2011 - II kwartał 2010 może odbiegać od rzeczywistego o 0,8 proc.

Autor:tw

KOMENTARZE(0)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas