Reklama2013-08-30
0

410 mln zł na reklamy napojów. Coca-Cola przed Pepsi, Red Bull przed Tigerem i Blackiem, mocno w górę Tymbark (raport)

W I połowie br. producenci napojów przeznaczyli na działania reklamowe (bez internetu) 409,4 mln zł, o 5,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Budżet Coca-Coli był dwukrotnie większy niż Pepsi, wyraźnie wzrosły też wydatki Tymbarku.

Z analizy domu mediowego Equinox Polska - opartej m.in. na danych Kantar Media - wynika, że w skali roku najbardziej wzrosły wydatki na reklamy napojów gazowanych i niegazowanych - odpowiednio o 32 i 38 proc. Budżety marketingowe soków i nektarów zwiększyły się o 26 proc., a napojów energetyzujących - o 22 proc. Za to na reklamy wód mineralnych przeznaczono o 24 proc. mniej niż przed rokiem, a na reklamy soków i napojów dla dzieci - o 20 proc. mniej. Natomiast inwestycje marketingowe producentów napojów izotonicznych zmalały w skali roku aż o 64 proc.

Analiza Equinox Polska nie obejmuje internetu, w którym jednak producenci napojów nie są znaczącymi marketerami. Jak pokazuje badanie IAB AdEx, cały sektor żywności (napoje nie zostały z niego wydzielone) w I kwartale br. miał 7-procentowy udział w rynku reklamy online, którego całkowita wartość wyniosła 546,1 mln zł, co daje 38,3 mln zł na reklamy żywności (zobacz pełne wyniki IAB AdEx).

Zobacz tabelę

 

Według Equinox Polska w I półroczu w mediach pozainternetowych na reklamy napojów gazowanych przeznaczono 117,4 mln zł (co daje 29 proc. udziału w całym segmencie napojów), a na reklamy wód mineralnych - 88,5 mln zł (22 proc. udziału). Napoje niegazowane zanotowały 71,5 mln zł inwestycji reklamowych i 17 proc. udziału w ogólnych wydatkach , napoje energetyzujące - 56,7 mln zł i 14 proc., a soki i nektary - 53,9 mln zł i 13 proc. Wydatki producentów soków i napojów dla dzieci wyniosły 12,5 mln zł (3 proc. udziału), a producentów napojów izotonicznych - 8,6 mln zł (2 proc. udziału).

W kategorii napojów gazowanych Coca-Cola zanotowała 52,2 mln zł wydatków reklamowych, czyli 24 mln zł mniej niż przed rokiem (to spadek o 32 proc.). Jednak to i tak ponad dwa razy więcej niż budżet Pepsi, który mimo wszystko wzrósł ponad trzykrotnie w skali roku. Od maja trwa szeroko zakrojona kampania Coca-Coli „Podziel się radością” (przeczytaj więcej i obejrzyj spot), natomiast Pepsi pod koniec czerwca ruszyła z „Wyzwaniem smaku”, polską wersją słynnej kampanii „Pepsi challenge” (więcej o tej akcji).

O 64 proc. w skali roku (czyli 3,2 mln zł) wzrosły wydatki reklamowej Hoop Coli, w której kampanii pojawił się komiksowy Wilq (więcej na ten temat). Wiosną br. do sprzedaży trafił Tymbark Gazzzowany (produkowany przez Maspex Wadowice), a jego budżet reklamowy do końca czerrwca wyniósł 6,2 mln zł (przeczytaj więcej o jego kampanii). Zdaniem specjalistów z Equinox Polska to właśnie pojawienie się Tymbarku w segmencie napojów gazowanych zdopingowało innych producentów do szerszych działań marketingowych i doprowadziło do ogólnego wzrostu wydatków aż o 32 proc.

Zobacz tabelę

 

W kategorii wód mineralnych dwie marki z największymi budżetami reklamowymi zanotowały ich duże spadki. Wydatki na reklamy Cisowianki zmalały w skali roku 5,2 mln zł (to spadek o 23 proc.), a w przypadku wody Żywiec-Zdrój - aż o 14 mln zł (czyli 58 proc.). Przypomnijmy, że w kwietniu br. do emisji trafiła reklama Cisowianki Perlage z Monicą Bellucci (obejrzyj ten spot).

Stosunkowo największy wzrost budżetu marketingowego zanotowała Staropolanka (o 129 proc., czyli 4,5 mln zł), a największy spadek - Dobrowianka (o 67 proc., czyli 5,6 mln zł). Analitycy Equinox Polska zwracają uwagę na silne rozdrobnienie tej kategorii - na rynku obecnych jest aż 57 marek.

Zobacz tabelę

 

Autor:tw

KOMENTARZE(0)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas