Prasa 2016-06-17
3

42 proc. Polaków ufa dziennikarzom. Bardziej ufamy prasie niż mediom internetowym

55 proc. Polaków wierzy, że informacje podawane przez media są prawdziwe. Dziennikarzom ufa 42 proc. badanych, a organizacjom medialnym 46 proc. Bardziej ufamy gazetom niż mediom internetowym - wynika z raportu Digital News Report 2016 Instytutu Reutersa.

Najbardziej podawanym przez media informacjom ufają Finowie - 65 proc. z nich zadeklarowało, że zgadzają się ze stwierdzeniem, że w większości wypadków przedstawiane newsy są zgodne z prawdą. Na podium znaleźli się jeszcze Portugalczycy (60 proc.) i Brazylijczycy (58 proc.). Polska zajęła w tym zestawieniu 5 miejsce. 55 proc. Polaków wierzy, że informacje podawane przez media są prawdziwe.

Gorzej oceniamy wiarygodność dziennikarzy i redakcji, które reprezentują. Zaufanie do dziennikarzy deklaruje 42 proc. Polaków, a do organizacji newsowych 46 proc. Znów najwyższy wynik odnotowano w Finlandii - odpowiednio 51 i 62 proc. Największym uznaniem cieszą się dziennikarze brazylijscy - 54 proc. ankietowanych uznało ich za godnych zaufania. Najniższą estymą natomiast wśród przebadanych krajów darzeni są dziennikarze w Grecji, gdzie ufa im zaledwie co dziesiąty odbiorca.

- W przeszłości dziennikarze cieszyli się dużo większym zaufaniem, lecz w czasach pluralizmu w mediach to się zmieniło. Ufamy przede wszystkim tym dziennikarzom, którzy w jakikolwiek sposób potwierdzają nasz światopogląd. W dobie trwającego w Polsce sporu ideologicznego i politycznego część odbiorców mogła się pogubić i przez to stracić zaufanie to mediów, które obwinia za wprowadzanie chaosu i przesytu informacyjnego - mówi w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl prof. Maciej Mrozowski, medioznawca.

Instytut Reutersa sprawdził też jakiego rodzaju mediom odbiorcy ufają najbardziej. W zestawieniu wzięto pod uwagę gazety, nadawców radiowych i telewizyjnych oraz tzw. media „digital-born”, czyli stricte internetowe. Z badań wynika, że markom gazet wierzy 69 proc. badanych, nadawcom 62 proc., a mediom internetowym jedynie 45 proc.

Co ciekawe, ponad połowa internautów czerpie bieżące informacje z platform społecznościowych, a nie bezpośrednio od wydawców. W przypadku osób w wieku 18-24 lata social media po raz pierwszy pokonały telewizję jako źródło newsów. W niemal wszystkich badanych krajach znaczenie mediów społecznościowych jako głównego źródła newsów wzrosło. W Grecji aż 27 proc. internautów traktuje Facebooka, YouTube’a czy Twittera jako najważniejszych dostawców informacji, podczas gdy na telewizję wskazuje tylko 21 proc. respondentów. W Polsce znaczenie social media wzrosło rok do roku z 11 do 13 proc.

Z raportu Digital News Report 2016 wynika również, że co piąty Polak płaci za informacje w internecie, a średnio na dostęp do newsów w sieci wydajemy 50 zł rocznie. Pod względem liczby płacących jesteśmy liderem zestawienia, natomiast pod względem wydatków zamykamy listę.

Autor: pl

KOMENTARZE (3) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas