Internet 2022-11-07
1

5 mln nowych subskrypcji SVoD w Europie Środkowej do końca roku. Polska liderem

Serwis streamingowy Disney+ Serwis streamingowy Disney+

W samym 2022 roku serwisy streamingowe w Europie Środkowej pozyskają 5 mln płatnych subskrybentów. Z prognozy Dataxis wynika, że po starcie HBO Max i Disney+ wynika, że Polska jest wiodącym rynkiem dla światowych graczy pod względem wielkości i wartości.

Zdecydowanym liderem rynku platform SVoD w regionie pozostaje Netflix, który tylko w tej części Europy przekroczył granicę 5 mln subskrybentów. Dataxis szacuje, że do końca br. będzie miał ich o 15 proc. więcej niż na koniec 2021 roku.

Analitycy zwracają uwagę na to, że firma otworzyła biuro w Polsce, największym kraju regionu, aby inwestować lokalne treści. Serwis poinformował, że w latach 2020-2021 zainwestował w produkcję w Polsce 490 mln zł. Okazał się to dobrą strategią.

W połowie 2022 roku subskrybenci z krajów Europy Środkowej stanowili 6,4 proc. bazy na rynkach EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka). To prawie 3 punkty procentowe więcej niż 2 lata temu.

Więcej subskrypcji dzięki nowym platformom

Dataxis zauważa, że drugie miejsce na podium przypadło HBO Max, bo po marcowym starcie usługi, która zastąpiła HBO Go. Silna pozycja platformy Warner Bros. Discovery wynika m.in. z umów jej poprzedniczki z operatorami telekomunikacyjnymi i płatnej telewizji, takimi jak United Group, Orange, Vodafone, A1, Deutsche Telekom i Canal+. Na Bałkanach Zachodnich, gdzie HBO wchodzi w skład prawie wszystkich pakietów płatnej telewizji, HBO Max ma jeszcze większy udział w rynku.

Analitycy zwracają uwagę, że przyszłość usługi jest niejasna. Na początku 2023 roku ma zostać w Europie połączona z Discovery+. W krajach bałtyckich, Grecji i Turcji na razie zawieszono prace nad startem HBO Max.

Analitycy zwracają uwagę, że coraz większą rolę odgrywa także uruchomiony w czerwcu serwis Disney+. Musi mierzyć się nie tylko z globalnymi konkurentami, ale także silnymi lokalnymi graczami, jak czeska Voyo (400 tys. subskrypcji) czy Go3 z krajów bałtyckich (300 tys. na koniec ub.r.). Negatywnym czynnikiem może być inflacja i spowolnienie gospodarcze. Dataxis zwraca tutaj uwagę na nieznaczne spadki liczby użytkowników (według Mediapanelu, cytowanego przez Wirtualnemedia.pl) czołowych platform w ostatnich miesiącach i fakt, że platforma CDA Premium straciła między I a II kwartałem prawie 10 proc. subskrybentów. Drugim co do wielkości po Polsce rynkiem SVoD z 1,7 mln subskrypcji mają Węgry. Wszystko dzięki startowi platformy RTL+ w tym kraju.

Dataxis ocenia, że platformy mogą rosnąć dzięki partnerstwom z operatorami telekomunikacyjnymi. Dobrze pod tym kątem radzą sobie HBO Max i Filmbox+. Gorzej Netflix, który poza naszym krajem jest oferowany w pakietach jedynie z operatorami Vodafone i Orange. Disney+ oprócz współpracy z Grupą Polsat Plus w Grecji postawił na podobny sojusz z Vodafone.

W ciągu najbliższych 5 lat rynek SVoD w Europie Środkowej wzrośnie dwukrotnie do 2 mld euro. Kraje naszego regionu mają stanowić 7 proc. europejskiego rynku SVoD w 2027 roku.

Autor: ag

KOMENTARZE (1) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas