Internet2013-08-27
2

546 mln zł na polską e-reklamę, w górę o 9,6 proc. Dominują display i SEM

W I kwartale br. wydatki na reklamę internetową w Polsce wyniosły 546,1 mln zł, 9,6 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z badania IAB AdEx. Dominują reklama displayowa i SEM, do których należy, odpowiednio, 41 i 36 proc. rynku.

W badaniu IAB AdEx wartość polskiej reklamy internetowej w I kwartale br. został oszacowana na zdecydowanie więcej niż przez Starlink, według którego wydatki na e-reklamę w tym okresie wyniosły 351,7 mln zł, po wzroście o 7,7 proc. w skali roku (zobacz szczegóły).

Według IAB AdEx zwiększyły się inwestycje na wszystkie typy e-reklamy - na display o 15 proc., na SEM o 11 proc., na ogłoszenia o 2 proc., na e-mail marketing o 5 proc., na wideo aż o 49 proc., na social media o 35 proc., a na mobile marketing aż o 109 proc. Spadek zanotowała jedynie mająca niewielkie znaczenie reklama behawioralna. Z początkiem br. badaniem objęty wideo in-stream oraz RTB.

Na reklamę internetową najwięcej niezmiennie wydają sektory motoryzacyjny i finansowy. W I kwartale br. ich udziały w rynku wyniosły 18 i 15 proc.

- Obecnie wydatki na reklamę online rosną w stałym tempie około 10 proc. Tyle wyniosła dynamika w pierwszym kwartale roku 2013, podobnie jak w roku 2012. Nie są to tak spektakularne wzrosty, jakie obserwowaliśmy kilka lat temu, jednak - biorąc pod uwagę, że internet jest obecnie jedynym medium, które odnotowuje wzrosty - możemy mówić o stałym, umiarkowanym wzroście, który zachowuje swe tempo pomimo wahań PKB - komentuje Paweł Kolenda, manager ds. badań w IAB Polska. - Duży wpływ na dynamikę reklamy cyfrowej ma obecnie wzrost reklamy wideo online, który towarzyszy redukcji wydatków na tradycyjną reklamę telewizyjną, a także dynamika SEM, która nadal rośnie szybciej niż cały rynek - dodaje Kolenda.

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

Autor:tw

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas