Sobotni finał 61. Konkursu Piosenki Eurowizji obejrzało w TVP1 i TVP Polonia 5,09 mln widzów, o 390 tys. osób więcej niż zeszłoroczny finał. Michał Szpak przyciągnął 6,32 mln widzów.
Oglądalność sobotniego finału Eurowizji pokazywanego między godz. 21.00, a 0.46 w nocy wyniosła w Jedynce 4,59 mln widzów przy udziale w rynku telewizyjnym na poziomie 37,58 proc. w grupie 4+ i 37,49 proc. w grupie 16-49. - wynika z danych Nielsen Audience Meauserement, przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Dodatkowo transmisję oglądało jeszcze 499 tys. widzów w TVP Polonia (odpowiednio 4,08 proc. i 4,49 proc. udziału), co dało łącznie obu stacjom 5,09 mln oglądających oraz odpowiednio 41,66 proc. i 41,98 proc. udziału w rynku.
Gdy na scenie pojawił się Michał Szpak i zaśpiewał piosenkę „Color of your life”, w tym momencie widownia TVP1 wyniosła 5,76 mln osób, a TVP Polonia - 560 tys., czyli łącznie 6,32 mln widzów (łączny udział obu stacji wyniósł 42,72 proc.).
Drugi półfinał Eurowizji, w którym także wystąpił Szpak, przyciągnął w miniony czwartek do TVP1 i TVP Polonia średnio 3,84 mln widzów. Z kolei odbywający się we wtorek pierwszy półfinał muzycznego konkursu bez uczestnika z Polski obejrzało na obu antenach 1,96 mln osób.
Oglądalność półfinałów i finału Eurowizji 2016
Zobacz tabelęTegoroczny finał Konkursu Piosenki Eurowizji przyciągnął przed telewizory o 340 tys. widzów więcej niż zeszłoroczny, w którym Polskę reprezentowała Monika Kuszyńska. Wówczas koncert obejrzało w kanałach TVP1 i TVP Polonia łącznie 4,75 mln widzów przy udziale w rynku na poziomie 40,44 proc. w grupie 4+ i 38,12 proc. w grupie 16-49.
Biorąc pod uwagę oglądalność tylko z TVP1, to w tym roku finał Eurowizji miał drugi najlepszy wynik oglądalności od 2005 roku.
W ciągu ostatnich 12 lat najwięcej widzów zgromadził finał imprezy z 2014 roku, który obejrzało w TVP1 średnio 4,63 mln osób. Wówczas Polskę reprezentowali Cleo i Donatan, którzy zajęli 14. miejsce.
Oglądalność finałów Eurowizji w ostatnich latach
Zobacz tabelęTVP1 w czasie transmisji finału Eurowizji zdecydowanie pokonała swoich wszystkich konkurentów w rynku telewizyjnym. Wiceliderem w tym czasie był Polsat, który nadawał wtedy film „Pacyfikator”, finał programu „Twoja twarz brzmi znajomo” i początek powtórki „Tańca z Gwizdami”, co dało mu 10,26 proc. udziału. Trzecie miejsce zajął TVN (filmy: „Dwa tygodnie na miłość”, „Twój na zawsze” i „Tylko mnie kochaj”; 5,48 proc.), a czwarte - TVP2 (show „Kocham Cię, Polsko!”, film „Green Zone” i serial „Psychoza”; 5,25 proc.).
Taka sama była kolejność stacji wśród widzów w grupie komercyjnej.
Oglądalność finału Eurowizji 2016 w TVP1 na tle konkurencji
Zobacz tabelęMichał Szpak w tegorocznym konkursie zajął 8. miejsce - trzecie najlepsze w historii naszych występów w Eurowizji (w 1994 Edyta Górniak zajęła drugą lokatę, a w 2003 roku Ich Troje - siódmą). Zdecydowały o tym zsumowane głosy widzów z poszczególnych krajów Europy połączone z głosami jurorów z każdego państwa. Jednak, gdyby brać pod uwagę wyłącznie głosowanie SMS-owe, to polski piosenkarz zająłby 3. lokatę.
W kwietniu br. udział TVP1 w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów wyniósł 10,07 proc., a TVP Polonia - 0,46 proc.