Technologie2011-02-28
2

800 007 707 - bezpłatna infolinia dla konsumentów

800 007 707 – to numer infolinii konsumenckiej uruchomionej z inicjatywy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która umożliwia uzyskanie bezpłatnej porady prawnej w wypadku problemu z nieuczciwym przedsiębiorcą.

Na bezpłatną infolinię konsumencką, którą prowadzi Federacja Konsumentów, można dzwonić od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 17.00, zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Porad udzielają prawnicy, którzy informują, jak rozwiązać problem. W wypadku, gdy sprawa wymaga bezpośredniej konsultacji eksperta, wskazują oni odpowiednią instytucję pomagającą konsumentom, znajdującą się najbliżej potrzebującego pomocy.

Polacy nadal najwięcej problemów mają ze sprzedażą konsumencką – 42,28 proc. porad i informacji udzielonych w ubiegłym roku przez konsultantów infolinii konsumenckiej dotyczyło właśnie tego problemu. Na kolejnej pozycji są zakupy w sieci (9,78 proc.) oraz problemy związane z usługami telekomunikacyjnymi (8,54 proc.).

Porady prawne można uzyskać także bezpłatnie u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Według ostatniego sprawozdania podsumowującego działalność rzeczników, z roku na rok rośnie liczba udzielonych przez nich porad. Najczęściej konsumenci skarżą się na problemy z reklamacją obuwia – ponad 38 tys., sprzętu RTV i AGD – ponad 28 tys., wyposażenia wnętrz – ponad 23 tys. oraz umów sprzedaży telefonów komórkowych – ponad 16 tys. Rzecznicy konsumentów są zatrudnieni w starostwach powiatowych i urzędach miejskich. Dane teleadresowe do rzecznika najbliższego miejscu zamieszkania można znaleźć korzystając z wyszukiwarki instytucji udzielających bezpłatnej pomocy konsumenckiej na stronie serwisu internetowego UOKiK.

UOKiK podkreśla, że podejmuje interwencję jedynie w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Tymczasem 38 proc. konsumentów błędnie kojarzy urząd z indywidualnym poradnictwem.

UOKiK przygotował na swojej stronie internetowej nową, rozszerzoną zakładkę najczęściej zadawanych przez konsumentów pytań i odpowiedzi. Można w niej znaleźć omówienia problemów, z którymi najczęściej borykają się konsumenci. Zakładka ma umożliwić dotarcie do praktycznych informacji z zakresu praw konsumentów, a tym samym pomóc każdemu samodzielne bronić swoich interesów w konfrontacji z nieuczciwymi przedsiębiorcami. Sekcja podzielona jest na 16 kategorii, m.in. umowy zawierane na odległość/poza lokalem przedsiębiorcy, ubezpieczenia, kredyt konsumencki, transport, nieruchomości. Przy każdej kategorii znajduje się także opis zagadnień, które są w niej omówione.

Nowością na stronie UOKiK są również przydatne formularze, dostępne w zakładce wzory pism, które podczas dochodzenia swoich praw mogą okazać się niezbędne, w szczególności przy składaniu reklamacji lub pozwów sądowych.
 

Autor:km

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas