Radio2013-07-10
2

Abonament radiowo-telewizyjny głównym źródłem finansowania mediów publicznych

Całkowity przychód mediów publicznych w krajach członkowskich EBU w 2011 r. sięgnął 34 bilionów euro - wynika z raportu EBU.

W porównaniu z 2010 r. przychód mediów publicznych wzrósł o 0,4%, a w porównaniu z 2006 r. - o 2,7%. Jednak biorąc pod uwagę inflację, między 2006 a 2011 r. odnotowano spadek o 7,6%.

W Polsce przychód mediów publicznych w 2011 r. sięgnął 476 mln euro. Najlepiej finansowani są Niemcy, Islandia, Słowenia i Wielka Brytania (wg nowego wskaźnika, który uwzględnia środki publiczne na mieszkańca w parytecie siły nabywczej - PSN - i procent PKB na inwestycje w mediach publicznych, w każdym kraju).

Spośród wszystkich krajów członkowskich EBU największy odsetek PKB został w 2011 r. przeznaczony na media publiczne w krajach południowo-wschodniej Europy - Albanii, Serbii i Chorwacji (odpowiednio: 0,7%, 0,5%, 0,43%).

Głównym źródłem przychodu publicznych nadawców EBU w 2011 r. był abonament radiowo-telewizyjny (64,2% całego przychodu). W 55% analizowanych przypadków (22 rynki), nadawca publiczny polegał głównie na tym źródle finansowania. W Polsce abonament stanowił 17,2% przychodu.

Fundusze publiczne (dotacje, subwencje, dochody z tytułu podatków itp.) stanowiły drugie największe źródło przychodu (12,8%). Media publiczne 17 krajów EBU (42,5% przypadków) polegały w większości na tym źródle finansowania. W Polsce fundusze publiczne stanowiły 1,5% całego przychodu.

Dochód z reklam stanowił 10,5% całego przychodu w 2011 r., kontynuując spadek obserwowany od 2006 r. Media publiczne w Polsce w 2011 r. jako jedyne bazowały głównie na wpływach z reklam (55,1% przychodu).

W 2011 r. nadawcy publiczni otrzymali w sumie 26,12 biliona euro (77% całego przychodu) z różnych środków publicznych (abonament i inne fundusze publiczne). W 2006 r. było to 70,6%. W Polsce w 2011 r. fundusze publiczne (abonament i inne środki) stanowiły łącznie 18,7% (ostatnie miejsce w rankingu).

Mieszkańcy krajów członkowskich EBU płacą średnio 2,99 euro miesięcznie na media publiczne. W Polsce w 2011 r., gdzie roczne wpływy z abonamentu (w teorii) wynosiły 48,5 euro na gospodarstwo z jednym odbiornikiem TV, miesięczne wpływy wyniosły średnio 0,5 euro na gospodarstwo TV (0,19 euro na jednego mieszkańca).

Najwięcej płacą Norwegowie i Szwajcarzy (biorąc pod uwagę wartość bezwzględną euro). Uwzględniając jednak PSN – to Niemcy i Brytyjczycy przyczyniają się najbardziej do sfinansowania mediów publicznych w ich krajach.

W 2011 r. media publiczne EBU zarobiły prawie 6,5 biliona euro ze źródeł komercyjnych (ok. 20% całego przychodu). Polska jest liderem – 72,5% całego przychodu pochodziło ze źródeł komercyjnych.

Ilość i udział dochodów komercyjnych spada od 2006 r., kiedy to wynosiły one ok. 8 bilionów euro i stanowiły ok. 25% przychodu. Między 2010 a 2011 r. w Polsce ten udział zmniejszył się o 5,5%.

Do spadku dochodów komercyjnych przyczynia się głównie spadek finansowania z reklamy, które w 2006 r. stanowiło 16,3% przychodu, podczas gdy w 2011 r. było to już 10,5%.

Ankiety zostały przeprowadzone przez The Media Intelligence Service EBU w 2012 r. wśród nadawców publicznych krajów członkowskich EBU (inf. o nadawcach komercyjnych z różnych źródeł). Raport uwzględnia 52 publiczne organizacje TV w 39 krajach (40 rynków - Belgia rozpatrywana jako Belgia FR i Belgia FL). W przypadku grup takich jak ARD (Niemcy) lub NPO (Holandia), które zrzeszają kilku niezależnych nadawców, przedstawione dane odnoszą się do całej grupy. EBU składa się z 74 członków z 56 krajów.

Autor:km

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas