Internet2019-10-17
16

Administracja będzie mogła zadzwonić do obywatela. Powstanie Rejestr Danych Kontaktowych

Sejm przyjął zmiany w ustawie o informatyzacji, które pozwalają między innymi na kontakt ze strony urzędów z obywatelem za pośrednictwem telefonu lub poczty elektronicznej. Według Ministerstwa Cyfryzacji taka możliwość usprawni załatwianie spraw obsługiwanych przez administrację publiczną, będzie wymagała jednak stworzenia Rejestru Danych Kontaktowych, do którego każdy będzie mógł się wpisać dobrowolnie.

Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji dzięki przyjętym przez Sejm zmianom, które resort zaproponował w ustawie o informatyzacji kontakty na linii obywatel – administracja publiczna będą szybsze i skuteczniejsze. Pomogą one też Polakom uniknąć ewentualnych negatywnych konsekwencji wynikających np. z nieterminowego załatwienia jakiejś sprawy.

– Poprzez umożliwienie bezpośredniego kontaktu administracji z obywatelem, który zostanie powiadomiony telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej o stanie prowadzonej sprawy – w tym np. o niedotrzymaniu terminów – czy też o upływie ważności dokumentów – tłumaczy w komunikacie minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Dodatkowa korzyść, w niektórych przypadkach dla obu stron to  wyeliminowane koszty związane z prowadzeniem tradycyjnej korespondencji.

MC wyjaśnia, że bezpośredni kontakt z obywatelem będzie możliwy dzięki powstaniu Rejestru Danych Kontaktowych (RDK), w którym gromadzone będą takie informacje jak imię i nazwisko, PESEL, adres e-mail lub numer telefonu.

Resort zastrzega, że wprowadzenie danych do RDK przez obywateli będzie dobrowolne. Informacje będzie można wprowadzać oraz aktualizować przez e-usługę lub podczas wizyty w urzędzie.

Zgodnie z zapowiedzią dostęp do danych zgromadzonych w RDK będą miały tylko wskazane w ustawie instytucje, które o niego wystąpią. Mogą to być np. organy gmin, Narodowy Fundusz Zdrowia, urzędy skarbowe, a także organy wyborcze, czy Polski Czerwony Krzyż (w zakresie danych osób poszukiwanych lub poszukujących).

RDK ma stać się częścią Systemu Rejestrów Państwowych, w którym funkcjonują już rejestr PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych czy też Rejestr Dokumentów Paszportowych.

MC zakłada zakłada, że do końca marca 2021 r. w Rejestrze Danych Kontaktowych znajdą się dane ok. 2 milionów osób. Dodatkowo resort zapowiada, że katalog usług, które będzie można realizować z wykorzystaniem danych kontaktowych z RDK będzie stopniowo poszerzany.

– Kolejną korzyścią, jaką wprowadza przyjęty dziś projekt jest możliwość uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego dzięki odpowiedniej e-usłudze – zaznacza minister Zagórski. – Już dziś możemy wnioskować online o odpis aktu stanu cywilnego. Jednak w wielu przypadkach na otrzymanie dokumentów musimy poczekać. Po wejściu w życie przygotowanych przez nas zmian dokumenty dostaniemy „od ręki” – obiecuje szef MC.

Odpis będzie można pobrać bezpośrednio z Rejestru Stanu Cywilnego. Niezbędnym warunkiem będzie posiadanie bezpłatnych środków identyfikacji elektronicznej, czyli Profilu Zaufanego lub profilu osobistego w e-dowodzie.

Autor:ps

KOMENTARZE(16)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas