Reklama2014-01-30
4

Aflofarm największym reklamodawcą. Lidl i Play w górę, Orange i T-Mobile w dół (TOP 10)

W 2013 roku - wśród firm na polskim rynku - zdecydowanie najwięcej cennikowo na reklamę przeznaczył Aflofarm Farmacja Polska. O prawie jedną trzecią wzrosły wydatki Lidla, USP Zdrowie, Ferrero Polska i P4, za to spore spadki zanotowały PTK Centertel i T-Mobile Polska.

Cennikowe wydatki reklamowe (bez uwzględnienia internetu) Aflofarmu Farmacja Polska w ub.r. wyniosły 960,5 mln zł, o 125,2 mln zł więcej niż w 2012 roku, co oznacza wzrost o 15 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl. Aflofarm pozostał zdecydowanie największym marketerem - jego budżet był tylko nieznacznie niższy niż łączne wydatki dwóch kolejnych reklamodawców: Procter & Gamble Polska i Unilever Polska.

W samej telewizji cennikowe wydatki reklamowe Aflofarmu osiągnęły w ub.r. wartość 765,4 mln zł (według danych Nielsen Audience Measurement - zobacz szczegóły) i w tym medium firma też była największym marketerem. W 2012 roku i pierwszej połowie ub.r. obniżyła za to mocno (nawet do 31 mln zł kwartalnie) inwestycje na reklamy w radiu, jednak w trzecim kwartale ub.r. podniosła je do wcześniejszego poziomu ponad 100 mln zł (przeczytaj o tym więcej).

Polskie oddziały koncernów Procter & Gamble i Unilever zanotowały w 2013 roku nieznaczne zmiany cennikowych budżetów reklamowych. Pierwszy wydał 490,5 mln zł, o 2,1 mln zł mniej niż rok wcześniej (spadek o 0,4 proc.), a drugi - 473,9 mln zł, o 23,8 mln zł więcej (5,3 proc. w górę).

>>> Polski rynek reklamowy w 2014 r. lekko w górę, internet zyska kosztem telewizji i prasy

Za to wyraźnie zmalały cennikowe wydatki na reklamę operatorów komórkowych T-Mobile Polska i PTK Centertel (ten drugi z początkiem br. połączył się z Telekomunikacją Polską w Orange Polska - więcej na ten temat). Budżet T-Mobile skurczył się o 23,8 mln zł do 472,4 mln zł (czyli o 4,8 proc.), a Centertelu - o 88,7 mln zł do 450,9 mln zł (aż o 16,4 proc., co jest zdecydowanie największym spadkiem w zestawieniu). W przypadku drugiego operatora można to tłumaczyć większymi nakładami w 2012 roku związanymi z rebrandingiem TP na Orange.

Z drugiej strony wyraźnie wzrosły inwestycje reklamowe Polkomtela i pozostającego poza czołową dziesiątką P4, operatorów sieci Plus i Play. Pierwszy cennikowo wydał w ub.r. 411,1 mln zł, o 36,5 mln zł więcej niż w 2012 roku (9,7 proc. w górę), a drugi -  366,1 mln zł, o 91,2 mln zł więcej (aż 32,4 proc. w górę).

Podobnie mocno zwiększyły się cennikowe budżety Lidl Polska, Ferrero Polska i USP Zdrowie. Lidl wydał 385,3 mln zł, o 97,4 mln zł więcej niż rok wcześniej (wzrost o 33,8 proc.), Ferrero - 372,8 mln zł, o 84,1 mln zł więcej (29,1 proc. w górę), a USP Zdrowie - 372,7 mln zł, o 91,2 mln zł więcej (32,4 proc. w górę).

Jeśli chodzi o nieuwzględnioną w tym zestawieniu reklamę internetową, to według badania IAB AdEx jej wartość w pierwszych trzech kwartałach ub.r. wyniosła 1,75 mld zł, a w największym stopniu przyczynili się do tego marketerzy z branży motoryzacyjnej (16 proc. udziału w całych wydatkach), finansowej (14 proc.), handlu (9 proc.) i nieruchomości (8 proc.).

>>> Polska e-reklama urosła o 10 proc. do 1,75 mld zł. Mobile, social i wideo najbardziej w górę

Zobacz tabelę

Autor:tw

KOMENTARZE(4)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas