Reklama 2021-06-05
4

Aktorzy 50+ w co ósmym filmie reklamowym, najczęściej występują jako babcia, dziadek lub pacjent

PAP / Marcin Bielecki PAP / Marcin Bielecki

Spośród wszystkich filmów reklamowych w zaledwie 13 proc. spotów pojawiają się osoby po pięćdziesiątce. Najczęściej prezentowane są w stereotypowy sposób - jako babcia, dziadek lub pacjent - wynika z badania Biura Reklamy TVP.

Według wyników piątej fali badania zawartości filmów reklamowych, w pierwszym kwartale 2021 roku odsetek spotów z osobami po 50 roku życia wyniósł 13 proc. Najczęściej w spotach pojawiały się kobiety w wieku od 18 do 49 lat, które wystąpiły w 70 proc. reklam.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Spoty z udziałem mężczyzn w tej grupie wiekowej stanowiły 62 proc. reklam emitowanych w telewizji. Z kolei dzieci i młodzież pojawiały się w 29 proc. filmów reklamowych. Dane dotyczą produkcji z udziałem co najmniej jednego aktora, czyli 62 proc. wszystkich spotów reklamowych.

Dla porównania, od 2017 do 2020 roku liczba spotów z udziałem osób 50+ wahała się od 9 do 21 proc. W przypadku kobiet 18-49 było to 73-76 proc., mężczyzn 18-49 - 68-72 proc., a dzieci i młodzieży - od 25 do 34 proc.

- Mimo coraz odważniejszych inicjatyw ze strony branży reklamowej - w tym także powstawania agencji mediowych specjalizujących się komunikacji z pokoleniem silver - ciągle typową twarzą reklamy jest młoda dorosła kobieta. Tymczasem ponad 14 mln Polaków to osoby w wieku 50+ i niestety są one  marginalizowane w komunikacji marketingowej - komentuje Wojciech Kowalczyk z Biura Reklamy TVP, autor badania. - Duże nadzieje pokładane w odbiciu wskaźnika do 21 proc. rozpłynęły się w 2021 roku. Być może tegoroczny spadek związany jest z przebudowaniem komunikacji na post-covidową, jednak obecność pięćdziesięcio- sześćdziesięcio- czy siedemdziesięciolatków zaledwie w co ósmym spocie reklamowym zaskakuje - dodaje.

Jak pokazuje badanie, aktorzy 50+ w filmach reklamowych najczęściej występują w stereotypowych rolach. Według danych z pierwszego kwartału 2021 roku w 26 proc. spotów grają role związane z dolegliwościami zdrowotnymi. 21 proc. stanowią materiały, w których występują w rolach babć lub dziadków.

Badanie kreacji reklamowych prowadzone jest przez Biuro Reklamy TVP od 2017 roku i zawsze dotyczy reklam emitowanych w okresie styczeń-marzec. W ramach projektu przez 5 lat przeanalizowano ponad 25 tys. spotów reklamowych (5 tys. filmów reklamowych rocznie). Badanie inspirowane jest autorskim projektem domu mediowego Wavemaker. Dostęp do filmów reklamowych oraz klasyfikacja sektorów uzyskana została dzięki współpracy z Nielsenem.

Autor: mk

KOMENTARZE (4) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas