Internet2024-02-29
4

KRRiT karze twórców „AlkoMastera”. Za brak wpisu do rejestru

Kadr z gali „Alkomaster”, fot. YouTube/Dynamit 23Kadr z gali „Alkomaster”, fot. YouTube/Dynamit 23

Po raz pierwszy Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała się na nałożenie kary pieniężnej za brak wpisu do rejestru audiowizualnych usług medialnych w internecie. 149 tys. zł kary dostali nadawcy show „AlkoMaster 2 Wesele”. 

„AlkoMaster” to format patoinfluencingu, w którym znani internetowi influencerzy pojedynkowali się w konkurencji wypicia jak największej ilości alkoholu. Galę po raz pierwszy zorganizowała grupa influencerów w 2021 roku. W pierwszej edycji udział wzięli m.in. Kruszwil, Evelona czy Don Kasjo.

Pierwsza gala AlkoMastera była do obejrzenia w modelu Pay-Per-View (PPV). Później materiał trafił do serwisu YouTube, gdzie szybko osiągnął kilkaset tysięcy wyświetleń (dziś niedostępny). 375,5 tys. wyświetleń.

„AlkoMaster 2 Wesele” z gigantyczna karą z KRRiT

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nałożyła karę za brak zgłoszenia gali „AlkoMaster 2 Wesele” do rejestru audiowizualnych usług medialnych w internecie. Program był dostępny w internecie od 24 czerwca 2023 roku, najpierw w systemie PPV, a później udostępniony „jako audiowizualna usługa medialna bez wymaganego zgłoszenia o wpis do wykazu prowadzonego przez Przewodniczącego KRRiT”.

W związku tym w toku postępowania administracyjnego przewodniczący KRRiT nałożył na spółkę MF Cash karę pieniężną w wysokości 149 tys. zł – podaje rada w komunikacie.

„Określając wysokość kary, Przewodniczący uwzględnił przesłanki ustawowe, tj. zakres i stopień szkodliwości naruszenia, dotychczasową działalność podmiotu a także popularność, oferowanej usługi, ilość subskrypcji i wyświetleń” – uzasadniono.  

W komunikacie KRRiT podkreśliła też, że na wysokość kary wpływ miał też charakter treści -  „propagowanie działań sprzecznych z prawem, tj. publiczne spożywanie wysokoprocentowych napojów alkoholowych i ich eksponowanie”, „propagowanie zachowań niemoralnych”, „stosowanie wulgaryzmów”.

Co to jest rejestr twórców KRRiT?

Wykaz dostawców audiowizualnych usług medialnych na żądanie KRRiT prowadzi od 2022 roku. Powinni zgłosić się do niego wszyscy twórcy zarabiający na treściach wideo na takich platformach jak YouTube, TikTok, Twitch czy Facebook. Zgodnie z ustawą takich dostawców obowiązują podobne obowiązki jak właścicieli platform VoD i streamingu audio, a za naruszenia przepisów mogą być karani przez szefa KRRiT. 

Twórcy muszą wpisać do formularza zgłoszeniowego swoje dane osobowe, nazwę prowadzonego serwisu czy profilu społecznościowego, technologię i model biznesowy udostępniania treści oraz kraje, w których mona oglądać te treści. Od zgłaszającego nie są natomiast wymagane informacje o zasięgu jego profili i przychodach, które osiąga z ich tworzenia.

Obowiązek prowadzenia wykazu wynika ze znowelizowanej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) o audiowizualnych usługach medialnych, z dnia 14 listopada 2018 r., zaimplementowanej do ustawy o radiofonii i telewizji. 

Autor:Justyna Dąbrowska-Cydzik

KOMENTARZE(4)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas