Internet2018-08-02
11

Allegro z 1,59 mld zł wpływów i 242,2 mln zł zysku operacyjnego. 99 mln zł z reklam

Od końca lipca 2016 roku do końca ub.r. Allegro zanotowało 1,59 mld zł wpływów ze sprzedaży (w tym 98,9 mln zł z reklam), 242,2 mln zł zysku operacyjnego i 118,1 mln zł straty netto. Firma ma 4,1 mld zł zadłużenia wobec swojego nowego właściciela, pracuje w niej 1,4 tys. osób - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Ostatnie wyniki finansowe Allegro obejmują okres od 28 lipca 2016 roku do końca ub.r. z uwagi na przekształcenia właścicielskie w firmie. Jesienią 2016 roku ogłoszono, że Grupa Allegro (obejmująca platformy Allegro.pl i Ceneo.pl) zostanie kupiona od koncernu Naspers przez fundusze inwestycyjne Cinven, Permira i Mid Europa. Kwota transakcji to 3,25 mld dolarów.

Zgody regulatorów na przejęcie uzyskano na początku ub.r. Wtedy spółka Allegro - założona 28 lipca 2016 roku - kupiła Grupę Allegro od Naspersa. Wartość Grupy Allegro oszacowano na 8,14 mld zł, z czego 2,77 mld zł to wycena relacji z klientami, a 2,34 mld zł - znaków towarowych, domen i oprogramowania.

W listopadzie ub.r. połączono Allegro i Grupę Allegro, podnosząc kapitał zakładowy spółki do 34 mln zł. Obecnie Allegro należy do luksemburskiej spółki Adinan Bondco, w której fundusze Cinven i Permira mają po 45 proc. udziałów, a Mid Europa Partners - 10 proc.

Allegro spłaca kredyty od nowego właściciela

Skąd Allegro miało środki na tę transakcję? Spółka została dofinansowana przez nowych właścicieli. Łącznie otrzymała od Adinan Bondco 4,51 mld zł kredytów, ma je spłacić do 2024 roku. Na koniec ub.r. do spłaty było 4,15 mld zł.

W ub.r. koszty finansowe Allegro wyniosły 328 mln zł netto, z czego 288,5 mln zł stanowiły odsetki od kredytów. Z powodu tych kosztów firma zanotowała  118,1 mln zł straty netto, natomiast z samej działalności operacyjnej miała 242,2 mln zł zysku.

Na koniec ub.r. zobowiązania długoterminowe Allegro wynosiły 5 mld zł, z czego 4,33 mld zł to kredyty i pożyczki, a 664,8 mln zł to zobowiązania na odroczony podatek dochodowy. Jednocześnie firma miała do dyspozycji 300,6 mln zł środków pieniężnych i ich ekwiwalentów.

Prawie 100 mln zł z reklam, 175 mln zł na pracowników

W analizowanym okresie Allegro osiągnęło 1,59 mld zł przychodów ze sprzedaży. Zdecydowaną większość (1,31 mld zł) zapewniły usługi e-commerce, natomiast 145,8 mln zł pochodziło ze sprzedaży internetowej towarów.

Z usług reklamowych firma zanotowała 98,9 mln zł wpływów, a z pozostałych źródeł - 39,3 mln zł. Przypomnijmy, że od początku 2015 roku Allegro większość powierzchni reklamowych, które wcześniej wykorzystywano do autopromocji, jest oferowana podmiotom prowadzącym sprzedaż na tej platformie.

Z kolei po stronie kosztów najbardziej znaczące są wydatki na usługi obce (589,1 mln zł) oraz amortyzację (341,2 mln zł).

Koszty pracownicze wyniosły 175,6 mln zł - są to nakłady dotyczące zarówno pracowników etatowych, jak i współpracowników firmy. W Allegro w analizowanym okresie pracowało średnio 1 439 osób.

- W badanym roku finansowym przeprowadzona została reorganizacja obszaru komercyjnego, powstało osiem zespołów odpowiedzialnych za poszczególne rynki i nowy zespół operacji komercyjnych. Skupienie odpowiedzialności za każdy z rynków w rękach jednego zespołu ułatwia komunikację zarówno wewnątrz organizacji, jak i z samym rynkiem - opisano w sprawozdaniu finansowym spółki.

Allegro z nowym prezesem, chce rosnąć szybciej od konkurencji

W sprawozdaniu jako cel Allegro na br. zapisano „utrzymanie dynamiki wzrostu wyższej od konkurencji, natomiast wizją spółki na kolejne lata jest osiągnięcie pozycji lidera całego rynku handlu online i offline w Polsce”.

Pod dokumentem podpisał się jeszcze poprzedni prezes firmy Przemysław Budkowski, który właśnie z niej odszedł po siedmiu latach pracy. Od początku sierpnia prezesem Allegro jest Francois Nuyts, poprzednio związany z Amazonem.

Ceneo ze stratą operacyjną

Podobne przekształcenia własnościowe nastąpiły w przypadku platformy Ceneo.pl. Na początku ub.r. firma Ceneo.pl (niemająca wcześniej prawie żadnych aktywów trwałych) przejęła od koncernu Naspers spółkę Ceneo. Aktywa tej ostatniej wyceniono na 633 mln zł netto, z czego 430 mln zł to wartość spółki, a 115 mln zł przypada na relacje z klientami.

Na początku br. Ceneo.pl formalnie wchłonęło Ceneo. Na koniec ub.r. Ceneo.pl miało 238,4 mln zł kredytów długoterminowych do spłaty, jednocześnie udzieliło pożyczek o wartości 46,9 mln zł.

Od końca lipca 2016 do końca ub.r. firma zanotowała 691 tys. zł przychodów sprzedażowych, 892 tys. zł wydatków na usługi obce oraz 31 tys. zł kosztów podatków. W konsekwencji miała 234 tys. zł straty operacyjnej.

Jednocześnie spółka osiągnęła 5,28 mln zł wpływów finansowych i poniosła 22,42 mln zł kosztów finansowych. Finalnie zanotowała 14,42 mln zł straty netto.

W Ceneo nie byli zatrudnieni żadni pracownicy.

Według badania Gemius/PBI w czerwcu br. Allegro.pl zanotowało 16,52 mln realnych użytkowników i 1,19 mld odsłon, a Ceneo.pl - 8,68 mln użytkowników i 91,9 mln odsłon.

Autor:tw

KOMENTARZE(11)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas