Ambasador Polski w Moskwie Włodzimierz Marciniak został w piątek wezwany do rosyjskiego ministerstwa spraw zagranicznych. Powodem ma być grafika z napisem „Achtung Russia!” pokazana w środę w „Minęła 20” w TVP Info.
O wezwaniu ambasadora Polski przez rosyjski MSZ jako pierwsze poinformowało Polskiego Radio. Wiadomość podał też Tomasz Kułakowski, korespondent Polsat News w Moskwie.
Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP po południu potwierdziło te doniesienia. - W czasie spotkania Ambasador RP wysłuchał przedstawionego mu stanowiska, które zostanie przekazane drogą oficjalną do MSZ RP w Warszawie. Czekamy obecnie na oficjalne wystąpienie Ambasady Federacji Rosyjskiej w Warszawie, które wskaże nam szczegółowe zarzuty podnoszone przez partnerów rosyjskich. Następnie przekażemy je do redakcji TVP Info – przekazano w oświadczeniu.
Ambassador RP w Moskwie Włodzimierz Marciniak wezwany dziś do MSZ Rosji po wczorajszej oprawie "Achtung Russia" w @tvp_info @PLinRussia
— Tomasz Kułakowski (@TKulakowski) 30 listopada 2018
W środę w „Minęła 20” w TVP Info dyskutowano m.in. o zaostrzeniu konfliktu Ukrainy i Rosji po tym, jak ukraińskie statki na Morzu Azowski zostały zaatakowane przez Rosjan. Większość duża część światowych przywódców skrytykowała za to Rosję.
W „Minęła 20” na telebimie w tle pokazywano grafikę z napisem „Achtung Russia!” i twarzą Władimira Putina z skrzyżowanymi kośćmi (przypominającą symbol trupiej czaszki umieszczany na niebezpiecznym produktach). Litery „s” w słowie „Russia” zapisano czcionką kojarzącą się z symbolem nazistowskiej SS.
.@KBasaj w @Minela_20: Kanały komunikacji rządu, takie jak alert RCB, muszą być przede wszystkim wiarygodne. Tego typu scenariusz, czyli próba wpływu na zachowanie, postępowanie określa się w kategorii operacji psychologicznych w stosunku do wybranych osób #wieszwięcej #Minęła20 pic.twitter.com/qUtPVg5LKH
— portal tvp.info 🇵🇱 (@tvp_info) 28 listopada 2018
O grafice poinformowało sporo polskich mediów, w czwartek nie zgłoszono na nią żadnych skarg do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Grafikę odnotowały też niektóre media rosyjskie.
Według danych Nielsen Audience Measurement w październiku br. średnia oglądalność minutowa TVP Info wynosiła 212 322 widzów (13,8 proc. mniej niż rok wcześniej), a udział stacji w rynku oglądalności - 3,44 proc.