Koncern Apple prowadzi rozmowy z polskimi bankami dotyczące wprowadzenia na naszym rynku systemu płatności zbliżeniowych Apple Pay. Wśród uczestników negocjacji mają być Alior Bank, BZ WBK i mBank. - Właściciele produktów firmy Apple są szczególnie otwarci na nowości technologiczne. W mediach specjalizujących się w tematyce związanej z Apple od dłuższego czasu debiut nowego systemu w Polsce jest wyczekiwany z niecierpliwością - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Jacek Uryniuk, redaktor naczelny serwisu Cashless.
Według informacji podanych przez serwis Cashless na podstawie własnych źródeł koncern Apple w grudniu br. złożył największym polskim bankom propozycje wdrożenia systemu płatności zbliżeniowych Apple Pay.
Część banków zrezygnowała ze współpracy z Apple, przy stole negocjacji pozostało 5, wśród których są m.in. Alior Bank, BZ WBK i mBank. W skutecznym wdrożeniu płatności zbliżeniowych ma współpracować jedna z dwóch największych organizacji płatniczych w Polsce, nie wiadomo jednak dokładnie o którą z nich chodzi. W założeniach Apple Pay ma wystartować na polskim rynku w II kwartale 2018 r.
Ani Apple, ani też banki biorące udział w rozmowach nie chcą zdradzać szczegółów negocjacji zasłaniając się tajemnicą handlową. W rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Jacek Uryniuk, redaktor naczelny Cashless nie ma wątpliwości, że wprowadzenie Apple Pay będzie korzystne dla polskiego rynku transakcji bezgotówkowych.
- Płatności zbliżeniowe w Polsce są już rozwinięte dość dobrze - przypomina Jacek Uryniuk. - Z najnowszych danych NBP wynika, że prawie 70 proc. transakcji w sklepach stacjonarnych odbywa się już bez wkładania karty do terminala. Polacy szybko zaaprobowali tę nowość i są w ścisłej światowej czołówce pod względem wykorzystania technologii zbliżeniowej.
Według naczelnego Cashless wejście Apple Pay do Polski może przyczynić się do popularyzacji płatności mobilnych.
- Choć telefony marki iPhone nie są u nas bardzo popularne - korzysta z nich mniej niż 10 proc. użytkowników smartfonów, to mówi się że właściciele produktów firmy Apple są szczególnie otwarci na nowości technologiczne - podkreśla Uryniuk. - W mediach specjalizujących się w tematyce związanej z firmą Apple od dłuższego czasu debiut Apple Pay w Polsce jest wyczekiwany z niecierpliwością. Może to świadczyć o tym, że po wdrożeniu tej usługi szybko zyska ona popularność nad Wisłą. Obecnie w Polsce są już dostępne zbliżeniowe płatności mobilne HCE (w aplikacjach bankowych) i Android Pay w aplikacji firmy Google. Z raportu Cashless za III kw. bieżącego roku wynika, że z obu rozwiązań korzysta już ponad 600 tys. Polaków. Oba instrumenty nie są jednak dostępne dla użytkowników urządzeń z systemem operacyjnym iOS - zaznacza Uryniuk.
Apple Pay to platforma mobilnych płatności zbliżeniowych wprowadzona przez Apple jesienią 2014 roku. Pozwala ona na dokonywanie bezgotówkowych transakcji przy wykorzystaniu smartfona iPhone (więcej na ten temat).