Prasa 2022-02-25
6

UOKiK zgodził się na kupno Edipresse Polska przez Burdę

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyraził zgodę na przejęcie 100 proc. udziałów Edipresse Polska przez Burda Media. Według UOKiK transakcja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji w segmencie magazynów luksusowych dla kobiet.

W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podano, że w ramach postępowania przeprowadzone zostało wnikliwe badanie rynku luksusowych czasopism dla kobiet, na którym działają i Edipresse Polska, i Burda Media Polska.

- Przenalizowano również sytuację na węższych rynkach produktowych, obejmujących czasopisma o życiu gwiazd i premium dla kobiet. Zbadano m.in. wielkość płatnego rozpowszechniania czasopism, przychody z ich sprzedaży oraz przychody ze sprzedaży powierzchni reklamowej w poszczególnych tytułach. Prezes Urzędu wziął również pod uwagę dynamiczne zmiany dotyczące wydawców prasy, związane głównie z zamykaniem niektórych tytułów - wyliczono.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

- Nasze postępowanie i dokładna analiza rynku pokazały, że koncentracja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji. W dużej mierze wpływ miała na to sytuacja na rynku i  zamykanie kolejnych tytułów przez uczestników koncentracji i ich konkurentów - uzasadnił Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

- Burda Media Polska po transakcji nadal będzie musiała rywalizować z innymi wydawcami, a czytelniczki nie będą miały ograniczonego dostępu do ulubionych czasopism oraz nie będą musiały obawiać się znacznego i nieuzasadnionego ekonomicznie wzrostu cen. Dlatego wydałem zgodę na koncentrację - dodał.

Biuro prasowe Burda Media Polska przekazało portalowi Wirtualnemedia.pl, że firma liczy na finalizację przejęcia w ciągu kilku najbliższych tygodni. - Do momentu formalnego zamknięcia tej transakcji powstrzymamy się od dalszych komentarzy w tej sprawie - zaznaczyło.

Burda kupuje biznes prasowy Edipresse Polska

Przejęcie Edipresse Polska przez Burda Media Polska zapowiedziano w maju ub.r. nie podano, ile wyniesie wartość transakcji.

- Grupa Edipresse stała się jednym z wiodących graczy medialnych w Polsce z istotną obecnością na rynku magazynów oraz mocną pozycją w Internecie, głównie w segmencie kobiecym i doskonale pasuje do strategii organizacji wielokanałowej, którą z powodzeniem realizuje Burda Media Polska. Przejęcie Edipresse Polska otwiera przed nami nowe, fascynujące możliwości rozwojowe, umożliwiając przyspieszenie naszej transformacji cyfrowej i wzmacniając nasz biznes konsumencki w Polsce ze szczególnymi uwzględnieniem obszarów lifestyle i uroda - uzasadniał Alexander Sorg, ówczesny prezes Burda Media Polska.

- Edipresse Polska jest jednym z liderów w segmencie mediów kobiecych w Polsce. Udana transformacja w obszarze digital została doceniona przez rynek oraz przez firmę Burda International, która w przejęciu portfolio Edipresse dostrzegła szansę strategicznego wzmocnienia swojego biznesu mediowego w Polsce, szczególnie w Internecie. Sprzedajemy zyskowną firmę z silnymi produktami i z jasną wizją na przyszłość. Jesteśmy przekonani, że Burda Media Polska wykorzysta ogromny potencjał połączonego portfolio i będzie atrakcyjnym pracodawcą dla naszych zespołów - dodaje Sebastien Lamuniere, CEO w Edipresse Group.

Grupa Edipresse podkreśla, przyjmując ofertę kupna od firmy Burda Media Polska, podjęła strategiczną decyzję o wycofaniu się z głównej działalności mediowej w Polsce. Koncern pozostaje natomiast właścicielem spółki Wydawnictwo Edipresse, publikującej książki, kolekcje wydawnicze i magazyny custom publishing, oraz szkoły językowej Lincoln.

Co wydaje Edipresse Polska

Portfolio prasowe Edipresse Polska obejmuje magazyny luksusowe  „Viva!”, „Viva! Moda”, magazyn people „Party” oraz pisma typu true stories (łącznie 13 tytułów).

Do Edipresse należy też grupa serwisów internetowych, m.in. witryny tytułów prasowych firmy, a także Wizaz.pl, Niania.pl, Polki.pl, Gotujmy.pl i Ilewazy.pl. Na początku ub.r. spółka właśnie uruchomiła serwis Modago.pl oraz przedłużyła współpracę z reklamową z TVN Media dotyczącą jej witryn internetowych.

W 2020 roku Edipresse ogłosiło, że skupia się na dalszym rozwoju marek digitalowych oraz na budowaniu nowych źródeł przychodów w obszarach e-commerce i marketplace. W połowie roku dyrektorem generalnym firmy został Maciej Klepacki, a jego zastępczynią Agnieszka Wicher-Szczesna. Pełniący poprzednio analogiczne funkcje Alicja Modzelewska-Warec i Izabela Bochenek-Strauss przeszły do rady nadzorczej.

Pod koniec 2020 roku spółka zamknęła dwutygodnik „Flesz. Gwiazdy & Styl”, a w kwietniu ub.r. - dwumiesięcznik „Uroda Życia”.

W połowie 2019 roku firma sprzedała Wydawnictwu Bauer dwutygodniki „Przyjaciółka” i „Pani Domu” oraz miesięcznik „Poradnik Domowy”, tym samym wycofując się z segmentu poradnikowego. Natomiast pod koniec 2018 roku przestała wydawać miesięcznik „Be Active. Dietetyka & fitness”, prawa do pisma przejęła jego redaktor naczelna i ambasadorka marketingowa Ewa Chodakowska.

W 2020 r. Edipresse Polska zanotowało spadek przychodów sprzedażowych o 25,1 proc. do 92.36 mln zł, a przy ograniczeniu kosztów o 30,7 proc. jego zysk netto wzrósł z 1,53 do 3,72 mln zł. Ustalono, że wydawnictwo wypłaci Edipresse Groupe 54,7 mln zł dywidendy.

Burda z mniejszym portfolio, odchodzi prezes

Pod koniec stycznia br. Burda Media Polska poinformowała, że zamyka wersje drukowane i serwisy internetowe magazynów „Focus”, „Focus Historia”, „Focus Coaching” i „Elle Man” oraz drukowany magazyn „Samo Zdrowie”. Według ustaleń portalu Wirtualnemedia.pl z firmą może pożegnać się ponad 20 pracowników.

W sierpniu ub.r. Burda zrezygnowała z dwutygodnika „Gala” ukazującego się od 2001 roku (przejęła go w 2013 roku w ramach fuzji z G+J Polska). Wydawnictwo zapewniało, że będzie kontynuować projekty partnerskie oparte na marce pisma, takie jak „Itaka & Gala” oraz „Gala Beauty Stars”.

Z końcem lutego Alexander Sorg odchodzi ze stanowiska prezesa Burda Media Polska i po ponad 20 latach pracy żegna z koncernem Burda. Wydawnictwem tymczasowo będzie kierował Martin Weese.

W portfolio prasowym Burda Media Polska jest kilkanaście tytułów, w tym magazyny luksusowe („Elle”), poradnikowe (m.in. „Dobre Rady”, „Claudia”), podróżnicze („National Geographic”, „NG Traveler”), kulinarne („Przyślij przepis”, „Sól i pieprz”, „Smaczny Tydzień”, „Moje Gotowanie”). Ponadto firma wydaje serwisy internetowe (głównie pod markami swoich magazynów drukowanych), zajmuje się custom publishingiem i publikuje książki.

W 2020 roku przychody Burda Media Polska zmalały o 20,1 proc. do 130,75 mln zł, głównie z powodu spadku wpływów reklamowych o 35,2 proc. Średnioroczne zatrudnienie w firmie zmniejszono o 19 osób, a wynik netto poszedł w dół z 3,66 mln zł zysku do 9,83 mln zł straty.

Autor: tw

Więcej informacji: Edipresse, Burda, UOKiK

KOMENTARZE (6) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas