Prasa2021-05-25
11

Burda Media Polska: wpływy 20 proc. w dół, 9,8 mln zł straty

W ub.r. przychody Burda Media Polska zmalały o 20,1 proc. do 130,75 mln zł, głównie z powodu spadku wpływów reklamowych o 35,2 proc. Średnioroczne zatrudnienie w firmie zmniejszono o 19 osób, a wynik netto poszedł w dół z 3,66 mln zł zysku do 9,83 mln zł straty - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Wpływy reklamowe Burda Media Polska poszły w dół z 65,72 mln zł w ub.r. do 42,57 mln zł w ub.r. Firma w sprawozdaniu złożonym w KRS nie wyszczególnia, jaką część zapewniły reklamy w prasie drukowanej, jaką te w internecie, a jaką eventy i inne usługi marketingowe.

10 proc. mniej z prasy i książek

Z kolei przychody wydawnictwa z wyrobów i towarów, czyli głównie sprzedaży tytułów prasowych i książek, zmniejszyły się o 9,8 proc. - z 92,09 do 83,01 mln zł.

Firma wydaje ok. 20 tytułów drukowanych, w tym magazyny luksusowe (m.in. „Gala”, „Gala Men”, „Glamour”, „Elle”), poradnikowe (m.in. „Dobre Rady”, „Claudia”), podróżnicze („National Geographic”, „NG Traveler”), kulinarne („Przyślij przepis”, „Sól i pieprz”, „Smaczny Tydzień”, „Moje Gotowanie”) oraz popularno-naukowe (m.in. „Focus”). W przeciwieństwie do niektórych konkurentów nie zdecydowała się na zamknięcie żadnego magazynu po wybuchu epidemii wiosną ub.r.

Przychody krajowe Burda Media Polska zmalały ze 150,83 do 124,77 mln zł, a wpływy z zagranicy - z 12,07 do 6,64 mln zł.

Spadek kosztów o 14 proc.

W ub.r. wydatki operacyjne Burda Media Polska wyniosły 137,87 mln zł, po spadku o 14 proc. ze 160,26 mln zł w 2019 roku. Przy czym wartość sprzedanych towarów i materiałów zwiększyła się z 29,91 do 36,84 mln zł.

Natomiast nakłady na usługi obce poszły w dół z 75,57 do 55,44 mln zł, na wynagrodzenia - z 30,16 do 26,26 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - z 15,39 do 11,45 mln zł.

W ub.r. firma miała średnio 232 pracowników etatowych (o 19 mniej niż w 2019 roku), na co złożyło się m.in. 123 osoby w redakcjach, 52 w działach reklamy, 21 w działach prenumeraty i kolportażu oraz także 21 w pionach finansów i HR.

W kwietniu ub.r. Burda Media Polska zdecydowała się zwolnić ok. 50 pracowników z różnych działów, obniżyła pensje pozostałych zatrudnionym o maksymalnie 20 proc. na cztery miesiące oraz członkom zarządu o 45 proc. - Spadek przychodów zarówno ze sprzedaży egzemplarzowej, jak i reklamowej oraz wstrzymywanie płatności – co jest teraz masowym zjawiskiem - skłoniły nas do podjęcia jak najszybszych decyzji mających na celu utrzymanie portfolio produktów - uzasadniła firma.

Spółka nie uzyskała żadnego wsparcia z tarcz antykryzysowych ani pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tarczy kredytowej.

Wyniki rentowności ponad 10 mln zł w dół

Wynik sprzedażowy Burda Media Polska zmalał z 3,41 mln zł zysku do 7,12 mln zł straty, a wynik operacyjny - z 4,52 mln zł zysku do 8,7 mln zł straty.

W ub.r. firma na niefinansowe aktywa trwałe wydała 1,03 mln zł, a w br. planuje przeznaczyć na to 1,64 mln zł. Utworzyła 1,35 mln zł odpisów należności oraz 428,2 tys. zł odpisów dotyczących wartości zapasów.

Wynik brutto spółki poszedł w dół z 4,74 mln zł zysku do 8,41 mln zł straty, a wynik netto - z 3,66 mln zł zysku do 9,83 mln zł straty. Wydawnictwo zapłaciło w ub.r. 1,42 mln zł podatku dochodowego, wobec 1,08 mln zł rok wcześniej.

Burda kupuje Edipresse Polska

Na początku maja br. Burda Media Polska ogłosiła, że kupi od Edipresse Group wydawnictwo prasowe Edipresse Polska. Transakcja zostanie sfinalizowana po uzyskaniu zgody prezesa UOKiK, natomiast Edipresse Group nadal będzie mieć w naszym kraju oficynę książkową i szkołę językową.

Pytani przez Wirtualnemedia.pl analitycy rynku prasowego ocenili, że taka konsolidacja to rozsądny ruch w związku ze spadkami w sektorze prasy drukowanej, które dodatkowo pogłębiła epidemia.

Autor:tw

KOMENTARZE(11)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas