Telewizja2021-09-30
5

Canal+ pozwany za odkodowanie swoich stacji

W czasie pierwszego lockdownu w marcu 2020 roku francuski Canal+ odkodował swoim abonentom kanały premium. Teraz konkurencyjne France Télévisions i TF1 domagają się od nadawcy 51,3 mln euro odszkodowania z tytułu m.in. utraconych wpływów reklamowych.

Kiedy Francja wprowadziła drastyczne obostrzenia związane z koronawirusem, Canal+ postanowił udostępnić swoje stacje ponad 8 milionom abonentów. Dostęp do atrakcyjnej oferty filmowej miał umilić Francuzom długotrwałe przebywanie w domach. Nadawca przy okazji mógł ocieplić wizerunek. Od 16 do 31 marca 2020 roku nawet klienci korzystający z najtańszych pakietów Canal+ mogli korzystać z filmowych stacji premium.

Pozew konkurencyjnych telewizji

Jak informuje dziennik „Les Echos” francuscy nadawcy France Televisions i TF1 podjęli kroki prawne przeciwko Canal+ i pozwali stację do Tribunal Judiciaire de Paris. Publiczna France Televisions domaga się 40 mln euro odszkodowania za utracone przychody, a komercyjny nadawca TF1 domaga się 11,3 mln euro. - Canal+ zachowuje się jak pirat - tak ówczesną postawę nadawcy ocenił Pascal Rogard, szef Stowarzyszenia Autorów i Kompozytorów Dramatycznych (SACD).

Zobacz także: Sąd zmusza Canal+ do weekendowych transmisji z francuskiej ligi

Zdaniem France Televisions i właściciela komercyjnej grupy skupiającej kanały TF1 i M6 doszło do naruszenia zasad konkurencji. Na francuskim rynku obowiązuje bowiem porozumienie, które określa kolejność emisji filmów w poszczególnych mediach. Po sprzedaniu 100 tys. biletów w kinach lub upływie czterech tygodni od premiery, kodowani nadawcy muszą odczekać osiem miesięcy, aby móc pokazać film. Bezpłatne kanały telewizyjne mogą wyemitować ten sam film po upływie 22 miesięcy. Canal+ tę kolejkę naruszył. France Televisions, TF1 i M6 będą pokazywać filmy, które już mogły dotrzeć do szerszej publiczności dzięki odkodowanej emisji w Canal+. To zdaniem tych nadawców negatywnie odbije się na ich oglądalności i co za tym idzie wpływach reklamowych.

Canal+ ma 22,1 mln abonentów

Pod koniec I półrocza 2021 roku Canal+ miał 22,1 mln abonentów, w tym 8,9 mln w samej Francji. W analogicznym okresie ub.r. abonentów było 20,4 mln. Przychody z działalności telewizyjnej we Francji wzrosły o 1,7 proc. Z kolei na zagranicznych rynkach, gdzie Canal+ jest dostępny o 4,4 proc. Przyczynił się do tego wzrost liczby abonentów. W ciągu całego roku przybyło ich 1,4 mln.

Zyski Canal+ poprawiły się w porównaniu z I półroczem ub.r. EBITDA wzrosła z 300 do 330 mln euro. Firma nie informuje w komunikacie o danych dotyczących liczby abonentów polskiego Canal+. Ostatnie wyniki dotyczące kondycji spółki nad Wisłą pochodzą sprzed roku. Wówczas Canal+ miał 2,37 mln zł klientów bezpośrednich (0,3 proc. więcej niż rok wcześniej), czyli korzystających z Platformy Canal+, oferty telekomunikacyjnej, serwisów VoD i jej pakietów na platformie Player należącej do TVN Grupy Discovery.

Autor:ag

KOMENTARZE(5)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas