Zarząd Cityboard Media zarzucił Izbie Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, że przedstawili niedawno zbyt pesymistyczną prognozę wyników sprzedażowych w br. oraz „od dłuższego czasu skutecznie burzą jedność w branży OOH”. Prezes IGRZ Lech Kaczoń zwraca uwagę, że po wystąpieniu z organizacji Cityboard Media kontestuje jej działania. - Nie będziemy się odnosić do wątpliwego stylu prowadzonej przez zarząd Cityboard Media polityki informacyjnej - stwierdza.
W zeszłym tygodniu Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej podała wyniki sprzedażowe branży outdoorowej w pierwszym kwartale br. - szacunkowe wydatki na ten kanał komunikacji wyniosły 100,3 mln zł, o 3,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Organizacja określiła to na podstawie wyników swoich firm członkowskich i danych domu mediowego Starcom.
W raporcie, podpisanym przez prezesa IGRZ Lecha Kaczonia, oprócz szczegółowego omówienia wyników znalazły się komentarze dotyczące możliwej sytuacji branży outdoorowej w dalszej części br. Według organizacji w całym roku wydatki mogą zmaleć rok do roku o 30-40 proc.
- Najtrudniejsza sytuacja jest w II kw. 2020. Szacujemy, że spadek sprzedaży polskiego OOH w tym czasie będzie na poziomie 70/80 proc. Dla III kw. 2020 najważniejsze może być odmrażanie gospodarki, przywracanie i otwarcie niektórych usług oraz wprowadzanie większej możliwości przemieszczania się. Letnie kampanie mogą wrócić chociażby ze względu na zamknięte granice i konieczność spędzenia wakacji w Polsce (przede wszystkim promocje w sektorach: „podróże, turystyka, hotele, restauracje”, „napoje i alkohole”, oraz w perspektywie września także „handel”). Niewykluczone są również specjalne akcje promocyjne różnych produktów i usług na lato. Zakładamy w pesymistycznym wariancie zmniejszenie wykorzystanie potencjału OOH w Q3 2020 na poziomie w granicach 30/40 proc. - napisano.
- W Q4 2020 sytuacja zależeć będzie w głównej mierze od realizacji „przesuwanych” akcji promocyjnych i reklamowych części reklamodawców, planowanych w Q2 i częściowo w Q3 2020 roku, a także od przeprowadzenia nowych kampanii. Spodziewamy się większej aktywności sektora „handel”, zwłaszcza działań promocyjnych galerii handlowych i części wielkopowierzchniowych sklepów specjalistycznych. Być może także większej liczby promocji związanych ze Świętami i końcem roku o raz możliwym otwarciem granic. Ważną rolę może odegrać także promocja mediów. Z dzisiejszego punktu widzenia zakładamy, że spadek sprzedaży w Q4 2020 wyniesie około 20 proc. - dodano.
Cityboard Media: to banialuki prezesa IGRZ
We wtorek zarząd Cityboard Media przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl stanowisko w sprawie raportu zatytułowane „Gdybyś milczał, byłbyś filozofem, czyli kolejne banialuki prezesa IGRZ”. Według władz firmy raport organizacji to „zbiór przeinaczeń przygotowany przez IGRZ i jej prezesa Lecha Kaczonia”.
Zarząd spółki podkreślił, że w pierwszym kwartale br. zanotowała ona wzrost przychodów o ponad 10 proc. - Rozmyślania Pana Kaczonia na temat zmian produktowych i podejścia marketerów do kampanii outdoorowych można włożyć między bajki, bo nijak się mają do rzeczywistości, a są tylko strzępieniem języka - skomentował.
- Zaskakujące jest, że tak wytrawni znawcy tematu jakim są Lech Kaczoń i eksperci z IGRZ, nie wiedzą, że kampanie marcowe, których rzekomy brak w drugiej połowie miesiąca zaważył tak drastycznie na wyniku całego kwartału, były kontraktowane z wyprzedzeniem, kiedy o rządowych obostrzeniach nikt w ogóle nie myślał? Owszem, po 15 marca 2020 r., nastąpiła pewna korekta, ale z pewnością nie wywracająca do góry nogami rezultatów pierwszych trzech miesięcy roku - napisało kierownictwo Cityboard Media.
Krytycznie odniosło się również do pesymistycznych prognoz zakładających duże spadki wydatków na outdoor. - Zastanawia nas, na podstawie jakich przesłanek Lech Kaczoń, niczym domorosły Wernyhora, wieszczy tak tragiczny wynik za cały 2020 rok (spadek sprzedaży na poziomie 30-40 proc.)? Według naszej wiedzy, marketerzy z dużym zainteresowaniem wracają do planowania kampanii na czerwiec i kolejne miesiące roku. Wyraźnie widać optymizm branżowy, a obłożenie naszej sieci wzrasta z każdym dniem - zapewnił zarząd Cityboard Media.
- IGRZ oraz Lech Kaczoń od dłuższego czasu skutecznie burzą jedność w branży OOH. Sugerujemy powstrzymanie się od snucia prognoz, które niszczą wysiłek wszystkich ludzi z pasją pracujących na rzecz tego ważnego medium. Jak mówi mądrość Boecjusza, gdybyś milczał, byłbyś nadal filozofem…Czasem warto posłuchać ludzi mądrych - oceniły władze IGRZ.
Cityboard Media poza IGRZ od 9 lat
Co na to Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej? - Nie będziemy się odnosić do wątpliwego stylu prowadzonej przez zarząd Cityboard Media polityki informacyjnej, zwłaszcza w kwestii „burzenia jedności w branży OOH” - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Lech Kaczoń.
Zapewnił że kierowana prze niego organizacja podawane wyniki sprzedażowe weryfikuje w oparciu m.in. o dane ze sprawozdań finansowych składanych przez poszczególne firmy w KRS.
Zwrócił też uwagę, że w ostatnim raporcie zastrzeżono, że „prognozowanie dla rynku OOH na bieżący rok, jest w obecnej sytuacji stanu epidemii i związanych z nim konsekwencji bardzo trudne ze względu na dużą liczbę niewiadomych. Nie mamy tu prostych odnośników z przeszłości. Staraliśmy się jednak w tym zakresie pozyskać jak najwięcej informacji od samych firm i wykorzystać dane z innych krajów”.
- Zwłaszcza z największej organizacji branżowej na świecie - World Out Of Home Organization (WOOH), której Izba jest członkiem. W miejsce prognozy dla bieżącego roku podaliśmy na tych podstawach szacunek, który odzwierciedla w danym momencie naszą wiedzę i możliwości przewidywania dla całego rynku OOH w Polsce - zaznaczył Kaczoń.
Firma Cityboard Media zrezygnowała z członkostwa w Izbie Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej na początku 2011 roku, a trzy lata później przestała przekazywał organizacji swoje wyniki sprzedażowe.
- Firma Cityboard Media od lat kontestuje na swój sposób przygotowywane przez Izbę analizy i raporty. Nie bacząc na fakt, że Izba weryfikuje je w czasie pod względem zgodności z rzeczywistym rozwojem rynku OOH w naszym kraju. I weryfikacje te są pozytywne - podkreślił prezes IGRZ. - Jednocześnie Izba reaguje na ewentualne zmiany na rynku OOH, czego odzwierciedleniem są wprowadzane korekty w kolejnych kwartałach roku oraz podsumowania w każdym raporcie rocznym. Dzisiaj liczymy na przykład na prawdziwą kampanię wyborczą OOH przed planowanymi na czerwiec lub lipiec wyborami prezydenckimi - dodał.
- W konkluzji komunikatu Izby mówimy, że w przyszłości „rola OOH w komunikowaniu może się wzmocnić". Myślimy pozytywnie i uważamy, że wraz z wprowadzaniem kolejnych etapów odmrażania gospodarki, usług i życia społecznego, zyskiwać będzie także branża OOH - zaznaczył Lech Kaczoń.