Badania2015-08-21
2

Co drugi Polak regularnie kupuje w systemie sprzedaży bezpośredniej

Prawie połowa Polaków (49%) przyznaje, że wielokrotnie korzystała z systemu sprzedaży bezpośredniej. Większość kupujących w ten sposób stanowią kobiety - wynika z badania IBRIS.

Ponad 1/3 (35%) ankietowanych nigdy nie kupowała produktów oferowanych przez konsultantów. Największą grupę klientów branży stanowią osoby, które zdecydowały się na jednorazowy zakup (36%), zaś co dziesiąta osoba przyznaje, że często korzysta z tej formy zakupów. Kobiety wykazują znacznie większe skłonności do zakupu produktów oferowanych przez sprzedawców bezpośrednich. Spośród respondentek, które zetknęły się ze sprzedażą bezpośrednią, 7 na 10 przynajmniej raz dokonało zakupu. W przypadku mężczyzn 4 z 10 nigdy nie zdecydowało się na zakup.

Najpopularniejsze miejsca kontaktu z systemem sprzedaży bezpośredniej to dom (56% wskazań) i miejsce pracy (31%). Na trzecim miejscu znajduje się wskazanie "konsultanci sami mnie znajdują" (12%). Nadal popularną metodą kontaktu są ulotki pozostawione w skrzynce pocztowej (9%), czterokrotnie zaś spadła efektywność mediów, w tym internetu (5%).

Co dziesiąty ankietowany spotkał się z konsultantem na terenie szkoły lub uczelni (11%). Na popularności zyskują także centra handlowe (16%) i specjalnie wynajęte sale na prezentacje (9%). Co ciekawe, widoczny w ubiegłorocznym badaniu trend nawiązywania kontaktów z konsultantem poprzez internet traci na znaczeniu: 14,7% wskazań w 2014 r. i 4,9% w br.; podobnie mailing: 7,9% wskazań w 2014 r., 3% w br., a wszystko na rzecz kontaktów osobistych.

Respondenci najczęściej nawiązują kontakt z przedstawicielami dzięki rekomendacjom znajomych (33%). Nowym trendem w pozyskiwaniu klientów jest znajomy konsultant (20%), podczas gdy w roku ubiegłym ta odpowiedź miała bardzo mało wskazań (2%).

Głównym i niezmiennym powodem dokonywania zakupów w systemie sprzedaży bezpośredniej jest według respondentów wygoda (43%). Na kolejnych pozycjach znalazły się oferowane okazje (31%) oraz możliwość uzyskania fachowej wiedzy na temat oferowanych produktów (19%). Zdecydowanie zmalała grupa respondentów niepotrafiących wskazać powodów dokonywania zakupów w systemie sprzedaży bezpośredniej (z 21% do 4%).

Badanie zostało przeprowadzone przez IBRIS na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej w lutym br. metodą CATI (badanie telefoniczne według standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo - Computer Assisted Telephone Interview), na losowej, liczebnie reprezentatywnej dla ogółu mieszkańców Polski próbie, z zachowaniem reprezentacji liczbowej zaludnienia (dane wg GUS). Próba odzwierciedla liczebny rozkład według płci oraz zachowuje proporcje w rozkładzie wieku do populacji generalnej mieszkańców. Wielkość próby: N=876.

Autor:km

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas