Prasa2016-05-27
2

Co trzeci dziennikarz odczuwa spadek stabilności zawodowej, złe prognozy dla redakcji prasowych

fot. Pixabayfot. Pixabay

32% dziennikarzy odczuwa mniejszą stabilność zawodową w swojej profesji. Taki sam ich odsetek przyznaje, że duży wpływ na jakość codziennej pracy mają wprowadzane cięcia budżetowe - wynika z badania Ecco International Communications Network.

Blisko jedna trzecia dziennikarzy twierdzi, że maleje poczucie stabilności w ich zawodzie. Poza aspektami finansowymi, takimi jak cięcia budżetowe, powyższą opinię według 26% ma potwierdzać także niższa jakość pracy, a zdaniem 35% - znaczący wzrost ilości i zakresu obowiązków. 32% ankietowanych przyznało tym samym, że poprzez większą liczbę wykonywanych zadań ma mniej czasu na zebranie i analizę informacji.

Jednocześnie, zdaniem 35% dziennikarzy coraz bardziej napięte terminy przekładają się na jakość zbieranych informacji, a co za tym idzie, gotowych treści.

Według badanych, zmianie ulegnie krajobraz poszczególnych mediów. 40% dziennikarzy twierdzi, że powoli będzie spadać znaczenie dzienników, 47% przypisuje również powyższy trend tygodnikom, a 42% - czasopismom o tematyce ogólnej. Wymienione segmenty mediów mogą stracić swoją pozycję na rzecz mediów społecznościowych i portali informacyjnych - uważa tak odpowiednio ponad połowa (55%) i 35% badanych.

- W obliczu dynamicznych zmian, wzrostu ilości i zakresu obowiązków, a także niższej jakości pracy dziennikarzy, możemy mówić o dużej przypadkowości w procesie przygotowywania materiałów. Ze względu na wycofywanie się niektórych redakcji z tekstów o określonej problematyce, dziennikarze dotychczas się nią zajmujący, przenoszeni są do innych działów. Tym samym zmieniają swoją sferę tematyczną. W konsekwencji wpływa to na jakość artykułów ze względu na niewystarczającą wiedzę w danym obszarze.
Zmiana jakościowa odbywa się także w mediach regionalnych. Dochodzi do sytuacji, kiedy rezygnuje się z usług doświadczonego dziennikarza ze względu na duże koszty związane z utrzymaniem jego stanowiska. W jego miejsce przyjmuje się np. dwóch młodych redaktorów o gorszych kwalifikacjach
i warsztacie. Ich przewagą będzie jednak większa dyspozycyjność, jak również krótszy czas, jaki potrzebują na przygotowanie materiału.
W przypadku rosnącej przewagi mediów społecznościowych, internet doprowadził do powstania zjawiska, które możemy nazwać „demokratyzacją komunikowania”. Ułatwione zostały różnego rodzaju kontakty. Przykładowo, bardzo popularni na współczesnym rynku medialnym blogerzy, którzy mogą pochwalić się publicznością, sięgającą kilkuset tysięcy osób, znacznie szybciej docierają z przekazem do swoich odbiorców niż doświadczony dziennikarz. Pomimo różnić warsztatowych między tymi dwoma uczestnikami rynku, przewagę zyskują ci pierwsi. Duża część dziennikarzy ma mniejsze możliwości dotarcia ze swoim komunikatem z uwagi na ograniczoną znajomość nowoczesnych kanałów komunikacji. Najczęściej wybierają oni jedno powszechnie używane narzędzie tj. Twitter czy Facebook – komentuje wyniki badania dziekana Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, prof. dr hab. Janusza Adamowskiego.

Badanie  ankietowe on-line pt. "Jaka będzie przyszłość dziennikarstwa?" zostało zrealizowane przez sieć Ecco International Communications Network w 10 krajach (Australia, Austria, Francja, Hiszpania, Holandia, Indie, Niemcy, RPA, Włochy, Polska) na grupie 1464 dziennikarzy. Za polską edycję odpowiada On Board PR Ecco Network.

Autor:km

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas