Badania2013-03-22
5

Co trzeci Polak je tylko w domu, bo nie ma pieniędzy na restauracje

Co trzeci Polak nie jada poza domem. Potrawy, które najchętniej wybieramy w lokalu, to pizza, makarony i tradycyjne dania kuchni polskiej. Jednocześnie dla polskich konsumentów najważniejszy jest społeczny i utylitarny wymiar stołowania się na mieście - wynika z badania Homo Homini.

Co trzeci Polak w ogóle nie stołuje się poza domem. Konsumenci potwierdzają, że taka sytuacja spowodowana jest przede wszystkim względami finansowymi. Natomiast wśród osób kupujących posiłki poza domem wyraźnie dominują mężczyźni.

Bardzo liczna grupa respondentów preferuje samodzielne przyrządzanie posiłków i jedzenie ich w domu. Druga pod względem liczebnym grupa badanych deklaruje, że jada na mieście sporadycznie, bo rzadziej niż raz na kwartał (17,1%). Co trzecia osoba deklarująca stołowanie się poza domem wskazuje, że czyni to częściej niż 3 lata temu. Tendencja ta jest szczególnie widoczna wśród mieszkańców metropolii dużych miast.

Najważniejszym i najczęstszym posiłkiem spożywanym przez Polaków poza domem jest obiad (wskazany przez około 80% respondentów). Chętnie "na mieście" jadamy również kolację (15%). Badanie potwierdza brak zwyczaju zamawiania śniadań w lokalach gastronomicznych.

Jedzenie "na mieście" ma dla Polaków wyraźny wymiar społeczny. Ponad połowa respondentów wskazuje spotkania towarzyskie oraz celebrowanie specjalnych okazji jako główny powód wyjścia do lokali gastronomicznych. Z drugiej strony równie istotny jest utylitarny charakter tej czynności - niemal co trzeci Polak potwierdza, że dla własnej wygody jada posiłki poza domem, np. w miejscu pracy czy nauki.

Co drugi Polak jedząc poza domem wybiera lokale serwujące tradycyjną kuchnię polską, a 27% decyduje się na miejsca specjalizujące się w kuchni włoskiej. Na trzecim miejscu pod względem popularności plasuje się kuchnia azjatycka.

Najchętniej wybieranym typem lokalu jest nadal restauracja z obsługą kelnerską. Dużą popularnością cieszą się również bary z kuchnią domową i pizzerie.

Wśród polskich konsumentów największą popularnością cieszą się dania rodzimej kuchni (47,6%). Na kolejnych pozycjach plasują się pizza, makaron i dania kuchni azjatyckiej.

Zdecydowana większość ankietowanych (72,5%) potwierdza, że ocenia i rekomenduje odwiedzane lokale. Najczęściej dokonują oni rekomendacji w tradycyjny sposób - podczas spotkań ze znajomymi (83,9%).

Dwie najliczniejsze grupy respondentów deklarują przeznaczanie na jednorazowy posiłek poza domem odpowiednio ponad 45 zł oraz od 10 do 25 zł.

Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badania Opinii Homo Homini na zlecenie firmy Makro Cash & Carry w lutym 2013 r. na próbie reprezentatywnej N=1000.

Autor:km

KOMENTARZE(5)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas