Badania2014-05-28
1

Co trzeci polski pracownik odczuwa spadek motywacji do pracy

32 proc. pracowników w Polsce odczuwa spadek motywacji do pracy. Także co trzeci kojarzy pracę z obowiązkiem i rutyną - wynika z badania Ipsos.

Co trzeciemu badanemu praca kojarzy się z obowiązkiem - częściej mężczyznom niż kobietom.

Ponad połowa respondentów jest bardzo zaangażowana w swoją pracę, ale mimo to jedna trzecia odczuwa spadek motywacji do pracy.

Obszary, z których badani są najbardziej zadowoleni, to relacje z przełożonym i atmosfera w pracy. Natomiast działania firm, które najczęściej oceniane były jako niewystarczające, dotyczą głównie zarządzania talentami, pakietu dodatkowych świadczeń dla pracowników oraz podnoszenia umiejętności zatrudnionych.

Blisko połowa badanych określiła poziom stresu w pracy jako wysoki. Odczuwają go częściej kobiety, kierownicy zespołów, pracownicy firm zatrudniających do 250 pracowników oraz osoby zatrudnione w firmach i organizacjach państwowych.

Tempo pracy i ilość obowiązków sprawiają, że praca w nadgodzinach jest powszechnym zjawiskiem - tylko 11 proc. respondentów twierdzi, że nigdy nie zdarza im się pracować po godzinach. Najczęściej badani pracują w weekendy lub wieczorami po całym dniu pracy, a dla ponad 40 proc. respondentów nieobca jest praca w święta lub podczas urlopu. Jednak nie zawsze częsta praca po godzinach przekłada się na brak satysfakcji z pracy. Co piąty badany, który pracuje w nadgodzinach, jest ogólnie zadowolony.

Na perspektywę łatwego znalezienia nowej pracy optymistycznie patrzy tylko co czwarty badany i częściej są to mężczyźni oraz osoby do 34. roku życia. Zmianę pracy przynajmniej od czasu do czasu rozważa ponad połowa badanych, przy czym jedynie 3% aktywnie jej poszukuje lub ma już konkretne plany.

Główne czynniki, na które zwracają uwagę pracownicy podczas wyboru nowego pracodawcy, to poziom wynagrodzenia (98 proc.), dobra atmosfera w pracy (98 proc.), stabilna sytuacja finansowa firmy (97 proc.) oraz bezpieczeństwo zatrudnienia (97 proc.). Ważne jest również, aby praca była interesująca i pozwalała na zachowanie "work–life balance".

Najpopularniejszymi świadczeniami pracowniczymi według badanych są podarunki na święta (67 proc.), zapomogi losowe i okolicznościowe (62 proc.), dofinansowanie wakacji (61 proc.) oraz pożyczki na preferencyjnych warunkach (59 proc.). Co dziesiąty pracownik nie otrzymuje od pracodawcy żadnego benefitu poza wynagrodzeniem.

Dobrze opracowany pakiet świadczeń pozapłacowych według 70 proc. respondentów zwiększa zaangażowanie zatrudnionych, a dla 80 proc. osłabia chęć zmiany firmy.

Dla ponad 50 proc. pracowników działania podejmowane przez firmy w obszarze motywacji są niewystarczające. Jednak w przedsiębiorstwach, gdzie pakiety motywacyjne są obecne, zatrudnieni je dostrzegają i są z nich raczej zadowoleni (59 proc.). Pracownicy rzadko są informowani o wartości otrzymywanych świadczeń, przez co nie wiedzą jak wiele firma im oferuje. Praktyka ta występuje w 26 proc. firm w Polsce, częściej z kapitałem zagranicznym i zatrudniających powyżej 1000 pracowników.

Tylko co piąty badany, którego pracodawca oferuje jakikolwiek system motywacyjny, twierdzi że w jego firmie przeprowadza się badania satysfakcji z otrzymywanych benefitów. Ponad 80 proc. respondentów postrzega dostępne świadczenia jako wsparcie socjalne.

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę badawczą Ipsos na zlecenie Edenred Polska w okresie 21-31 stycznia 2014 r. wśród osób zatrudnionych na umowę o pracę, w wieku 25+, reprezentujących firmy polskie i zagraniczne, z sektora prywatnego jak i instytucji publicznych, małych, średnich i dużych organizacji.

Autor:km

KOMENTARZE(1)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas