Biznes2015-12-15
0

Co z podatkiem przy sprzedaży środków trwałych po likwidacji firmy

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Po likwidacji działalności majątek firmowy staje się majątkiem prywatnym. Mimo tego, jeśli nadarzy się okazja jego sprzedaży, powstanie opodatkowany dochód z działalności. PIT-u nie zapłacimy dopiero wtedy, gdy od momentu likwidacji upłynie 6 lat.

Z likwidacją firmy wiąże się wiele formalności, m.in. sporządzenie remanentu likwidacyjnego, spisu z natury czy rozliczenie się z fiskusem na gruncie VAT-u, w tym dokonanie korekt VAT-u naliczonego. Mogłoby się wydawać, że po wypełnieniu wszystkich obowiązków związanych z zaprzestaniem prowadzenia działalności gospodarczej, podatnik raz na zawsze rozstaje się ze zlikwidowanym biznesem. Niestety nie będzie tak w przypadku, kiedy dojdzie znajdzie się kupiec na dawny firmowy majątek.

Podatek od polikwidacyjnej sprzedaży firmowej maszyny

Polikwidacyjna sprzedaż elementów majątku działalności gospodarczej pozostałych na dzień jej likwidacji nie powoduje żadnych skutków w podatku od towarów i usług, ponieważ przedsiębiorca rozlicza się z jego tytułu już w momencie likwidacji. Inaczej jest przy podatku dochodowym.

Tutaj sprzedaż składników majątku zlikwidowanego biznesu niebędących nieruchomościami mieszkalnymi przed upływem 6 lat od likwidacji powoduje obowiązek rozliczenia dochodu z działalności gospodarczej, a co za tym idzie, zapłaty podatku dochodowego (art. 14 ust. 2 pkt 17 oraz art. 14 ust. 3 pkt 12 ustawy o PIT).

Zobacz tabelę

Wysokość podatku

Jak ustalić dochód ze sprzedaży? Jest to różnica między wartością przychodu z odpłatnego zbycia danego składnika a wydatkami poniesionymi na jego nabycie, których uprzednio nie „wrzuciliśmy” w koszty (art. 24 ust. 3b ustawy o PIT).

Zobacz tabelę

Jeśli przedsiębiorca opodatkowywał dochód ze zlikwidowanej działalności podatkiem liniowym ze stawką 19-proc., to przy dochodzie z polikwidacyjnej sprzedaży zastosuje tę samą stawkę – jeśli rozliczał się na zasadach ogólnych, powinien zastosować skalę podatkową. Co do zasady, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu sprzedaży, podatnik musi wpłacić zaliczkę z tytułu PIT-u (na zasadach zaliczek określanych dla działalności gospodarczej). Następnie dochód ten należy wykazać w zeznaniu rocznym na druku właściwym dla naszej byłej działalności.

Tak samo u byłego ryczałtowca

Zasada opodatkowania sprzedaży w ciągu 6 lat od momentu likwidacji obowiązuje przedsiębiorców będących osobami fizycznymi bez względu na formę opodatkowania, z jakiej korzystali w zlikwidowanym biznesie. Były ryczałtowiec ustala kwotę przychodu ze sprzedaży do opodatkowania podobnie jak były liniowiec czy przedsiębiorca używający skali – tutaj kwota przychodu nie będzie oczywiście redukowana o koszty.



Katarzyna Miazek, Tax Care

Autor:pr

Więcej informacji:PIT, likwidacja firmy, firma

KOMENTARZE(0)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas